Reisekort

Reisekort er et plastkort du fyller med billetter eller reisepenger.

Slik kjøper du reisekort

Kjøp nytt reisekort i kiosk, på kundesenteret eller servicepunktene våre. Du kan også kjøpe nytt kort med billett eller reisepenger her på ruter.no (bare på desktop), og få det sendt i posten.

Nytt reisekort koster 50 kroner. Ta vare på kortet ditt. Det kan gjenbrukes.

Bestill nytt reisekort

Slik bruker du reisekortet

Reisekort med billett

Du kan ha alle våre billetter på reisekortet ditt. Les av reisekortet på en kortleser første gang du reiser, slik at billetten blir aktivert og gyldig. Dette gjelder også engangskortet Impuls.

Husk at hvis du har en ny billett i kortet «på vent», så vil ikke den bli aktivert så lenge det er tid igjen på den gamle billetten. Sjekk derfor alltid utløpsdato og klokkslett for den gamle billetten, og aktiver den nye billetten etter dette. Leser du av kortet på hver reise vet du alltid om du har gyldig billett.

Reisekort med reisepenger

Les av reisekortet på en kortleser hver gang du reiser, og prisen for én reise (enkeltbillett) trekkes automatisk fra reisepengene dine.

Fyll på reisekortet

Fyll på reisekortet med nye billetter eller reisepenger når kortet ditt er tomt. Du kan fylle på kortet i billettautomater, kiosker, kundesenteret eller servicepunktene. Du kan ikke fylle på reisekortet her på ruter.no.

Bruk reisekortet i flere fylker

Du kan også bruke reisekortet ditt fra Ruter til å kjøpe billett hos NSB og Østfolds kollektivtrafikk.

Slik fungerer det: 

  • Har du reisekort med reisepenger kan du bruke reisepengene til å kjøpe billett hos alle tre selskapene.
  • Du kan også legge billetter fra NSB og Østfold kollektivtrafikk inn på reisekortet fra Ruter - og omvendt. Men billetten er bare gyldig i det området, soner og fylke, du har kjøpt billett for.

Registrer reisekortet ditt

Alle reisekort er i utgangspunktet uregistrerte, slik at du kan reise anonymt. Det betyr at vi dessverre ikke kan hjelpe deg hvis du mister reisekortet ditt. Da vil billettene eller reisepengene på kortet være tapt. Unntaket er hvis du kan vise til kvittering med kortnummer i tillegg til bankutskrift fra egen konto.

Registrerer du kortet ditt derimot, kan vi hjelpe deg hvis uhellet først er ute.

Fordeler med å registrere reisekortet

  • Få innholdet på kortet du har mistet overført til et nytt reisekort
  • Få MinSide hvor du kan se innholdet på reisekortet eller sperre det
  • Få automatisk fornyelse av 30-dagersbillett eller automatisk påfylling av reisepenger
  • Fremdeles låne ut reisekortet ditt til andre når du ikke bruker det selv
Registrer reisekortet ditt

Ofte stilte spørsmål

Mistet kort - hva gjør jeg?

Registrert reisekort

  1. Sperr reisekortet ditt på MinSide eller ring oss på telefon 177, slik at ingen andre får brukt det.
  2. Besøk vårt kundesenter eller servicepunkter, så hjelper vi deg med å overføre innholdet på reisekortet ditt til et nytt kort.

Husk! Har du sperret kortet ditt kan det ikke åpnes igjen, men vi kan overføre innholdet til et nytt kort.

Slik overfører du billett eller reisepenger til et nytt kort

Ikke registrert reisekort

Har du mistet et uregistrert reisekort er billettene eller reisepengene på kortet ditt i utgangspunktet tapt, med mindre du kan dokumentere at det er ditt eget reisekort du har mistet. Eksempler på slik dokumentasjon er at du kan dokumentere kjøpet med en kvittering med kortnummer, sammen med bankutskriften fra din egen konto.

Ta med dokumentasjon til kundesenteret vårt eller et av servicepunktene våre, så hjelper vi deg!

Dersom du har kortnummeret kan vi også hjelpe deg med å sperre reisekortet, slik at ingen andre får brukt det.

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Bytte soner i reisekortet - hvordan gjør jeg det?

Vil du bytte soner i reisekortet ditt? Ta med reisekortet til ett av våre servicepunkter, til en av bussterminalene (Oslo eller Lillestrøm) eller til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, så hjelper vi deg!

Se adresser og åpningstider til kundesenteret og servicepunktene

NSB-billett - kan jeg laste ned NSB-billett i reisekortet?

Ja, du kan ha billetter som er kjøpt hos NSB på Ruters reisekort. På Ruters billettutstyr kan du ikke aktivere NSB billett som gjelder reiser utenfor Oslo og Akershus.

Det samme gjelder dersom du har billett fra Ruter på et NSB-kort.

Feil på billett i reisekortet - hva gjør jeg?

Er det en feil på billetten i reisekortet ditt? Ta med deg kortet og kvitteringen din til salgsstedet der du kjøpte billetten, kundesenteret vårt på Jernbanetorget eller et av servicepunktene, så hjelper vi deg!

Se adresser og åpningstider for kundesenteret og servicepunktene

Saldo og innhold - hvordan ser jeg hva som er igjen på reisekortet?

Du kan sjekke reisepengesaldo og utløpsdato for billetten på reisekortet ditt her:

  • Billettautomater
  • Betjente salgssteder
  • Hos sjåførene på grønne regionbusser
  • På kortleseren (ny billett aktiveres om du ikke har en gyldig billett)
  • På MinSide (det kan ta noe tid før reisepengesaldoen oppdateres)

Ikke aktivert billett - får jeg gebyr?

Ja. Billetten må aktiveres på en kortleser for å være gyldig, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Leser du av kortet på hver reise vet du alltid om du har gyldig billett.

Se hvordan du bruker reisekortet

Glemt reisekort eller mobil - får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

Registrert reisekort - får jeg gebyr?

Ja, du vil få gebyr ved billettkontroll hvis billetten din ikke er aktivert eller du har glemt reisekortet. Billett din er upersonlig og kan brukes av andre selv om du har registrert reisekortet.

Kan flere personer bruke samme reisekort?

Ja. Alle våre billetter er upersonlige, så du kan låne bort reisekortet ditt når du ikke bruker det selv.

Skal flere personer reise sammen og dere bare har ett reisekort, kan dere kjøpe gruppebillett for en enkelt reise.

Les om hvordan du reiser med en gruppe og kjøper billett til flere

Flere billetter i reisekortet samtidig - fungerer det?

Du kan ha både reisepenger og flere typer billetter i reisekortet samtidig.

Har du flere typer billetter i kortet prioriteres de i denne rekkefølgen når du leser av kortet:

  1. 30-dagersbillett med automatisk fornyelse
  2. Enkeltbillett
  3. Periodebilletter (du kan ha en aktiv og en «på vent»)
  4. Reisepenger

Husk:

  • En billett som allerede er aktivert og gyldig vil alltid bli prioritert.
  • Dette forutsetter at du leser av reisekortet i de sonene den aktuelle billetten er gyldig for.

 

Fant du det du lette etter?

{{max-description.length}}

Vi svarer dessverre ikke på tilbakemeldingene. Pass på at du ikke legger ved personlig informasjon som navn, e-post eller mobilnummer. For å få svar på henvendelsen anbefaler vi at du bruker kontaktskjema.

Tusen takk for tilbakemeldingen din!