Mikromobilitet i Asker og Bærum

Hvordan kan sykkel og mikromobilitet best kombineres med andre reiseformer som del av et bærekraftig mobilitetstilbud? Det jobber vi i Ruter sammen med mange andre for å finne ut.

Hva er mikromobilitet?

Mikromobilitet er en samlebetegnelse på små elektriske kjøretøy som elsparkesykler, elsykler og andre lette fremkomstmidler. Disse kjøretøyene har de siste årene inntatt en tydelig rolle i mange menneskers reisehverdag. I bruk er de tilgjengelige, fleksible, tidsbesparende og kan ta brukeren hele veien fra dør til dør.

Tjenesten i Asker og Bærum

Ruters utforskning av mikromobilitet startet i 2019 da Bærum kommune tok kontakt med Ruter for å etablere en ny bysykkelordning. Fra 2020 til 2024 gjennomførte Ruter sammen med Asker og Bærum kommune et prosjekt for å teste en mikromobilitetstjeneste. Tier (nå Dott) var leverandør for tjenesten. 

Tjenesten har vist seg å være et verdifullt supplement til eksisterende kollektivtransport, og har potensiale til å bidra til redusert bilbruk, og øke den generelle mobiliteten for innbyggerne.

Samarbeidet med kommunene vil fortsette fremover, og mer informasjon om sesongen 2025 kommer innen kort tid.

Se evalueringsrapporten med alle prosjektresultatene

Se Bærum kommunes nettside for mer informasjon

Se Asker kommunes nettside for mer informasjon

Hvorfor tester vi mikromobilitet?

I Ruter gjennomfører vi prøveprosjekter med mikromobilitet for å utforske blant annet kundebehov, ulike tjenestemodeller og tekniske muligheter. Vi ønsker å sikre et godt samspill mellom mikromobilitet og det øvrige reisetilbudet i Osloregionen. Målet er at det samlede mobilitetstilbudet kan gjøre det mer attraktivt å reise bilfritt, og dermed bidra mot nullvisjonen for persontransport – at veksten i persontrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Noe av det vi søker svar på prosjektene våre

  • Hvordan sikrer vi et ryddig bybilde?
  • Hvilke former kan mikromobilitetstjenester ha?
  • Hvordan gjør vi mikromobilitet tilgjengelig for flest mulig?
  • Hvilken digital og fysisk infrastruktur er nødvendig for å ivareta brukernes sikkerhet?
  • Hvilke grep kan vi gjøre for å forbedre livssyklusen for kjøretøyene?
  • Hvordan kan mikromobilitet knyttes tettere til kollektivtilbudet?
  • Hvordan kan mikromobilitet bli et attraktivt alternativ til privatbilen i spredtbygde områder?


Hva sier kundene?

Dette sier noen av kundene i Bærum om hvorfor de har brukt mikromobilitet:

  • For å rekke toget, og for å komme hjem når bussen akkurat hadde gått.
  • Fordi den går når jeg vil, og stort sett nærmere enn andre alternativer. Kunne godt vært flere steder å parkere dem.
  • Det var ikke noe kollektivtransport så tidlig på dagen.
  • Enkelt, raskt og effektivt alternativ til gange mellom husstand og T-bane. Skulle ønske de var plassert enda flere steder.
  • Korte reiseavstander, for langt å gå, for kort å ta bil.

Ruter har gjennomført flere spørreundersøkelser for å få bedre innsikt i bruken av delt mikromobilitet.

Samarbeid er viktig i utformingen av fremtidens mobilitetstilbud

For å finne gode løsninger i et raskt skiftende teknologisk og juridisk landskap, samarbeider Ruter tett med aktører i samferdselssektoren. Vi har dratt stor nytte av samarbeid med blant annet Statens vegvesen, Sporveien, Bane NOR og Akershus kollektivterminaler. Et tett samarbeid med markedsaktørene har også vært viktig for å avdekke nye teknologiske muligheter og attraktive funksjonaliteter.

Dialog med kunder og befolkning er avgjørende for å utvikle våre tjenester. Tilbakemeldinger om hva som fungerer i folks hverdag, sammen med data fra faktisk bruk, hjelper oss å forbedre tilbudet kontinuerlig.

Ta kontakt

Spørsmål, innspill eller andre henvendelser?

Pressevakt

Pressevakten håndterer alle mediehenvendelser, og er kun ment for journalister.