RuterBillett-app

Slik bruker du appen 

  1. Last ned RuterBillett på mobilen 
  2. Velg riktig billett og følg stegene for betaling i appen
  3. Du kan gå om bord eller inn i en kontrollsone når billetten har «Gyldig» som status. Under statusen begynner også nedtellingen som viser hvor lenge billetten er gyldig.

Last ned RuterBillett 

For iPhone eller Android:

Gyldige mobilbilletter fra Ruter får du kun kjøpt i den offisielle RuterBillett-appen vi lenker til her, samt i Vys, Brakars og Enturs offisielle apper.

Betingelser for bruk av RuterBillett

Betaling og legge inn bankkort

Du kan betale på følgende måter:

Du kan legge inn betalingsmåte før du kjøper billett eller første gang du kjøper billett. Vil du gjøre det før du skal kjøpe en billett går du til «Innstillinger» og velger «Legg til» under «Betaling». Her kan du også slette eller legge til nye bankkort.

Strengere regler for identitetskontroll ved kredittkortkjøp gjør at du oftere må bekrefte betalingene dine med 3-D Secure/BankID. Den vanligste måten å gjøre det på er via Bank ID, enten via kodebrikke og passord eller Bank ID på mobil. Vi anbefaler å ha dette tilgjengelig når du legger til et nytt kort og når du kjøper billett.  

Registrere telefonnummer

Hvis du registrerer telefonnummeret ditt i appen kan du enkelt overføre billettene dine dersom du skulle bytte telefon.

  • Gå til «Innstillinger» og «Personopplysninger».
  • Velg «Telefonnummer», trykk på «Legg til» og tast inn telefonnummeret ditt.
  • Du får tilsendt en kode på sms. Tast inn denne og trykk «Neste». Telefonnummeret er nå registrert.

Nedtelling, ombordstigning og gyldighet 

Kjøp alltid billett før du går om bord eller inn i kontrollsonen på T-banestasjonen. Du kan gå om bord eller inn i kontrollsonen når billetten har status «Gyldig» og nedtellingen har startet.

Du kan bytte til andre transportmidler så lenge billetten varer.

Byttet mobil eller slettet appen

Feil på RuterBillett-appen

Fant du noe som ikke fungerer som det skal på RuterBillett-appen, eller har du et forslag til forbedring? Vi setter stor pris på tilbakemeldinger via kontaktskjemaet. 

Ofte stilte spørsmål

Varsling – jeg har Android-telefon og får ikke varsler

Noen nyere Android-telefoner leveres med en standardinnstilling for batterisparing. Batterisparingen bidrar blant annet til at brukerne ikke får varsler fra appene på samme måte som tidligere.

Hvordan du bestemmer varslingsinnstillingene avhenger av hva slags telefon du har. Vi anbefaler at du ser gjennom de generelle batteri- eller telefoninnstillingene, eller varslingsinnstillingene for RuterBillett-appen.

Angre – kan jeg få refundert en billett som er kjøpt i appen?

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Vi refunderer normalt ikke billettene våre, men det finnes noen unntak.

Flere mobiler – kan jeg ha samme billett på flere enheter?

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Starttidspunkt – kan jeg kjøpe billett til senere bruk?

  • Enkeltbilletten, 24-timersbilletten, 7-, 30- og 365-dagersbilletten kan kjøpes inntil syv dager frem i tid.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Kvittering – hvordan får jeg kvittering for billettkjøp?

Vil du ha automatisk kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.

Du kan også hente kvitteringer for både gyldige og utløpte billetter manuelt etter kjøpet. Gå til «Billettoversikt», velg billetten du vil ha kvittering for og trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne.

Vi anbefaler alle å få kvittering tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon, som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Mistet mobil – hva gjør jeg?

Ring kundesenteret vårt på telefon 22 05 70 70 (vanlig takst) eller 177 (egne takster hos din telefonoperatør) hvis du har lagret betalingskort på mobilen. Vi fjerner betalingsreferansen for deg, og hindrer kjøp av nye billetter på telefonen din.

