Billettkontroll

Her finner du informasjon om våre gebyrer og hva du skal gjøre hvis du vil klage på en billettkontroll eller et gebyr du har fått.  

Gebyr 

Du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser. Uten gyldig billett vil du få gebyr i en billettkontroll. Størrelsen på gebyret, eller pengebeløpet du da må betale, er fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Voksne over 18 år 

Kr 1470, eller kr 1200 hvis du betaler på stedet.

Barn og ungdom under 18 år

Kr 1200 uansett oppgjørsform. 

Falsk eller forfalsket billett

Kr 2600, og billetten blir inndratt. 

Klage

Ønsker du å klage på et gebyr du har fått, eller gi din tilbakemelding om en billettkontroll? Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes inn skriftlig. Vi behandler dessverre ikke klager ved personlig oppmøte.

Send klage på gebyr

Du kan også sende klagen i posten. Husk å legg ved:

  • Navnet ditt
  • Fødselsdatoen din
  • E-postadressen din
  • Informasjon om hvorfor du vil klage
  • Gebyrnummer (7 eller 8 siffer)
  • Kvittering (hvis du betalte gebyret på stedet)

Send klagen til:

Ruters kundesenter 
Postboks 1030 Sentrum
0104 Oslo 

Slik betaler du gebyret

Billettkontrollørene har med betalingsterminaler slik at du kan betale med bankkort på stedet. Dersom du ikke kan eller ønsker å betale på stedet, får du en papirfaktura med kontonummer og informasjon om betaling. Betalingsfristen er 14 dager.

Har du mistet fakturaen? Ring oss på telefon 22 05 70 70 eller 177, så hjelper vi deg.

Ofte stilte spørsmål

Billetten utløper før reisen er avsluttet – hva gjør jeg?

Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.

Glemt bevis/legitimasjon på rett til rabatt – får jeg gebyr?

Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll. Vi kan frafalle gebyret hvis du møter opp på kundesenteret vårt innen 14 dager, med gyldig bevis på at du hadde rett til rabatt på kontrolltidspunktet.

Ruter-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll?

Ved feil på Ruter-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

Ikke aktivert billett – får jeg gebyr?

Ja. Billetten må aktiveres på en kortleser for å være gyldig, ellers får du gebyr ved billettkontroll. Du finner kortlesere om bord på buss, trikk, båt og T-bane. På T-banestasjoner med kontrollsone må du lese av kortet før du går inn i kontrollsonen. Reiser du med tog, må du lese av kortet før du går om bord

Glemt reisekort eller mobil – får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

Kortleser virker ikke – får jeg gebyr?

Er kortleseren i ustand, og det ikke er mulig å skaffe gyldig billett på annen måte i løpet av reisen, vil du ikke få gebyr. Dersom kontrolløren ikke får sjekket feilen på stedet må du oppgi navn, adresse og fødselsdato. Ruter vil i slike tilfeller sjekke status på utstyret i etterkant. Hvis det viser seg at kortleseren fungerte på det aktuelle tidspunktet, vil du få gebyret tilsendt i posten i ettertid.

Registrert reisekort – får jeg gebyr?

Ja, du vil få gebyr ved billettkontroll hvis billetten din ikke er aktivert eller du har glemt reisekortet. Billett din er upersonlig og kan brukes av andre selv om du har registrert reisekortet.

Betalingsutsettelse – er det mulig?

Ja. Ring kundesenter vårt på telefon 177 og tast 1 eller bruk kontaktskjema.