Vårt ansvar
Ruter skal fremme respekt for menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold, både i egen virksomhet og i hele leverandørkjeden. Dette er i tråd med målene som eiere våre har satt for innkjøp av varer og tjenester, for å bidra til et ansvarlig næringsliv.
Eiere og lovkrav
Ruter eies av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Som offentlig eid selskap følger vi:
Dette inkluderer krav om å respektere menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter, samt gjennomføre aktsomhetsvurderinger.
Vi stiller oss bak Oslo-modellen og Viken-modellens krav og føringer til ansvarlig forretningspraksis og respekt for mennesker, miljø og samfunn.
Ruter som innkjøper
Ruter utvikler, planlegger, samordner og markedsfører kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi inngår kontrakter med ulike operatørselskaper som utfører transportoppdraget. Vi verken kjøper inn eller eier kollektivtransportens kjøretøy. Det er de ulike operatørselskapene som kjøper inn materiellet som er nødvendig for å gjennomføre kontraktene – fra båt og buss, til dekk og uniformer.
I tillegg til transporttjenester anskaffer vi varer og tjenester som behøves i enhver organisasjon som IT-utstyr, renholdstjenester og kontorrekvisita.
Ruter skal respektere menneskerettighetene i alle anskaffelser. Dette er beskrevet i anskaffelsespolicyen og anskaffelsesstrategien. Strategien er styrende for alle våre anskaffelser, og forplikter oss til å gjøre aktsomhetsvurderinger, stille krav til leverandører og følge opp arbeid med etterlevelse menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Kontraktsvillkår og etiske krav
De fleste av våre leverandører er norske selskaper. I kontraktene stiller vi tydelige etiske krav. Alle operatører, leverandører og underleverandører må følge disse dokumentene:
- Handlingsregler for leverandører
- Kontraktsvilkår for grunnleggende menneskerettigheter og nasjonale sikkerhetsinteresser
- Nasjonale sikkerhetsinteresser i leverandørkjeden
I vedlegg til handlingsreglene er det ytterligere krav til respekt for menneskerettigheter og aktsomhetsvurderinger. Kontraktsvilkårene følger internasjonale standarder og bygger på:
- FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter med aktsomhetsvurderinger som metode
- OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv
- ILOs kjernekonvensjoner om tvangsarbeid, barnearbeid, diskriminering, fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger og helse og sikkerhet
Risikoområder i leverandørkjeden
Ruter opererer i et marked med globale og komplekse leverandørkjeder. Brudd på menneskerettigheter kan forekomme flere steder i leverandørkjeden og utfordringene blir ofte større og mer alvorlige jo lengre ned i kjeden vi kommer.
Eksempler på risikoområder:
- Utvinning av råmaterialer til batterier: Høy risiko for brudd på både menneskerettigheter og miljøødeleggelser
- Bussprodusenter befinner seg i land med forhøyet risiko
- Ulike tjenester med kjente utfordringer for dårlige arbeidsforhold
Å arbeide med menneskerettigheter i høyrisikoområder er krevende, både for Ruter og operatører. Leverandørkjedene er ofte komplekse, og det er utfordringer med begrenset innsyn. Det kan også være vanskelig å påvirke underleverandører som ligger langt unna oss i kjeden. Dette krever at vi arbeider målrettet.
Ruter har prioritert at alle anskaffelser og kontrakter på transporttjenester må gjennomgås for å vurdere alvorlighetsgrad, omfang og sannsynlighet for negativ påvirkning. Vi ser spesielt på land og regioner med kjent risiko, samt hvilke arbeidsprosesser som er involvert.
Vi jobber også for å bedre arbeidsforhold for sjåfører og ansatte på bussanlegg, siden dette er en viktig del av Ruters leverandørkjede. I samarbeid med operatører og andre sentrale aktører fokuserer vi blant annet på bedre toalett- og pausefasiliteter, samt helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Varer og tjenester som vi kjøper til eget bruk, kan også innebære risiko. For eksempel kan IT-utstyr være produsert under forhold med lave lønninger og tvungen overtid. Renholdstjenester kan ha risiko med dårlige og uregulerte arbeidsforhold.
Ruter bruker høyrisikolisten til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) for å finne ut hvilke innkjøpskategorier som krever grundigere vurderinger.
Krav om aktsomhetsvurderinger
Ruter inkluderer aktsomhetsvurderinger i hele anskaffelsesprosessen. Arbeidet vårt bygger på OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Målet er å redusere risikoen for brudd på menneskerettigheter og dårlige arbeidsforhold, samt sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd.
Alle som deltar i anbudskonkurranse på transporttjenester må levere en innledende aktsomhetsvurdering sammen med tilbudet.
Risikovurderingen skal beskrive:
- hvilken risiko som finnes i leverandørkjeden
- hvordan denne risikoen blir håndtert for å ivareta menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold
Formålet er å bidra til et ansvarlig næringsliv i hele leverandørkjeden og sikre at tilbydere gjør undersøkelser før de velger leverandører. Da kan kontraktsvilkårene følges opp på best mulig måte i kontraktsperioden.
Oppfølging i kontraktsperioden
Ruter følger opp at operatører arbeider med aktsomhetsvurderinger, slik de har beskrevet i tilbudene sine. Aktsomhetsvurdering er et kontinuerlig arbeid som må utføres jevnlig.
For å få til forbedringer, trenger vi samarbeid og god dialog med både operatører og leverandører. Arbeiderne får det bedre når alle parter får innsikt i risikoene, slik at vi sammen kan bidra til bedre arbeidsforhold.
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger
Ruter er omfattet av åpenhetsloven, og det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn med loven etterleves.
Her kan du lese våre redegjørelser for hvordan vi arbeider for å redusere brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold i leverandørkjeden:
- Last ned aktsomhetsvurderinger 2024
- Last ned aktsomhetsvurderinger 2023
- Last ned aktsomhetsvurderinger 2022
Samarbeid for ansvarlig næringsliv
Ruter er medlem i Etisk handel Norge som er et ressurssenter og medlemsorganisasjon for bærekraftig handel. Organisasjonen arbeider for å fremme ansvarlig forretningspraksis i globale leverandørkjeder.
Videre er tverrfaglig samarbeid er viktig for å forstå og lære mer, og Ruter deltar derfor i flere fora og arbeidsgrupper:
- Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for veiledning om offentlige anskaffelser
- ETI Sverige – arbeidsgruppen Elfordon
- Kollektivforeningen – samarbeid og utvikling for offentlige aktører innen bærekraftig mobilitet
- Skift – næringslivets klimaledere for bærekraftig omstilling
Ønsker du mer informasjon?
Kontakt oss via kontaktskjemaet, så svarer vi deg på e-post.