Betingelser for bruk av RuterBillett-app

Her finner du en oversikt over vilkår og betingelser for bruk av RuterBillett-appen. Se hva som er ditt ansvar, så unngår du gebyr i en billettkontroll.

Dette er ditt ansvar

  • Du må ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett.
  • Du må ha på datatrafikk ved billettkontroll, slik at du får vist dagens bilde og kontrollkode til billettkontrolløren. Har du kontantkort, må du ha nok penger på kortet slik at dagens bilde og kontrollkode kan lastes ned.
  • Du må ha gyldig billett for reisen før du går om bord, eller når du går inn i en kontrollsone på en T-banestasjon. Du kan gå om bord, eller inn i en kontrollsone, når billetten har status «Bekreftet - Påstigning tillatt». Les mer i reisevilkårene.
  • Mobiltelefonen eller nettbrettet må fungere normalt, skjermen må være leselig, og du må ha nok batteri så lenge reisen din varer slik at du kan vise gyldig billett.
  • Hvis du ikke kan vise billetten din, regnes det som å reise uten gyldig billett.
  • Kjøper du billett til andre på mobilen din må dere reise sammen, slik at du kan vise fram gyldig billett for alle. Dette gjelder ikke dersom du kjøper billett til andre som hentes opp på mottakerens mobil.
  • Billetter og/eller data fra RuterBillett, delvis og/eller i sin helhet, skal ikke kopieres, overføres, omsettes og/eller distribueres på noen måte.
  • Unntaket er overføring av billetter kjøpt på en av Ruters godkjente billettapplikasjoner (RuterBillett-appen, Vy, Entur, OsloPass og Brakar) til en annen bruker av Ruters godkjente billettapplikasjoner ved kjøp av billetten. Dette gjelder også gjenoppretting av billetter på ny mobil dersom mobiltelefonen applikasjonen er installert på, ikke lenger er tilgjengelig. Merk at det ikke er tillatt å gjenopprette Ruters billetter mer enn tre ganger.
  • Ethvert forsøk på å gjenskape den opprinnelige kildekoden til programmene (kjent som reverse engineering) er strengt forbudt.