Sykkel og mikromobilitet

Hvordan kan sykkel og mikromobilitet best kombineres med andre reiseformer som del av et bærekraftig mobilitetstilbud? Det jobber vi i Ruter sammen med mange andre for å finne ut.

Hva er mikromobilitet?

Mikromobilitet er en samlebetegnelse på små elektriske kjøretøy. Ruters leverandør tilbyr både elsparkesykler og elsykler i tjenestene som Ruter har etablert i Asker og Bærum. I Oslo har vi pilotert lastesykkel.

Disse kjøretøyene har de siste årene inntatt en tydelig rolle i mange menneskers reisehverdag. I bruk er de tilgjengelige, fleksible, tidsbesparende og kan ta brukeren hele veien fra dør til dør.

Hvorfor tester vi mikromobilitet?

I Ruter gjennomfører vi prøveprosjekter med mikromobilitet for å utforske blant annet kundebehov, ulike tjenestemodeller og tekniske muligheter. Vi ønsker å sikre et godt samspill mellom mikromobilitet og det øvrige reisetilbudet i Osloregionen. Målet er at det samlede mobilitetstilbudet kan gjøre det mer attraktivt å reise bilfritt, og dermed bidra mot nullvisjonen for persontransport – at veksten i persontrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Noe av det vi søker svar på prosjektene våre

  • Hvordan sikrer vi et ryddig bybilde?
  • Hvilke former kan mikromobilitetstjenester ha?
  • Hvordan gjør vi mikromobilitet tilgjengelig for flest mulig?
  • Hvilken digital og fysisk infrastruktur er nødvendig for å ivareta brukernes sikkerhet?
  • Hvilke grep kan vi gjøre for å forbedre livssyklusen for kjøretøyene?
  • Hvordan kan mikromobilitet bli et attraktivt alternativ til privatbilen i spredtbygde områder?

Ruters utforskning av mikromobilitet startet i 2019 da Bærum kommune tok kontakt med Ruter for å etablere en ny bysykkelordning. Siden har tjenesten blitt oppskalert til Asker kommune og Ski mobilitetspunkt.

Hvem er tilbudet til for?

Nå har vi tilbudet i Asker og Bærum kommuner. Alle som bor der, kan bruke det. Se hvilket tilbud du har i din kommune:

Bærum

Slik fungerer det

  • Kjøretøy: Elsparkesykkel og el-sykkel
  • Hvordan kjøpe billett: Bruke TIER-appen. Pilotkunder i Ruter-appen kan også booke, reise og kjøpe tur i Ruter-appen.
  • Driftsområde: Fra Snarøya i sør til Østerås og Rykkinn i nord, og fra Lysaker i øst til Slependen i vest.
  • Aktører: TIER

Prosjektets likestilte mål

  • Nullvekstmålet – at veksten i persontrafikk i Bærum skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, og dermed også mikromobilitet.
  • Ruter og kommunen ønsker å lære gjennom pilotering av mikromobilitet hvordan man best bør regulere mikromobilitet.
  • Ruter og kommunen ønsker å på best mulig måte ivareta fremkommelighet, sikkerhet og bærekraft.

Se Bærum kommunes nettside for mer informasjon

Asker

Slik fugerer det

  • Kjøretøy: Elsparkesykkel og el-sykkel
  • Hvordan kjøpe billett: Bruke TIER-appen. Pilotkunder i Ruter-appen kan booke, reise og kjøpe billetten i Ruter-appen.
  • Driftsområde: Fra Nesøya og Billingstad i nord til Asker sentrum og Drengsrud i vest, samt Vollen og Slemmestad Sør-Øst og Røyken i Sør-Vest. Tjenesten er stengt om vinteren.
  • Aktører: TIER

Prosjektets likestilte mål

  • Nullvekstmålet – at veksten i persontrafikk i Asker skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, og dermed også mikromobilitet.
  • Ruter og kommunen ønsker å lære gjennom pilotering av mikromobilitet hvordan man best bør regulere mikromobilitet.
  • Ruter og kommunen ønsker å på best mulig måte ivareta fremkommelighet, sikkerhet og bærekraft.

Se Asker kommunes nettside for mer informasjon

Hva sier kundene?

Dette sier noen av kundene i Bærum om hvorfor de har brukt mikromobilitet:

  • For å rekke toget, og for å komme hjem når bussen akkurat hadde gått.
  • Fordi den går når jeg vil, og stort sett nærmere enn andre alternativer. Kunne godt vært flere steder å parkere dem.
  • Det var ikke noe kollektivtransport så tidlig på dagen.
  • Enkelt, raskt og effektivt alternativ til gange mellom husstand og T-bane. Skulle ønske de var plassert enda flere steder.
  • Korte reiseavstander, for langt å gå, for kort å ta bil.

Samarbeid er viktig i utformingen av fremtidens mobilitetstilbud

Vi er avhengige av å samarbeide tett på tvers av organisasjoner i samferdselssektoren for å finne frem til de gode løsningene og kontinuerlig tilpasse oss et landskap i rask teknologisk og juridisk endring. Vi har dratt stor nytte av samarbeid med blant andre Statens vegvesen, Sporveien, Bane NOR og Akershus kollektivterminaler. Et godt samarbeid med markedsaktørene har også vært viktig for å avdekke nye teknologiske muligheter og attraktive funksjonaliteter.

God dialog med kunder og befolkning er også av avgjørende betydning. Hva fungerer, og fungerer ikke? Hva har de reisende størst behov for i sin hverdag, og hvilke ting er til bry og ulempe? Tilbakemeldinger fra omgivelsene, sammen med datainnsamling fra bruk, danner grunnlaget for justering og forbedring av tjenestene.

Ta kontakt

Spørsmål, innspill eller andre henvendelser?

Pressevakt

Pressevakten håndterer alle mediehenvendelser, og er kun ment for journalister.