RuterBillett-app

Last ned RuterBillett-appen på mobilen og kjøp billett hvor og når som helst. Dette er den enkleste måten å kjøpe billett på. 

Slik bruker du appen 

  1. Last ned RuterBillett på mobilen 
  2. Velg riktig billett og følg stegene for betaling i appen
  3. Gå om bord når nedtellingen har startet og billetten har status «Bekreftet - Påstigning tillatt»

Last ned RuterBillett 

For iPhone eller Android:

Det er kun i den offisielle RuterBillett-appen vi lenker til her, og i NSB-appen, du kan kjøpe gyldige billetter for kollektivtransport med Ruter.

Betingelser for bruk av RuterBillett

Betaling og legge inn bankkort

Du kan betale på følgende måter:

Du kan legge inn betalingsmåte før du kjøper billett eller første gang du kjøper billett. Vil du gjøre det før du skal kjøpe en billett går du til «Meny», «Innstillinger» og velger «Legg til» under «Betaling». Her kan du også slette eller legge til nye bankkort. Husk at du må ha bank-ID første gang du registrerer et bankkort.

Nedtelling, ombordstigning og gyldighet 

Kjøp alltid billett før du går om bord eller inn i kontrollsonen på T-banestasjonen. Du kan gå om bord eller inn i kontrollsonen når billetten har status «Bekreftet - Påstigning» og nedtellingen har startet.

Du kan bytte til andre transportmidler så lenge nedtellingen varer.

Byttet mobil eller slettet appen

Ofte stilte spørsmål

Nedtelling – hvorfor tar det 2 minutter før billetten blir gyldig?

Husk å kjøpe billett før du går om bord eller passerer kontrollsonen på T-banen. For å unngå at kjøpet blir utsatt til den reisende ser en billettkontrollør, har vi lagt inn en forsinkelse på 2 minutter før billetten blir gyldig.

Du kan gå om bord når billetten har status "Bekreftet - Påstigning tillatt" og nedtellingen har startet.

Angre – kan jeg få refundert en billett som er kjøpt i appen?

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Vi refunderer normalt ikke billettene våre, men det finnes noen unntak.

Flere mobiler - kan jeg ha samme billett på flere enheter?

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Starttidspunkt – kan jeg kjøpe billett til senere bruk?

  • Enkeltbilletten kan du kjøpe inntil 24 timer frem i tid.
  • 24-timersbilletten, 7-, 30- og 365-dagersbilletten kan du kjøpe inntil syv dager frem i tid.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Kvittering – hvordan får jeg kvittering for billettkjøp?

Vil du ha automatisk kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.

Du kan også hente kvitteringer for både gyldige og utløpte billetter manuelt etter kjøpet. Gå til «Billettoversikt», velg billetten du vil ha kvittering for og trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne.

Vi anbefaler alle å få kvittering tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon, som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Mistet mobil – hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss på telefon 177 hvis du har lagret betalingskort på mobilen. Vi fjerner betalingsreferansen for deg, og hindrer kjøp av nye billetter på telefonen din.

Nett – må telefonen være koblet til internett?

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

App-ID - hvor finner jeg den?

Slik finner du app-ID

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefonnummer 177, og vi skal hjelpe deg med å finne app-Iden din. Det eneste vi trenger fra deg er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Når trenger du app-ID

  • Hvis du skal overføre 7-, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
  • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook eller Twitter, der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 177 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

Kjøpe billett til flere eller andre med appen – fungerer det?

Du kan kjøpe billett til hele reisefølget ditt og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist billett i en eventuell billettkontroll.

Du kan også kjøpe billett som kan hentes opp av en annen telefon, hvis dere ikke skal reise sammen. Gå til «Meny» og velg «Til en annen telefon». Husk at mottakeren må ha en smarttelefon og RuterBillett-appen installert.

Utenlandsk telefonnummer og bankkort – fungerer det?

Appen fungerer med utenlandsk telefonnummer, og er tilgjengelig på engelsk.

Du kan kun betale med Visa og MasterCard fra disse landene:

  • Belgia
  • Danmark
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Litauen
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Storbritannia
  • Sveits
  • Sverige
  • Spania
  • Tyskland
  • Østerrike

Billett-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll?

Ved feil på billett-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er billett-appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

Glemt reisekort eller mobil - får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.