Ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum

Planleggingen av en ny T-banetunnel fra Majorstuen til Tøyen med mulig forlengelse til Bryn, er i gang. Tunnelen vil kobles sammen med dagens T-bane på Stortinget.

Bakgrunn

Hensikten med planarbeidet er å tilrettelegge for ny T-banetunnel og nye stasjoner for å møte befolkningsveksten i Oslo og Akershus.

En ny tunnel vil gi økt kapasitet gjennom sentrum. Dette betyr flere og hyppigere avganger ikke bare i sentrum, men for hele nettet med over 100 T-banestasjoner. Samtidig blir både Bislett og Grünerløkka tilgjengelig med T-banen.

Når hovedstrømmene av reisene til og fra sentrum gjøres med skinnegående transport under bakken, frigjør det også plass på overflaten til sykkel og gange.

Trasé

Det anbefales at T-banetunnelen går fra Majorstuen via Stortinget til Tøyen. Det vil i videre planfaser vurderes om tunnelen bør forlenges til Bryn. Det anbefales ny stasjon på Bislett og Grünerløkka. Antall stasjoner og konkret lokalisering av oppganger vil vurderes i videre planfaser.

Planområdet

Det er satt en romslig planavgrensning (svart linje) på store deler av strekningen for å kunne undersøke nærmere optimal plassering av trasé (rød linje), og plassering av stasjoner og oppganger (røde/blå felt).

Planområdet går gjennom indre by mellom Majorstuen og Bryn. Planområdet er i hovedsak under bakken, med unntak av stasjonsoppganger og arealer der det i anleggsfasen vil bli byggegroper, kjørbar tilgang til tunnel (tverrslag) og riggområder. I enkelte områder er det lav bergoverdekning, og her vil det bli aktuelt med tiltak for å styrke fundamentering av bebyggelse og anlegg over tunneltraseen.

Høring og åpent møte

Planprogrammet legges ut på offentlig høring 2. oktober 2017. Høringsperioden varer frem til 13. november 2017.

Forslag til planprogram

Oslo kommune ved Byrådsavdeling for miljø og samferdsel og Akershus fylkeskommune ga Ruter oppgaven med å utarbeide forslag til planprogram for ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum. Planprogrammet beskriver hva som skal undersøkes og konsekvensutredes i det videre planarbeidet.

Planalternativet innebærer en trasé for T-banetunnel fra påkobling øst for Majorstuen stasjon, via Bislett, Stortinget, Grünerløkka og Tøyen til påkobling mellom Tøyen og Ensjø stasjon. Utredninger om hensiktsmessig stasjonsstruktur i området fra og med St. Olavs plass til og med Youngstorget samt behovsanalyse og kapasitetsvurderinger for strekningen øst for Tøyen stasjon til vest for Brynseng stasjon, vil resultere i et revidert planalternativ som vil være utgangspunkt for detaljregulering med konsekvensutredning.

Torsdag 12. oktober 2017 arrangerte vi et åpent møte på KS Agenda Møtesenter. 

Utredninger og dokumenter

Vil du vite mer om hva som har vært utredet til nå? Nedenfor har vi samlet utredningene som er gjennomført før høringen, slik at de kan leses i sin helhet.

 

2017: Kvalitetssikring 1 (KS) av KVU Oslo-navet

Den eksterne kvalitetssikringen (KS1) av KVU Oslo-Navet (mai 2017) anbefaler at det bygges ny T-banetunnel mellom Majorstuen og Tøyen/Ensjø. KS1 viser til at den forventede veksten i reiser med T-bane vil gi kapasitetsutfordringer som ikke kan løses uten en ny tunnel.

Det anbefales derfor at videre utredninger og planlegging starter i 2017 med sikte på bygging av ny T-banetunnel så raskt som mulig.

Høst 2016: Felles plan- og gjennomføringsstrategi

Ruter utarbeidet, på oppdrag fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel, i samarbeid med Plan- og bygningsetaten, Bymiljøetaten, Byantikvaren, Jernbaneverket (Jernbanedirektoratet/Bane NOR), Sporveien og Statens vegvesen en felles plan- og gjennomføringsstrategi for ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum og ny regiontogtrasé fra Oslo S til Lysaker.

Strategien inneholder forslag til fremdriftsplan, organisering av det videre arbeidet og gjennomføringsmodell.

2015: M2016

Hvert fjerde år legger Ruter frem en strategi for kollektiv­trafikken. I M2016 er blikket løftet fra kollektiv­trafikk til mobilitets­løsninger, for å sikre utvikling av et stadig mer attraktivt tilbud til regionens innbyggere. 

Konklusjonene fra KVU Oslo-Navet er også innarbeidet i mobilitetsstrategien M2016.

2013 - 2015: KVU Oslo-Navet

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter la frem "Konseptvalgutredning for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo" (KVU Oslo-Navet) i 2015.

Målsetningen med utredningen var å gi anbefalinger til hvordan man kan utvikle et bærekraftig transportsystem i hovedstadsområdet som tilfredsstiller behovet for person- og næringstransport i et langsiktig perspektiv. Ny T-banetunnel og ny regiontogtrasé Oslo S – Lysaker var høyt prioriterte tiltak i anbefalingen.

2011: K2012

Ruters strategiske kollektivtrafikkplan 2012–2060. 

Det har blitt arbeidet med planer om ny sentrumstunnel i mange år. I forbindelse med fremleggelsen av Ruters kollektivstrategi K2012, gikk Ruter ut og orienterte om arbeidet og anbefalte at det ble bygget en ny sentrumstunnel for T-banen.

Foreliggende forslag til planprogram ligger nær opp til hva som ble foreslått i K2012.

Les rapporten

 

Ta kontakt

Har du spørsmål, innspill eller andre henvendelser? Send gjerne en e-post til post@ruter.no.

Pressevakt

Pressevakten håndterer alle mediehenvendelser og er kun ment for journalister.