Billettrefusjon

Har du kjøpt en billett du ikke får brukt? Her finner du informasjon om hvordan du kan kansellere billetten og få pengene tilbake. 

Når kan du få refusjon

1. Du skal ikke reise med oss lenger

Hvis du for eksempel flytter fra Oslo og Akershus. Du betaler 100 kroner per ekspedisjon, det vil si at du må betale et gebyr for at vi skal kansellere og refundere billetten din. 

2. Billetten er ugyldig på grunn av prisendring

Billetter som blir ugyldig på grunn av prisendring, må aktiveres senest tre måneder etter at prisendringen trer i kraft. Hvis du ikke aktiverer billetten din innen tre måneder blir den ugyldig. Du kan likevel få den refundert i tre år uten å betale gebyr. Tre år etter prisendringen er billetten verdiløs og kan ikke refunderes lenger. 

3. Du får ekstra utgifter på grunn av defekt reisekort

Hvis du må kjøpe nye billetter fordi reisekortet ditt ikke virker lenger, kan vi refundere billettutgiftene dine for inntil tre dager. Vi refunderer bare billettutgiftene dine hvis reisekortet ikke er synlig skadet. Du betaler ikke gebyr for denne refusjonen.

4. Andre tilfeller

Vi kan også refundere billetter i andre tilfeller, hvis det ville være urimelig å nekte deg refusjon. Ta kontakt med kundesenteret vårt hvis du er i tvil, så hjelper vi deg. Husk at du betaler 100 kroner per ekspedisjon, det vil si at du må betale et gebyr for at vi skal kansellere og refundere billetten din. 

Slik søker du om refusjon

Besøk kundesenteret vårt eller et av servicepunktene våre. Vi hjelper deg med overføring av billetter, refusjon og defekte reisekort. Husk å ta med billettene du skal refundere!

Se adresse og åpningstider

Dette får du igjen

Refusjonen regnes fra den dagen vi mottar billetten fra deg.

Her kan du se hvor mye penger du kan få igjen:

  • Enkeltbillett: Aktivert billett refunderes ikke 
  • 24-timersbillett: Aktivert billett refunderes ikke
  • 7-dagersbillett: Vi trekker 1/7 av billettens pris for hvert døgn, eller del av døgn, som er gått siden billetten ble aktivert. 
  • 30-dagersbillett: Vi trekker 1/30 av billettens pris for hvert døgn, eller del av døgn, som er gått siden billetten ble aktivert.
  • 365-dagersbillett: Vi trekker 1/300 av billettens pris for hvert døgn, eller del av døgn, som er gått siden billetten ble aktivert.

Vi refunderer ikke selve reisekortet, kun billetten du har i kortet. 

14 dagers angrerett 

Du har 14 dager angrerett hvis du kjøper reisekort med billetter eller reisepenger på ruter.no.  

Ta kontakt med oss via kontaktskjemaet eller besøk kundesenteret vårt innen 14 dager etter du mottok reisekortet i posten. Du betaler ikke noe for refusjonen.