Hva er mikromobilitet?
Mikromobilitet er en samlebetegnelse på små elektriske kjøretøy. Ruters leverandør tilbyr både elsparkesykler og elsykler i tjenestene som Ruter har etablert i Asker og Bærum. I Oslo har vi pilotert lastesykkel.
Disse kjøretøyene har de siste årene inntatt en tydelig rolle i mange menneskers reisehverdag. I bruk er de tilgjengelige, fleksible, tidsbesparende og kan ta brukeren hele veien fra dør til dør.
Hvorfor tester vi mikromobilitet?
I Ruter gjennomfører vi prøveprosjekter med mikromobilitet for å utforske blant annet kundebehov, ulike tjenestemodeller og tekniske muligheter. Vi ønsker å sikre et godt samspill mellom mikromobilitet og det øvrige reisetilbudet i Osloregionen. Målet er at det samlede mobilitetstilbudet kan gjøre det mer attraktivt å reise bilfritt, og dermed bidra mot nullvisjonen for persontransport – at veksten i persontrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Ruters utforskning av mikromobilitet startet i 2019 da Bærum kommune tok kontakt med Ruter for å etablere en ny bysykkelordning. Siden har tjenesten blitt oppskalert til Asker kommune og Ski mobilitetspunkt.
Hvem er tilbudet til for?
Nå har vi tilbudet i Asker og Bærum kommuner. Alle som bor der, kan bruke det. Se hvilket tilbud du har i din kommune:
Hva sier kundene?
Dette sier noen av kundene i Bærum om hvorfor de har brukt mikromobilitet:
- For å rekke toget, og for å komme hjem når bussen akkurat hadde gått.
- Fordi den går når jeg vil, og stort sett nærmere enn andre alternativer. Kunne godt vært flere steder å parkere dem.
- Det var ikke noe kollektivtransport så tidlig på dagen.
- Enkelt, raskt og effektivt alternativ til gange mellom husstand og T-bane. Skulle ønske de var plassert enda flere steder.
- Korte reiseavstander, for langt å gå, for kort å ta bil.
Samarbeid er viktig i utformingen av fremtidens mobilitetstilbud
Vi er avhengige av å samarbeide tett på tvers av organisasjoner i samferdselssektoren for å finne frem til de gode løsningene og kontinuerlig tilpasse oss et landskap i rask teknologisk og juridisk endring. Vi har dratt stor nytte av samarbeid med blant andre Statens vegvesen, Sporveien, Bane NOR og Akershus kollektivterminaler. Et godt samarbeid med markedsaktørene har også vært viktig for å avdekke nye teknologiske muligheter og attraktive funksjonaliteter.
God dialog med kunder og befolkning er også av avgjørende betydning. Hva fungerer, og fungerer ikke? Hva har de reisende størst behov for i sin hverdag, og hvilke ting er til bry og ulempe? Tilbakemeldinger fra omgivelsene, sammen med datainnsamling fra bruk, danner grunnlaget for justering og forbedring av tjenestene.
Ta kontakt
Spørsmål, innspill eller andre henvendelser?
Pressevakt
Pressevakten håndterer alle mediehenvendelser, og er kun ment for journalister.