Personvernerklæring for Ruter-profil

Personvern, tilganger og statistikk når du bruker Ruter-profilen din.

Du bruker Ruter-profilen din når du logger inn på en av Ruters digitale tjenester, for eksempel Ruter-appen eller på ruter.no. Dette gjør at du kan logge deg inn og få tilgang til profilen din på tvers av enheter (mobiler, lesebrett, web og lignende), og at du ikke mister billetten hvis du er være uheldig og mister enheten din.

Du kan alternativt reise anonymt med Ruter, uten profil. Det gir deg samme tilgang til reise- og billettkjøp, men du mister historikken din dersom du bytter app.

Når du reiser uten profil må du derfor ta godt vare på ordrenummeret ditt. Hvis mobilen din av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig, kan du oppgi ordrenummeret og få den gjenværende verdien refundert.

Hva kan du gjøre med en Ruter-profil?

  • Få tilgang til billetten, din uansett hvilken telefon du bruker.
  • Ta med deg søkehistorikken din, slik at du raskere finner stedene du bruker ofte.
  • Lagre favorittsteder, slik at du har dem uansett hvilken enhet du velger å bruke
  • Lagre kjøpshistorikk, slik at du enkelt har tilgang på den uansett hvilken enhet du velger å bruke

Formål

Dersom du registrer en profil, behandler Ruter personopplysninger. Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gi deg en mer personlig og bedre oppfølging av kundeforholdet ditt, og tilby følgende tilleggstjenester:

På app og web:

  • Gi deg tilgang til billetten din, uansett hvilken telefon du bruker.
  • Gi deg tilgang til historikken din, slik at du raskere finner stedene du bruker ofte.
  • Lagre favorittsteder sentralt, slik at du har dem uansett hvilken enhet du velger å bruke. Du kan også lagre favoritter lokalt på telefonen, hvis du ikke har en Ruter-profil.
  • Lagre kjøpshistorikk, slik at du enkelt har tilgang på den uansett hvilken enhet du velger å bruke.

Reisekort:

  • Hvis du mister eller blir frastjålet reisekortet, kan vi ved hjelp av de registrerte opplysningene dine overføre verdien som er igjen til et nytt reisekort.
  • Automatisk fornyelse på reisekort: Du kan få automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten eller automatisk påfylling av reisepenger. Du må inngå en egen avtale med Ruter om dette.

Rettslig grunnlag

Rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger er samtykke.

Dette behandler vi

Vi behandler følgende opplysninger om deg:

  • Telefonnummer: Brukes for å logge inn, og i kundedialog når du kontakter oss.
  • E-post: Brukes til å verifisere konto, og i kundedialog når du kontakter oss.
  • Fornavn og etternavn: Brukes til å verifisere konto ved bytte av telefonnummer, og i kundedialog når du kontakter oss.

Bruker du Ruter-appen med profilen din lagrer vi disse opplysningene:

  • Salgopplysninger ved kjøp av billetter: Lagres for å gi deg enkel tilgang til billettyper du kjøper ofte, og kvitteringer.
  • Reiseopplysninger: Lagres for å gi deg rask tilgang til informasjon om reiser, stoppesteder og avvik som er relevant for deg.

Hvis du kontakter kundeservice lagrer vi følgende sammen med profilen din:

  • Alle henvendelser, og dialogen som er knyttet til henvendelsen.

Du kan også velge å registrere følgende:

  • Adresse: Ved behov for å få tilsendt ting i posten knyttet til kundeforholdet ditt.
  • Favorittstedene dine: For at vi raskt kan gi deg opplysninger om steder som relevant for deg. Ruters kundeservice har ikke tilgang til å se hvilke favorittsteder du har lagret.
  • Din foretrukne billettkategori: For å raskere tilby billetten som passer for deg.
  • Reisekortnummer og reiseopplysninger for reisekort: Nødvendig for å hjelpe deg med rekonstruksjon av billetten, hvis du mister reisekortet ditt.

Vi behandler bare opplysningene dine dersom du har samtykket til det. Du kan når som helst trekke samtykket ved å slette profilen din.

Kundeopplysningene og reiseopplysningene lagres i separate databaser. Vi bruker Amazon Web Services (AWS) til skylagring av opplysninger. Tjenestene etterlever EUs personvernforordning, og det er begrenset adgang til opplysningene.

Tilgang og bruk

Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

Vi vil dele anonymiserte data til våre samarbeidspartnere innenfor kollektivtrafikk/mobilitetstjenester.

Lagring og sletting

Opplysningene dine blir lagret og slettet etter følgende:

  • Kundeopplysningene dine blir lagret så lenge du har samtykket til lagring. Når du sletter profilen din, er det ingen måte for Ruter å gjenfinne informasjon om deg. Sletting gjøres ved å slette linken mellom registrerte opplysninger om bruken og registrerte kundeopplysninger. Dette er å anonymisere opplysningene. Etter anonymisering kan data som du har registret hos Ruter eller som er tilgjengelig for Ruter ikke lenger knyttes til deg.
  • Dersom du trekker samtykket (ved å slette profilen din) vil vi slette kundeopplysningene dine innen 14 dager. Etter det vil ikke data om bruk av profilen kunne knyttes til deg som person.
  • Har du en avtale om abonnement på reisekortet, må du si opp abonnementet før du trekker samtykket.
  • Salgsopplysninger og reiseopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt, eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Ruter om et forhold ved reisen. Dette er for å håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda. Se forskrift om transportklagenemnda § 5-2.
  • Sletting fordrer at ikke annen lovgivning pålegger Ruter videre behandling.

Be om innsyn eller sletting av opplysninger

Vil du ha innsyn i eller slette opplysningene som er lagret om deg må du sende dette skriftlig, enten som post eller via kontaktskjema.