30-dagersbillett

30-dagersbilletten er vårt månedskort. Billetten gir deg et ubegrenset antall reiser i 30 døgn fra du aktiverer det.

Pris for 30-dagersbillett 

Prisen på 30-dagersbilletten avhenger av hvor mange soner du reiser i. Betaler du for tre soner kan du reise i alle sonene i Oslo og Akershus (makspris for periodebillett).

Soner1 sone2 soner Alle soner
Voksen 708 1256 1804
Barn 354 454 554
Honnør 354 628 902
Ungdom 354 454 554
Student 425 754 1082

Beregn pris og soner for reisen din i reiseplanleggeren

Se aldersgrenser og vilkår for barn, ungdom, student og honnør

Slik fungerer 30-dagersbillett

  • 30-dagersbilletten er gyldig i 30 døgn fra du aktiverer den.
  • Billetten kan brukes på Ruters busser, trikker, T-baner og båter, og på NSBs tog i Oslo og Akershus.
  • Du kan bytte til andre transportmidler (fri overgang) i de sonene billetten gjelder for så lenge det er tid igjen på den.
  • Alle våre billetter er upersonlige, så du kan dele billetten med andre når du ikke bruker den selv.
  • Du kan ha 30-dagersbilletten i RuterBillett-appen på mobil eller på et reisekort.

Reiser du jevnlig i mer enn ti måneder av året? Da kan 365-dagersbilletten være et bedre alternativ.

Automatisk fornyelse 

Reiser du med 30-dagersbillett? Da kan du få automatisk fornyelse, så du slipper å tenke på å fornye billetten. 30-dagersbilletten kan fornyes automatisk både på reisekortet og i RuterBillett-appen.

Automatisk fornyelse på reisekort

Du kan bestille nytt reisekort med automatisk fornyelse her på ruter.no. Vil du ha automatisk fornyelse på et reisekort du allerede har må du besøke kundesenteret vårt på Jernbanetorget eller servicepunktene.

Bestill nytt reisekort
  • En ny 30-dagersbillett legges automatisk inn i reisekortet første gang du leser av kortet etter at den gamle har utløpt.  
  • Du får faktura i posten eller nettbanken etter at du har fornyet billetten. Velg e-faktura eller avtalegiro i nettbanken, så sparer du fakturagebyret på 50 kroner.
  • Vil du stoppe fornyelsen lar du bare være å lese av reisekortet etter den gamle billetten har utgått.
  • Skal du opprette automatisk fornyelse for et barn mellom 15 og 18 år ved et kundesenter, må barnet være med for å gi sitt samtykke til behandling av personopplysninger.

Reisekort med automatisk fornyelse blir registrert, og du kan opprette MinSide.

Les mer om reisekort

Les mer om reisekort og personvern

Opprett MinSide

Automatisk fornyelse i RuterBillett-appen

Du kan få automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten i RuterBillett-appen. Det betyr at en ny 30-dagersbillett aktiverer seg automatisk når den gamle billetten har utløpt.

  • Følg instruksjonene i appen for aktivere automatisk fornyelse.
  • Automatisk fungerer bare når du betaler med Visa eller Mastercard.

Les mer om RuterBillett-appen


Annen nyttig info

Slik kjøper du billett

Soner og sonekart

Se alle våre billetter

Se betingelser og vilkår for Ruters tjenester


Spørsmål og svar om 30-dagersbilletten

Stoppe eller si opp automatisk fornyelse - hvordan gjør jeg det?

Stoppe automatisk fornyelse

Trenger du ikke en ny 30-dagersbillett når den gamle går ut, lar du bare være å lese av kortet etter at den gamle billetten er utløpt. Ny billett blir lastet ned og aktivert først når du leser av kortet igjen.

Si opp automatisk fornyelse

Ønsker du å si opp den automatisk fornyelsen permanent, må du oppsøke vårt kundesenter på Jernbanetorget, eller ett av servicepunktene våre på Aker brygge, Gardermoen eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Hvis du ikke har mulighet til å møte opp personlig, kan du sende reisekortet ditt til:

Ruters kundesenter
Jernbanetorget 1
0154 Oslo

Husk å gi oss beskjed om du ønsker reisekortet ditt i retur!

Se adresser og åpningstider for kundesenteret og servicepunktene

Endre soner eller påfyllingsbeløp - hvordan gjør jeg det?

Ønsker du å endre soner eller påfyllingsbeløp (reisepenger) i reisekortet ditt, må du gjøre dette i selve kortet. Ta med deg reisekortet ditt til Ruters kundesenter på Jernbanetorget, så hjelper vi deg! 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Jeg får ikke lastet ned ny billett - hva gjør jeg?

Hold reisekortet ditt rolig inntil kortleseren noen ekstra sekunder. Hjelper ikke det, prøver du en annen kortleser eller tar med reisekortet ditt til Ruters kundesenter på Jernbanetorget, så hjelper vi deg! 

Du kan også ta med reisekortet ditt til ett av våre servicepunkter på Aker brygge, eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua. 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Får jeg automatisk riktig billett (voksen) i kortet ved fylte 20 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din til voksenbillett. Gå til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, eller til servicepunktet på Aker brygge eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua, så hjelper vi deg!  

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Får jeg automatisk riktig billett (honnør) i kortet ved fylte 67 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din slik at du får honnørrabatt. Gå til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, servicepunktet vårt på Aker brygge eller T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstuen, så hjelper vi deg! 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Noen andre skal betale fakturaene mine - hvordan endrer jeg det?

Hvis noen andre skal betale fakturaene for abonnementet ditt, må du fylle ut skjemaet for «Endring av betalingsavtale». 

Last ned skjemaet for endring av betalingsavtale

Lever det ferdig utfylte skjemaet til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, så hjelper vi deg. Kan du ikke komme innom selv, kan du sende skjemaet i posten til: 

Ruters kundesenter
Postboks 1030 Sentrum
0104 Oslo

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

 

Fant du det du lette etter?

{{max-description.length}}

Vi svarer dessverre ikke på tilbakemeldingene. Pass på at du ikke legger ved personlig informasjon som navn, e-post eller mobilnummer. For å få svar på henvendelsen anbefaler vi at du bruker kontaktskjema.

Tusen takk for tilbakemeldingen din!