Tilrettelagt transport (TT)

Bestill tilrettelagt transport – et tilbud som innvilges for deg som har nedsatt funksjonsevne og store vansker med å bruke kollektivtransport. Ruter har ansvar for selve transporten, mens Oslo kommune behandler søknader og bestemmer reglene.

Bestill TT-reise

Bestillingsskjema for tilrettelagt transport

Bruk bestillingskjemaet over for å bestille TT-reiser med Ruter:

  • Faste reiser med taxi
  • Spesialbil – faste reiser og fritidsreiser
  • Gruppebestilling og skolereiser

Du bruker det samme skjemaet for å endre eller avbestille dine TT-reiser.

Bestill øvrige TT-reiser med taxi

Fritidsreiser i taxi

Slik bestiller du

Du kan bestille ved å ta en taxi på gata eller ta kontakt med taxiselskapet:

Slik reiser du

Informer fører om at du ønsker en TT-reise, vis frem TT-kortet ditt eller oppgi mobilnummeret ditt til sjåføren. Da får du en kode på SMS som du oppgir til sjåføren.

 

Faste reiser i taxi med fast sjåførgruppe

Slik bestiller og avbestiller du

Ring Oslo Taxi på 02323.

Ring 02323

Slik reiser du

Reisen din er registrert på forhånd, og du trenger ikke mobiltelefon eller kortet ditt.

Min TT

Alle personer med vedtak om TT i Oslo har tilgang til en profilside som heter Min TT. Her finner du blant annet oversikt over dine gjennomførte og kommende reiser, samt mulighet til å avbestille reiser.

Kontakt oss

Lurer du på noe, eller kanskje du ønsker å informere om noe som ikke gikk som planlagt? Skriv til oss via kontaktskjemaet, så svarer vi deg på e-post.

Skriv til oss via kontaktskjema

Ring oss

Du kan også ringe kundesenteret vårt på telefon 04521, eller se om du finner svar på spørsmålet ditt under.

Hvordan søker jeg om TT?

Det er din bydel som har ansvar for å behandle søknader om TT. Du søker derfor om TT hos din egen bydel. Bydelen vil be deg om følgende:

  • Fylle ut og sende et søknadsskjema som du finner på Oslo kommune sine nettsider. 
  • Sende inn en legeerklæring som din fastlege har fylt ut. 

Mistet TT-kort eller kundenummer?

Du er ikke lenger avhengig av å ha kortet ditt for å reise med TT. Ved å oppgi kundenummeret ditt eller mobilnummeret knyttet til din profil til sjåføren kan du reise med TT, og reisen vil bli registrert på samme måte som om du viste kortet.

Glemt kundenummeret ditt? Logg inn på Min TT med mobilnummeret knyttet til din profil for å finne det.

Hvor mange reiser har jeg igjen på kvoten min?

På Min TT kan du logge inn for å finne resterende reiser. Du kan også spørre sjåføren ved starten av din neste reise.

Sjåføren kan få opp denne informasjonen ved registrering av ny reise, eller du kan se det på kvitteringen etter å ha betalt reisen.

Egenandel, egenandelstak og egenandelskuponger

Egenandelen og egenandelstak fastsettes årlig av Oslo kommune, og kan finnes på Oslo kommunes nettsider.

Dersom du ikke ønsker å betale for reisen din med kort eller kontanter, kan egenandelen betales med egenandelskuponger. Disse må kjøpes på forhånd. Du kan kjøpe egenandelskuponger hos Ruter S, kundesenteret på Jernbanetorget 1 (under tårnet).

Egenandelskuponger for 2023

Egenandelskupongene for 2023 er gyldige og kan byttes inn til og med 29. februar 2024. De er ikke lenger gyldige fra og med 1. mars 2024.

Kan jeg få informasjon om TT på papir?

Ta kontakt med bydelen din eller Ruters kundeservice på telefon 04521, så får du tilsendt informasjon om TT på papir.

Ring 04521

Har du klager eller ønsker å informere om noe som ikke gikk som planlagt?

Dersom reisen din ikke har gått som planlagt, send inn informasjon til oss her:

Skriv til oss via kontaktskjema