Hent – kollektivtransport på bestilling

Med Hent plukker Ruter deg opp der du er og kjører deg dit du skal. Har flere bestilt reise i samme retning, tar vi med dem på veien. Du søker opp, bestiller og betaler enkelt for reisen i Ruter-appen. Hent kjører i området rundt Hovinbyen i Oslo.

Slik fungerer Hent

  • Bestill og betal i Ruter-appen
    • Logg deg inn i Ruter-appen.
    • Søk etter en reise som vanlig. Hvis Hent er tilgjengelig, kan du bestille den.
    • Bestill og betal direkte i Ruter-appen.
  • Møt opp på hentestedet
    Du får beskjed om nærmeste hentested og tidspunkt i Ruter-appen. Dette er ikke vanlige bussholdeplasser, men angitte steder i appen der Hent kan plukke deg opp.  
  • Reis dit du skal 
    Føreren henter deg og kjører deg til avtalt leveringssted. Selv om vi kan plukke opp flere passasjerer underveis, kommer du frem til estimert tid.

Last ned Ruter-appen

Praktisk info om Hent

Du vil bli plukket opp på nærmeste hentested og sluppet av på nærmeste leveringssted. Hente- og leveringsstedene er ikke fysiske holdeplasser, men virtuelle holdeplasser hvor vi vet det går fint for kjøretøyet å stanse. Som oftest er det snakk om et par hundre meters gangavstand, og aldri mer enn 600 meter.

Kjøretøyene er røde med Ruter-logo. Foreløpig har vi plass til fire passasjerer, i tillegg til én rullestol. Alle våre førere er sertifisert for å kjøre Hent.

Åpningstider

Du kan bestille Hent i følgende tidsrom:

  • Hverdager: kl. 15-22 
  • Helg: kl. 10-20

Bestillingen gjøres direkte i Ruter-appen, og det er foreløpig ikke mulig å forhåndsbestille.

Område

Hent er foreløpig kun tilgjengelig innenfor et avgrenset område i Oslo; øst for Akerselva, fra Nydalen til Rødtvet, og Kjelsås til Etterstad. Reisen må starte og slutte innenfor dette området for at du skal kunne bestille og bruke Hent.

Skal du fra Ensjø til Teknisk museum for en familieutflukt? Eller kanskje du bor på Alna og vil besøke Tøyenbadet? Da kan du enkelt bestille en Hent i Ruter-appen.

Vi vil gjøre det enklere for alle å reise kollektivt, også for de som har vært avhengige av bil. Hent er en tjeneste for alle, og vi starter med å prøve den ut i området rundt Hovinbyen, Oslo.

Priser for Hent

Hent er en ny tjeneste fra Ruter, og vi tilbyr disse introduksjonsprisene:

  • Voksne: 50 kr per reise 
  • Barn/ung/honnør: 25 kr per reise

Foreløpig gjelder Hent-billetten kun for denne tjenesten og kan ikke brukes på andre Ruter-transportmidler eller sammen med periodebilletter. Tjenesten er under løpende utvikling, og prisene kan justeres etter hvert som vi forbedrer og utvider tilbudet.

Hvem kan bruke Hent?

Alle over 15 år kan bestille en reise med Hent. Barn under 15 år må reise sammen med en voksen, og kan ikke være avhengig av barnesete (lavere enn 135 cm). For å bestille en reise trenger du bare å ha en profil i Ruter-appen og være logget inn. Hvis du ikke har en profil, kan du enkelt opprette en direkte i appen.

Rullestolbrukere får hjelp av føreren ved av- og påstigning. Det er viktig at du kan komme deg til hentepunktet og fra leveringspunktet på egen hånd.

Bagasje og kjæledyr

Du kan ha med deg bagasje som får plass på fanget. Vi ønsker å tilby mulighet for større bagasje, sportsutstyr med mer på sikt, men av hensyn til plass og sikkerhet er det dessverre ikke mulig å ta med dette ennå.

Kjæledyr er av sikkerhetsmessige årsaker ikke tillatt, men servicehund/førerhund er tillatt. Om du har behov for rullestol eller andre hjelpemidler, er det også greit å ha med.

Reisegaranti

Hent er dekket av Ruters ordinære reisegaranti for bestillingstransport. Hvis kjøretøyet ikke dukker opp, kan du søke om refusjon.

Refusjon og reisegaranti

Har du spørsmål?

Har du spørsmål eller trenger hjelp med tjenesten, kan du kontakte Ruters kundeservice på telefon 23 24 28 01.