Nett – må telefonen være koblet til internett?

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

App-ID – hvor finner jeg den?

Slik finner du app-ID

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefonnummer 177, og vi skal hjelpe deg med å finne app-Iden din. Det eneste vi trenger fra deg er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Når trenger du app-ID?

  • Hvis du skal overføre 7-, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
  • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook eller Twitter, der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 177 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

Kjøpe billett til flere eller andre med appen – fungerer det?

Du kan kjøpe billett til hele reisefølget ditt og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist billett i en eventuell billettkontroll.

Du kan også kjøpe billetter som hentes opp av en annen telefon, hvis dere ikke skal reise sammen. Kjøp billetten først, og velg deretter hvilken kanal (SMS, Facebook messenger eller lignende) du vil sende billetten med. Husk at personen du sender billetten til må ha smarttelefon.

Utenlandsk telefonnummer og bankkort – fungerer det?

Appen fungerer med utenlandsk telefonnummer, og er tilgjengelig på engelsk. Kunder med iOS-enhet kan bruke Apple Pay. Apple Pay fungerer med kort fra Apple sine samarbeidsbanker over hele verden.

Du kan kun betale med Visa og MasterCard fra disse landene:

  • Belgia
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Latvia
  • Litauen
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Slovakia
  • Spania
  • Storbritannia
  • Svalbard og Jan Mayen
  • Sveits
  • Sverige
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Østerrike

Billett-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll?

Ved feil på billett-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er billett-appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

Glemt reisekort eller mobil – får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

Reservert/trukket for flere billetter ved betaling med Vipps?

Når du betaler via Vipps er det viktig at du sjekker om billetten vises i RuterBillett-appen etter å ha bekreftet betaling i Vipps. Hvis du får feilmelding eller ikke ser billetten i billettoversikten i RuterBillett har du ikke blitt trukket, og beløpet kan være reservert i Vipps. Reservasjonen løses automatisk. Sjekker du kvitteringen din under «Historikk» i Vipps-appen vil reserverte beløp vises med betalingsstatus «Godkjent». Er beløpet trukket vises betalingsstatus «Penger sendt».

Hvilke versjoner av operativsystemene støtter RuterBillett?

RuterBillett støtter operativsystem iOS 9, Android 6 eller nyere versjoner. Har du eldre versjoner av operativsystem enn dette, anbefaler vi deg å oppdatere operativsystemet på din mobil hvis det er mulig.

Dessverre er det noen eldre telefoner som ikke støtter det sikkerhetsnivået som kreves for å bruke RuterBillett-appen selv med gyldig versjon av operativsystemet, ettersom de følger eldre standarder for informasjonssikkerhet fra selve telefonen. Dette gjelder primært telefoner som er eldre enn 4 år, men kan også gjelde nyere modeller fra enkelte produsenter.

Her er listen over kjente Android (Google Mobile Service) telefoner som støtter gyldige versjoner av operativsystemet, men allikevel ikke kan kjøre RuterBillett appen. De som er merket grønne og blå fungerer i de fleste tilfellene, men vi har registrert rapporter om problemer med appen fra kunder som har disse telefonene.

Produsent Modell Android 6 Android 7 Android 8
Huawei H60 Ikke testet    
Huawei Honor 7 Ikke testet    
Huawei P8 Ikke testet    
Huawei P8 Lite Ikke testet    
Huawei Mate S Ikke testet    
Huawei Mate 7 Ikke testet    
Huawei Mate 8 Ikke testet Fungerer    
Huawei Y6II Ikke testet    
Huawei Honor 5C Ikke testet Fungerer   
Huawei P9 Lite Ikke testet Ikke testet  
Huawei P9 Ikke testet Fungerer  
Sony Xperia XA Fungerer Fungerer  
Sony Xperia L1   Fungerer  
Sony Xperia E5 Ikke testet    
Sony Xperia L2   Ikke testet  
Asus ZenPhone 3 Max Ikke testet Ikke testet Ikke testet
LG K11   Ikke testet Ikke testet