Slik jobber vi med bærekraft

FNs bærekraftmål er verdens arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Vi i Ruter vil gjerne vise deg hvordan vi jobber med bærekraft – og hva du bidrar til når du reiser med oss.

Bærekraftig utvikling betyr å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge for framtidige generasjoner.

FN har definert 17 bærekraftmål, som understreker at alt henger sammen med alt. Derfor ser bærekraftmålene på klima og miljø, økonomi og fattigdom, utdanning og helse i sammenheng. Målet er at alle skal med. Ingen skal stå igjen. Og alle må gjøre sitt.

I Ruter jobber vi særlig med åtte av målene, der kollektivtrafikken kan påvirke positivt. Vi skal levere mer enn fagre ord, derfor jobber vi mot å måle alt vi gjør og offentliggjøre resultatene.

Se Ruters årsrapport 2021

Mål 11: Bærekraftige byer og samfunn

Mer enn halvparten av verdens befolkning bor i dag i byer, og andelen fortsetter å øke. Oslo er en av byene i Europa som vokser raskest. Hovedstaden er i ferd med å runde 700.000 innbyggere. Innen 2050 skal vi bli 800.000, ifølge SSBs prognoser.

Et kollektivsystem som holder tritt med befolkningsveksten er avgjørende for at byer skal vokse bærekraftig. Når flere bor i byen, er flere på farten. Ruters viktigste bidrag til en bærekraftig by er å sørge for at trafikkveksten skjer med kollektivtransport, gange og sykkel – ikke bil. Målet er faktisk å redusere biltrafikken. Slik bidrar Ruter til å redusere lokal forurensning og kutte klimagassutslipp. Å reise med kollektivtransport krever mindre areal enn det bilene gjør, og gir mer plass til grønne byrom og mennesker. Effektiv transport av mennesker er også en forutsetning for at økonomien skal gå rundt.

Derfor må vi bygge ut kollektivtilbudet i takt med byen, slik at busstoppet ligger nær der folk bor og jobber, går i barnehagen og på skolen, deltar i fritidsaktiviteter og gjør sine daglige ærend. Derfor jobber vi for å integrere nye måter å reise på i nettverket av det eksisterende tilbudet. Vi vil også bidra til at flere sykler og går, og legge til rette for mer samkjøring og bildeling.

I 2017 nådde vi en viktig milepæl: For første gang siden 1970-tallet reiste flere til jobb kollektivt enn med bil.

Mål 3: God helse

At alle kan leve friske og sunne liv, er en forutsetning for bærekraft. Det er dette FNs bærekraftmål tre handler om.

Redusere utslipp

Mange steder i Oslo er luftkvaliteten for dårlig, særlig om vinteren. Dårlig luft gjør folk syke. Her har Ruter en viktig rolle med å redusere utslipp fra transport, og vi har fått et tydelig oppdrag fra våre eiere.

Utslippene fra biltrafikk går ned ved at Ruter og våre samarbeidspartnere klarer å motivere flere til å sette fra seg bilen og heller få dem til å gå, sykle eller reise kollektivt. For å lykkes, må de grønne reisealternativene dekke reisebehovene og være lett tilgjengelige. Kollektivtilbudet må fungere bedre sammen med andre mobilitetsformer, og vi jobber aktivt for å integrere sykkel og gange med våre transporttjenester. For eksempel er bysykkelkartet og beregning av gangtid en del av Ruter-appen, og vi jobber for å gi tilgang til mikromobilitet som en del av vårt tilbud.

Utslippene fra kollektivtrafikken går ned etter hvert som det kommer stadig flere elektriske busser og båter i drift. I 2022 vil vi ha 265 elbusser, 3 elektriske Nesoddferger og 5 elektriske øybåter i rutetrafikk. Etter planen skal all busstrafikk i Oslo bli utslippsfri i løpet av 2023, og 50% av Ruters totale bussflåte skal være utslippsfri innen 2025. Ruters mål er å tilby helt utslippsfri kollektivtransport i løpet av 2028.

Sikkerhet i trafikken

Trafikksikkerhet er også del av helsearbeidet: Ruter har en nullvisjon for hardt skadde og drepte i kollektivtransporten. Derfor jobber vi kontinuerlig med for eksempel å fremme bruk av belter i buss og å sikre holdeplasser. Vi har også stilt nye krav til sikkerhet for førerne i de nye elektriske bussene som kommer i Oslos sørlige bydeler fra 2022.

