Overføre billetter

Har du mistet mobilen eller er reisekortet ødelagt? Her finner du informasjon om hvordan du får overført billetten din til ny mobil eller reisekort.

Til ny mobil eller Ruter-app

Når du logger inn på profilen din på ny telefon, får du spørsmål om du ønsker å flytte periodebilletten din dit. Du kan overføre billetten gratis og på egen hånd opptil to ganger. Skal du overføre flere ganger, må du kontakte kundesenteret.

Har du ikke en profil fra før, kan du opprette en ny og knytte billetten til denne. Deretter logger du inn på ny enhet for å flytte billetten dit. Alternativt kan du kontakte kundesenteret for å få refundert gammel billett og deretter kjøpe ny.

Obs: Du kan ikke overføre billetter fra RuterBillett-appen til den nye Ruter-appen. Du kan heller ikke overføre billetter til andre brukere, men du kan kjøpe til andre ved hjelp av «Kjøp til andre»-funksjonen i Ruter-appen.

Til ny mobil eller RuterBillett-app

Du kan overføre gyldige 7-, 30- og 365-dagersbilletter til ny RuterBillett-app.

Du kan overføre billetter på fire måter: 

Automatisk via iCloud eller Googles backup-funksjon

  1. Åpne den nye appen.
  2. Du får spørsmål om du ønsker å gjenopprette innstillinger og innhold fra gammel app. Husk at iCloud eller Googles backup-funksjon må ha vært slått på da du kjøpte billetten.
  3. Følg instruksjonene på skjermen.
  4. Appen er gjenopprettet, og du finner billetten under «Mine billetter».

Manuelt i appen med app-ID

  1. Åpne den nye appen.
  2. Gå til «Meny», «Innstillinger» og velg «Gjenopprett tidligere app».
  3. Tast inn app-ID fra den gamle appen og trykk «Gjenopprett». Du finner app-ID under «Innstillinger» dersom du ennå ikke har slettet appen, eller på kvitteringen du fikk på e-post da du kjøpte billetten.
  4. Oppgi passordet fra den gamle appen og trykk «OK».
  5. Appen er gjenopprettet, og du finner billetten under «Mine billetter».

Manuelt i appen med registrert telefonnummer

Har du registrert telefonnummeret ditt i den gamle appen kan du overføre billetter ved hjelp av nummeret.

  1. Åpne den nye appen.
  2. Gå til «Meny», «Innstillinger» og velg «Gjenopprett tidligere app».
  3. Trykk på «Telefonnummer» og tast inn det registerte telefonnummeret fra gammel app.
  4. Du får tilsendt en kode på sms. Tast inn denne og følg instruksjonene.

Hjelp av Ruters kundesenter

Ring oss på telefon 22 05 70 70 (vanlig takst) eller 177 (egne takster hos din telefonoperatør), så hjelper vi deg.

Ring 22 05 70 70

Husk å ha app-ID til den gamle appen klar. Du finner den under «Innstillinger» dersom du ennå ikke har slettet appen, eller på kvitteringen du fikk på e-post da du kjøpte billetten. Hvis du ikke har app-ID kan vi finne den ved hjelp av noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Skal du reise mens du venter på å få overført billetten din må du kjøpe ny billett for reisen.

Husk: Du kan overføre billetten gratis og på egenhånd opptil to ganger. Skal du overføre flere ganger må det gjøres via kundesenteret, og koster 100 kroner.

Til nytt reisekort

Mistet eller stjålet reisekort 

Har du mistet reisekortet ditt og kan dokumentere at du er rette innehaver av reisekortet? Få hjelp til å overføre innholdet på reisekortet ditt til et nytt reisekort ved kundesenteret vårt Ruter S eller ett av servicepunktene våre. Du betaler 50 kroner for et nytt reisekort.

Rette innehaver er den personen som enten har registeret reisekortet i sitt navn eller som, ved hjelp av kjøpskvittering med reisekortnummer og bankutskrift, kan dokumentere at han eller hun er rette eier av reisekortet.

Ødelagt eller defekt reisekort

Har reisekortet ditt sluttet å virke? Vi erstatter defekte reisekort, uten synlige skader, kostnadsfritt. Er reisekortet ditt synlig skadet må du betale 50 kroner for å få overført billetten eller reisepengene til et nytt reisekort. Husk at reisekortnummeret må være lesbart.

Du får hjelp til å overføre billetter til nytt reisekort ved kundesenteret vårt Ruter S eller et servicepunkt