RuterBillett-app

Slik bruker du appen 

  1. Velg riktig billett og følg stegene for betaling i appen
  2. Du kan gå om bord eller inn i en kontrollsone når billetten har «Gyldig» som status. Under statusen begynner også nedtellingen som viser hvor lenge billetten er gyldig.

Gyldige mobilbilletter fra Ruter får du kun kjøpt i Ruters, Vys, Brakars og Enturs offisielle apper.

Betingelser for bruk av RuterBillett

Betaling og legge inn bankkort

Du kan betale på følgende måter:

Du kan legge inn betalingsmåte før du kjøper billett eller første gang du kjøper billett. Vil du gjøre det før du skal kjøpe en billett går du til «Innstillinger» og velger «Legg til» under «Betaling». Her kan du også slette eller legge til nye bankkort.

Strengere regler for identitetskontroll ved kredittkortkjøp gjør at du oftere må bekrefte betalingene dine med 3-D Secure/BankID. Den vanligste måten å gjøre det på er via Bank ID, enten via kodebrikke og passord eller Bank ID på mobil. Vi anbefaler å ha dette tilgjengelig når du legger til et nytt kort og når du kjøper billett.  

Registrere telefonnummer

Hvis du registrerer telefonnummeret ditt i appen kan du enkelt overføre billettene dine dersom du skulle bytte telefon.

  • Gå til «Innstillinger» og «Personopplysninger».
  • Velg «Telefonnummer», trykk på «Legg til» og tast inn telefonnummeret ditt.
  • Du får tilsendt en kode på sms. Tast inn denne og trykk «Neste». Telefonnummeret er nå registrert.

Nedtelling, ombordstigning og gyldighet 

Kjøp alltid billett før du går om bord eller inn i kontrollsonen på T-banestasjonen. Du kan gå om bord eller inn i kontrollsonen når billetten har status «Gyldig» og nedtellingen har startet.

Du kan bytte til andre transportmidler så lenge billetten varer.

Byttet mobil eller slettet appen

Feil på RuterBillett-appen

Fant du noe som ikke fungerer som det skal på RuterBillett-appen, eller har du et forslag til forbedring? Vi setter stor pris på tilbakemeldinger via kontaktskjemaet. 

Ofte stilte spørsmål

App-ID – hvor finner jeg den?

Slik finner du app-ID

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefonnummer 177, og vi skal hjelpe deg med å finne app-Iden din. Det eneste vi trenger fra deg er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Når trenger du app-ID?

  • Hvis du skal overføre 7-, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
  • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook eller Twitter, der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 177 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

Flere mobiler – kan jeg ha samme billett på flere enheter?

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Mistet mobil – hva gjør jeg?

Ring kundesenteret vårt på telefon 22 05 70 70 (vanlig takst) eller 177 (egne takster hos din telefonoperatør) hvis du har lagret betalingskort på mobilen. Vi fjerner betalingsreferansen for deg, og hindrer kjøp av nye billetter på telefonen din.

Varsling – jeg har Android-telefon og får ikke varsler

Noen nyere Android-telefoner leveres med en standardinnstilling for batterisparing. Batterisparingen bidrar blant annet til at brukerne ikke får varsler fra appene på samme måte som tidligere.

Hvordan du bestemmer varslingsinnstillingene avhenger av hva slags telefon du har. Vi anbefaler at du ser gjennom de generelle batteri- eller telefoninnstillingene, eller varslingsinnstillingene for RuterBillett-appen.