Reiseråd for kollektivtrafikken

Førerne og alle ansatte i kollektivtrafikken gjør alt de kan for å holde hjulene i gang. Samtidig ber vi deg om å ikke reise kollektivt med mindre du virkelig må.

Tiltak

  • Vi forsøker å begrense situasjoner hvor kunder og kollektivtrafikkens medarbeidere må ha nær kontakt. Det viktigste er å redusere smittefaren.
  • Vi stenger fremste dør og de to forreste seterekkene.
  • Kontantbetaling om bord stoppes nå av hensyn både til passasjerer og førere og mannskap.
  • Dørene på transportmidlene åpnes av fører ved hver holdeplass. Du må fremdeles trykke på stoppknappen for å signalisere at du skal av.
  • Renholdet er betydelig trappet opp.
  • Kundesenteret Ruter S på Jernbanetorget og servicepunkter driftet av Sporveien og Norled er stengt inntil videre. Kontaktskjemaene og telefon 22 05 70 70 fungerer som normalt.

Husk: Selv om vi forsterker renholdsrutinene er det viktig at alle følger FHIs rutiner om hånd- og hostehygiene.

Reiseråd og praktisk informasjon

  • Ikke reis hvis du ikke må - bruk sykkel eller gå hvis du har mulighet.
  • Vis hensyn og hold anbefalt avstand.
  • Ikke gå om bord hvis du ikke kan holde anbefalt avstand– vent på neste buss/trikk/T-bane/båt
  • Reis utenom rushtid hvis du kan.
  • Dersom du er syk eller kan være smittet skal du ikke reise kollektivt.
  • Følg alle anbefalinger fra myndighetene.

Hvordan blir kollektivtilbudet fremover?

Rutetilbudet reduseres. Endringene tilsvarer omtrent 15% færre avganger.

Ønsker du å refundere en periodebillett?

Her finner du informasjon om kansellering og refusjon av billetter.