Ruter jobber med å redusere støy, som ifølge SSB plager stadig flere i Oslo. Det gjør vi blant annet gjennom å tilby nye trikker og elektriske busser som bråker mindre.

Koronapandemien har gitt arbeidet mot helsemålet en ny dimensjon: Det skal være trygt å reise kollektivt, og det skal være trygt å jobbe om bord. Smittevern er blitt en del av arbeidshverdagen vår. Området foran ved fører har vært avstengt, og kundene som har vært nødt til å reise er blitt bedt om å bruke munnbind og holde anbefalt avstand.

Mål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst

Å løfte mennesker ut av fattigdom er avgjørende for at vi skal få til en bærekraftig utvikling av samfunnet. Anstendig arbeid, økonomisk vekst og fordeling motvirker fattigdom. Det bidrar også til inkludering og deltakelse.

Anstendig arbeid

Ruters bidrag til bærekraftmål åtte er å sørge for gode arbeidsforhold og legge til rette for mangfold og integrering. Ikke bare i vår egen virksomhet, men også ved å stille krav til våre operatører og leverandører. Ruter skal være en inkluderende, ansvarlig og rettferdig organisasjon. I oktober 2020 ble Ruter medlem i Etisk handel Norge, som er et ressurssenter for bærekraftig handel. Medlemskapet vil hjelpe Ruter i arbeidet med å følge opp egne krav til anstendige arbeidsforhold i kontrakter. All transport gjøres av selskaper som jobber på kontrakt for Ruter. I hovedstadsregionen gir kollektivtrafikken arbeid til mer enn 5000 mennesker.

Utbygging og økonomisk vekst

Skal offentlige og private virksomheter levere vekst, innovasjon og velstand, må folk komme seg på jobb. Ruter bidrar derfor gjennom et godt utbygget reisetilbud.

På 1960-tallet var for eksempel T-banen helt avgjørende for byggingen av drabantbyer i øst. Arbeidere kunne flytte fra trangbodde og trekkfulle leiligheter i sentrum til moderne boliger i utkanten av byen. De færreste hadde bil. Med T-banen kom de seg raskt på jobb.

I dag er vi på vei tilbake til en by der færre eier og bruker egen bil, og er avhengig av å gå, sykle eller ta kollektivtransport til jobb.

Graf som viser økning på 63% i antall kollektivreiser fra 2007 til 2017.
Siden 2007 har antall kollektivreiser økt med 63 prosent.

Mål 10: Mindre ulikhet

Vår visjon er at alle skal kunne reise kollektivt – uavhengig av alder, økonomi, bosted og funksjonsnivå. Ruter skal ha et inkluderende perspektiv for å bidra til en varmere og mer inkluderende by.

  • Ruter bidrar til mindre ulikhet gjennom å binde by og tettsteder sammen på kryss og tvers. Vi gjør det lettere å bo utenfor bykjernen og likevel komme seg raskt, rimelig og effektivt på jobb.
  • Billettprisen skal bidra til at flere velger å reise kollektivt, samtidig som den skal ha en sosial profil og være tuftet på rettferdighet.
  • Ruter jobber også kontinuerlig for å sikre at våre tjenester er universelt utformet – for eksempel at alle kan bruke Ruter-appen eller komme seg av og på bussen, uavhengig av funksjonsnivå.
  • I 2020 innlemmet Ruter sosial inkludering som et mål selskapet skal levere på.
  • Prosjektet Bærekraftig bevegelsesfrihet for alle ble startet opp høsten 2020 i samarbeid med Norges Handikapforbund. Den langsiktige ambisjonen er å tilby opplevelsen av bærekraftig bevegelsesfrihet til alle uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, rase, etnisitet, nasjonal opprinnelse, religion, og økonomisk eller annen status. På kort sikt handler det om å øke innsikten i ulike utfordringer som funksjonshemmede har til Ruters tjenester, og endre holdninger og prosesser i Ruter som vil skape bedre tjenester for funksjonshemmende, og dermed alle andre.

Mer om bestillingstransport og aldersvennlig transport i årsrapporten

Slik tilrettelegger vi med informasjon og tilgjengelighet på transportmidlene

Mål 13: Stoppe klimaendringene

I Paris i 2015 ble verdens land enige om at den globale oppvarmingen ikke skal overstige 2 grader, med en ambisjon om å holde temperaturøkningen under 1,5 grader. For å nå målet, må verden halvere klimautslippene innen 2030. Alle må strekke seg om vi skal klare det.

