Automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten

Med automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten på reisekortet slipper du å tenke på å fornye billetten din.

Automatisk fornyelse på reisekort

Slik får du automatisk fornyelse

Du kan kjøpe nytt reisekort med automatisk fornyelse på kundesenteret og servicepunktene våre. Har du allerede et reisekort kan du også få hjelp med automatisk fornyelse på bussterminalen i Lillestrøm.

Slik fungerer automatisk fornyelse

  • En ny 30-dagersbillett legges automatisk inn i reisekortet første gang du leser av kortet etter at den gamle har utløpt.  
  • Du får faktura i posten eller nettbanken etter at du har fornyet billetten. Velg e-faktura eller avtalegiro i nettbanken, så sparer du fakturagebyret på 50 kroner.
  • Vil du stoppe fornyelsen lar du bare være å lese av reisekortet etter den gamle billetten har utgått.
  • Skal du opprette automatisk fornyelse for et barn mellom 15 og 18 år ved et kundesenter, må barnet være med for å gi sitt samtykke til behandling av personopplysninger.

Reisekort med automatisk fornyelse blir registrert, og du kan opprette MinSide.

Om MinSide

Om reisekortet

Automatisk fornyelse i RuterBillett-appen

Automatisk fornyelse av 30-dagersbillett i RuterBillett-appen ble stengt fra 29. november 2017. Grunnen til dette er at tjenesten ikke fungerte tilfredsstillende for alle kunder, og vi ser oss derfor nødt til å skru av tjenesten inntil videre.

Etter 29. november 2017 sluttet din billett å fornye seg automatisk, og du må derfor kjøpe ny billett selv. Vi anbefaler at du åpner innstillinger i appen, og setter på varsel for utløp av 30-dagersbillett. Når varslingen kommer, får du tilbud om å gjenta kjøpet.

Spørsmål og svar

Saldo og innhold – hvordan ser jeg hva som er igjen på reisekortet?

Du kan sjekke reisepengesaldo og utløpsdato for billetten på reisekortet ditt her:

  • Billettautomater
  • Betjente salgssteder
  • Hos sjåførene på grønne regionbusser
  • På kortleseren (ny billett aktiveres om du ikke har en gyldig billett)
  • På MinSide (det kan ta noe tid før reisepengesaldoen oppdateres)

Stoppe eller si opp automatisk fornyelse – hvordan gjør jeg det?

Stoppe automatisk fornyelse

Trenger du ikke en ny 30-dagersbillett når den gamle går ut, lar du bare være å lese av kortet etter at den gamle billetten er utløpt. Ny billett blir lastet ned og aktivert først når du leser av kortet igjen.

Si opp automatisk fornyelse

Ønsker du å si opp den automatisk fornyelsen permanent, må du oppsøke vårt kundesenter eller ett av servicepunktene våre på Aker brygge, Gardermoen eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Hvis du ikke har mulighet til å møte opp personlig, kan du sende reisekortet ditt til:

Ruters kundesenter
Jernbanetorget 1, øvre plan,
0154 Oslo

Husk å gi oss beskjed om du ønsker reisekortet ditt i retur!

Endre soner og påfyllingsbeløp – hvordan gjør jeg det?

Ønsker du å endre soner for 30-dagersbilletten eller påfyllingsbeløp for reisepenger i reisekortet ditt, må du gjøre dette i selve kortet. Ta med deg reisekortet ditt til Ruters kundesenter, så hjelper vi deg!

Får ikke lastet ned ny billett/reisepenger – hva gjør jeg?

Hold reisekortet ditt rolig inntil kortleseren noen ekstra sekunder. Hjelper ikke det, prøver du en annen kortleser eller tar med reisekortet ditt til Ruters kundesenter, så hjelper vi deg!

Du kan også ta med reisekortet ditt til ett av våre servicepunkter på Aker brygge, eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Får jeg automatisk riktig billett (ungdom/voksen) i kortet ved fylte 16/20 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din til voksenbillett. Gå til kundesenteret eller til servicepunktet på Aker brygge eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua, så hjelper vi deg!

Får jeg automatisk riktig billett (honnør) i kortet ved fylte 67 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din slik at du får honnørrabatt. Gå til kundesenteret vårt, servicepunktet vårt på Aker brygge eller T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstuen, så hjelper vi deg!

Noen andre skal betale fakturaene mine – hvordan endrer jeg det?

Hvis noen andre skal betale fakturaene for abonnementet ditt, må du fylle ut dette skjemaet:

Skjema for endring av betalingsavtale

Lever det ferdig utfylte skjemaet til kundesenteret vårt, så hjelper vi deg. Kan du ikke komme innom selv, kan du sende skjemaet i posten til:

Ruters kundesenter
Postboks 1030 Sentrum
0104 Oslo