Personvernerklæring for bedriftsbillett

Her finner du informasjon om hvordan Ruter behandler dine personopplysninger når du velger å inngå avtale om bedriftsbillett via arbeidsgiver eller borettslag.

Hva er en bedriftsbillett?

Hvis du har rett til en billett via en bedrift eller et borettslag som har inngått bedriftsavtale med Ruter, så har du mulighet til å få bedriftsbilletten direkte i Ruter-appen.

Ruter behandler dine personopplysninger knyttet til din bruk av Ruter-appen og Ruter-profil, i henhold til personvernerklæringene for Ruter-appen og RuterProfilDu har de samme rettighetene som er beskrevet der.

Formål

Formålene med behandlingen av personopplysningene er

  • å tilby bedriftsbilletten (inklusive fakturering) og yte kundeoppfølging i forbindelse med dette
  • å samle innsikt ved å analysere opplysninger, som ikke knyttes til deg, når vi utarbeider innsikt og statistikk for å forbedre våre tjenester
  • å etterleve lovkrav om dokumentasjon etter bokføringsregelverket

Rettslig grunnlag

Rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger er at behandlingen er nødvendig for å oppfylle avtalen om bedriftsbilletten med deg.

For å samle innsikt og statistikk er det rettslige grunnlaget at Ruter har en berettiget interesse i å forbedre våre tjenester. Dersom du skulle ha noen innsigelser mot bruk av dine personopplysninger til dette formålet, kan du fremme innsigelsen ved bruk av kontaktskjemaet for personvernsaker.

For behandling av opplysninger knyttet til lovkrav, er det rettslige grunnlaget at behandlingen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter regnskapsloven, bokføringsloven og dens forskrifter.

Hvilke personopplysninger behandler vi?

For å kunne tilby bedriftsbilletten er det nødvendig å behandle følgende opplysninger:

Kundeopplysninger: Opplysninger om deg og ditt kundeforhold til oss, som oppgitt ved bestilling av bedriftsbillett. Navn, mobilnummer og ansatt- eller beboernummer behandles.

Salgsopplysninger: Dette er opplysninger som billettnummer, start- og sluttdato, fra- og til-sone.

Hvordan lagres og slettes opplysningene?

Kundeopplysninger anonymiseres 3 måneder etter utløpt billett.

Salgsopplysninger lagres i inntil 410 dager etter at billetten er utløpt eller 410 dager etter at du har fremmet skriftlig reklamasjon til Ruter om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

For dokumentasjon etter bokføringsloven lagres salgsopplysninger i minst 5 år.

Når vi sender faktura vil dine kontaktopplysninger komme frem av fakturaen, som blir sendt til bedriften eller borettslaget, av Ruters databehandler for fakturering. For IT-utvikling og drift av tjenesten, benytter Ruter selskapet Tet digital som databehandler.

Se ellers beskrivelsen under RuterProfil for informasjon om tilganger og bruk av skytjenester.