Tilrettelagt transport i Oslo

En tjeneste for deg som har nedsatt funksjonsevne og ikke kan bruke vanlig kollektivtransport på egenhånd. Ruter står for selve transporten, mens Oslo kommune behandler søknaden og fastsetter reglene.

Innhold på siden

Kvinne med blindehund hjelpes inn i bil

Husk å avbestille turer du ikke skal benytte


Reisebehovet forandrer seg ofte ved ferier. Dersom du trenger å avbestille en tur, husk at det må gjøres senest én time i forveien. Avbestill gjerne i god tid hvis du har mulighet til det. Da bidrar du til at det blir ledige biler for andre TT-kunder som trenger det.

Dersom du glemmer å avbestille turen i tide, kan du risikere å måtte betale for hele reisen.

Du kan avbestille reiser via Min TT eller ved å ringe vårt kundesenter på tlf: 22 05 70 70.

Slik søker du om TT

Det er bydelen din som har ansvar for å behandle søknader om tilrettelagt transport. Du sender inn søknadsskjema til din bydel i Oslo kommune. Du må samtidig sende inn en legeerklæring som fastlegen din har fylt ut.

Søk om TT-kort (Oslo kommune)

Bestill TT-reise

Bruk bestillingsskjemaet for å bestille TT-reiser med Ruter. Dette er reisene du kan bestille:

  • Faste reiser med taxi
  • Faste reiser og fritidsreiser med spesialbil
  • Gruppereiser og skolereiser
Bestill TT-reise

Enkeltreiser må bestilles på telefon 04521.

Skal du bestille en fritidsreise med taxi kan du ringe taxiselskapet direkte (Norgestaxi, Oslo taxi, Follo taxi, Christiania taxi og Bytaxi).

Få full oversikt i Min TT

Min TT er en digital løsning som gir deg oversikt over dine TT-reiser. Du logger inn med ditt telefonnummer.

I Min TT kan du:

  • Se hvor bilen din er
  • Avbestille reiser
  • Få oversikt over hvor mange turer du har igjen
  • Legge til adresser og kontaktpersoner
  • Dele tilgang med andre
Logg inn på Min TT

Endre og avbestille reise

Logg deg inn på din «Min TT» for å få oversikt over dine planlagte turer og for å få mulighet for å gjøre endringer eller avbestille turer. Du kan også legge til kontaktpersoner og se hvilken adresse som ligger inne.

Logg inn på Min TT

Mistet kortet ditt

Du trenger ikke å ha kortet ditt for å reise med TT. Oppgi kundenummeret ditt eller mobilnummeret knyttet til din profil til sjåføren, så blir reisen registrert på samme måte som om du viste kortet. Sjåføren kan også be om å få se ID-kortet ditt. Kundenummeret finner du på «Min TT».

Logg inn på Min TT

Hvor er bilen?

Hvis du venter på en spesialbil eller en drosje som kjører deg til vanlig, som er mer enn ti minutter forsinket, skal du bli varslet på telefon. Om du ikke har blitt varslet etter ti minutter, kan du sjekke turen på Min TT eller ringe oss på telefon 04521.

Venter du på en drosje du har bestilt for en fritidsreiser, kan du ringe drosjeselskapet direkte for å høre hvor bilen er.

Kontakt, hjelp og klage

Finner du ikke svar på det du leter etter her, kan du kontakte oss for å få hjelp.

Bruk kontaktskjemaet vårt

Du kan også ringe kundesenteret vårt på telefon 04521.

Ta kontakt med bydelen din (Oslo kommune) om du har spørsmål eller ønsker å klage på vedtaket om TT.

Brosjyre om tilrettelagt transport (pdf)

Sånn fungerer TT-tjenesten

Dette må du gjøre:

  • Vær klar når bilen kommer
  • Bilen venter i fem minutter etter avtalt hentetidspunkt før den kjører videre
  • Vis legitimasjon dersom sjåføren spør
  • Du må være forberedt på å dele bil med andre
  • Ved fritidsreiser med taxi må du vise kortet ditt eller oppgi kundenummeret.

Ved behov kan sjåføren hjelpe deg med:

  • Følge deg til og fra bilen
  • Ta av og på yttertøy
  • Feste sikkerhetsbeltet/sikre deg i bilen
  • Bære et begrenset antall poser og bager
  • Legge rullator og sammenleggbar rullestol i bilen
  • Sørge for at du kommer frem som bestilt
  • Servicehunder og førerhunder er velkomne i bilen
  • Trappeklatrer, hvis du har forhåndsbestilt

Hva koster det?

Oslo kommune har informasjon om priser og kvoter som de oppdaterer årlig.

Du betaler alltid egenandel når du bruker TT til fritidsreiser. Skal du bruke TT til aktiviteter som skole, barnehage, dagtilbud for eldre, avlastning og støttekontakt betales ikke egenandel.

Mer om priser

Egenandelskuponger

Du kan kjøpe egenandelskuponger på forhånd hos kundesenteret vårt på Jernbanetorget 1 (under tårnet). Årets kuponger kan brukes eller byttes inn i nye kuponger senest innen utgangen av februar påfølgende år.

Mer om tilrettelagt transport

Gjør reisen enklere  – last ned appen!

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: Om våre informasjonskapsler

  • Nødvendige informasjonskapsler

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere, og derfor ikke kan velges bort.

  • Statistikk og analyse

    Disse informasjonskapslene samler inn anonymisert statistikk. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker ruter.no, slik at vi kan gjøre nettsidene bedre.