Byer dekker kun to prosent av verdens overflate, men bidrar med 78 % av utslippene, ifølge FN. Oslo har som mål å bli verdens første utslippsfrie storby, og skal kutte utslippene med 95 % innen 2030. I hovedstaden står transport for om lag halvparten av CO2-utslippene. 4 % av disse kommer fra kollektivtransporten.

Ruters mål er at all kollektivtransport skal bli utslippsfri i løpet av 2028.

Vår ambisjon er å være en pådriver for klimatiltak, og bidra til at hele verdikjeden kutter sine klimagassutslipp. For eksempel jobber vi for å redusere utslipp fra bygg- og anleggsarbeider når vi bygger ut infrastruktur.

Utslippskutt er én ting. Vi må også tilpasse oss de klimaendringene som allerede har skjedd. I Oslo opplever vi hyppigere og kraftigere nedbør. Det må infrastrukturen for kollektivtrafikken tåle.

Mål 9: Innovasjon og infrastruktur

Hver dag setter mer enn én million mennesker seg på en buss, trikk, T-bane eller båt i Oslo-området. De er avhengige av et finmasket kollektivnett og en infrastruktur som stadig tilpasser seg nye behov og endringer i samfunnet.

Derfor henger infrastruktur, innovasjon og mobilitet tett sammen. Ruter jobber kontinuerlig med å utvikle ny teknologi og nye tilbud som gjør det lettere å bevege seg rundt – for alle.

Infrastruktur

For å utvide kapasiteten bygger vi nye tunneler og utvider med nye linjer. Vi utvikler bestillingstransport for eldre og for barn som skal på fotballtrening, vi tester selvkjørende busser og mobilitetspunkter, og vi integrerer nye måter å bevege seg på. Vi bygger om gamle dieselferger til elektrisk drift og oppgraderer bussanlegg slik at de kan forsyne bussene med strøm.

Ny teknologi

Vi bruker vår innkjøpsmakt aktivt for å bidra til utvikling av mer fremtidsrettede tjenester og teknologi, og for å få fortgang i overgangen til utslippsfrie løsninger. Vi skal på en klok og demokratisk måte bruke de mulighetene som digitale plattformer gir oss til å tilby mer fleksible tjenester tilpasset den enkeltes behov.

I fremtiden vil digitale plattformer gi oss mulighet til å tilby tjenester vi i dag bare aner konturene av. Tjenestene vil bli mer fleksible og tilpasset den enkeltes behov.

Se våre sentrale infrastrukturprosjekter

Les mer om selvkjørende buss

Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon

Bærekraftig forbruk og produksjon handler om å gjøre mer med mindre bruk av ressurser. Og vi må bli mer sirkulære, altså gjenbruke og resirkulere fremfor å forbruke nye ressurser.

I Ruter jobber vi på mange nivåer:

  • Vi jobber for å utnytte kapasiteten i kjøretøyene våre bedre, altså sørge for at de ikke kjører halvtomme mesteparten av tiden.
  • Vi forbedrer fremkommeligheten slik at kjøretøyene forbruker mindre energi.
  • Vi bidrar til å øke takten i det grønne skiftet ved å sette ambisiøse mål og etterspørre nye løsninger i markedet. Når en stor aktør som Ruter signaliserer at målet er helelektrisk drift, bidrar det til å skape et marked for elektriske busser og båter. Det setter igjen fart på innovasjon og utvikling.
  • Vi stiller funksjonskrav i anskaffelsene når vi lyser ut anbud. For eksempel at biodrivstoff ikke skal inneholde palmeolje.
  • Vi gjennomfører livsløpsanalyser for å sikre lenger levetid på materiell og infrastruktur.

Se våre klima- og miljøresultater i årsrapporten

Mål 17: Samarbeid for å nå målene

Bærekraftmålene er et samarbeidsprosjekt. For å nå målene vi har satt oss for kollektivtrafikken, er Ruter avhengig av et godt samarbeid med myndigheter, næringsliv, operatører og kunder. Vi må prøve ut ny teknologi og nye løsninger i fellesskap.

I Ruter skal vi raust dele erfaringer og kunnskap, særlig om overgangen til utslippsfri transport. Vi skal fronte og arbeide for bærekraft også på områder vi ikke har direkte ansvar for. Vi skal bygge nettverk og inspirere til økt innovasjon. Slik skal Ruter bidra til å øke takten i det grønne skiftet.

FNs bærekraftmål er vårt veikart.

Har du spørsmål?

De viktigste vi samarbeider med er alle dere som reiser med oss. Har du innspill, tilbakemeldinger eller noe du lurer på? Skriv gjerne til oss på Twitter eller send oss en e-post.