Kundeservice og personvern

Her finner du informasjon om hvordan Ruter behandler dine personopplysninger dersom du tar kontakt med oss via kontaktskjema, telefon eller sosiale medier.

Formål og rettslig grunnlag

Vi behandler personopplysningene dine for å kunne følge opp vår avtale med deg som kunde, og på best mulig måte håndtere henvendelsen din.

Vi vil også bruke minimerte opplysninger fra din henvendelse for å analysere og samle innsikt og statistikk for å forbedre tjenestene våre. Tar du kontakt pr. telefon, vil vi også ta opp telefonsamtalen for at din henvendelse skal kunne gjengis mest mulig korrekt.

I noen tilfeller vil vi ta kontakt for å invitere deg til intervju og eventuelt brukertesting for å følge opp forslag og tilbakemeldinger som kan forbedre tjenestene våre. Du kan selvfølgelig avslå å svare på slike henvendelser. 

For disse formål har Ruter en berettiget interesse i å forbedre tjenestene våre, men dersom du skulle ha noen innsigelser mot bruk av dine personopplysninger til dette formålet, kan du fremme innsigelsen ved bruk av kontaktskjemaet for personvernsaker.

Dette behandler vi

Ruter trenger vanligvis ikke sensitive personopplysninger for å behandle henvendelsen din. Slike opplysninger må uansett sendes i posten.

Dersom du tar kontakt med oss på telefon, kontaktskjema på ruter.no eller pr. brev, behandler vi følgende opplysninger om deg:

  • Kundeopplysninger. Dette er kontaktdata som navn, adresse, telefonnummer og/eller e- postadresse, ev. postadresse og din beskrivelse av henvendelsen din.
  • Reisekortnummer eller app-ID og henholdsvis reiseopplysninger eller salgsopplysninger som er relevant for saken. Reiseopplysninger er for eksempel informasjon om hvilken sone og holdeplass du startet reisen, når du leste av reisekortet, hvilken billettype du har brukt og reisekortnummeret ditt. De åtte siste avlesningene lagres i selve reisekortet, og vi behandler reise- eller salgsopplysninger som er relevant for saken.
  • Salgsopplysninger. Opplysninger fra salget av en billett eller påfylling/bruk av reisepenger som for eksempel tidspunkt for kjøpet, beløp, billettype og hvilke(n) sone(r) billetten er gyldig i.
  • Skadeopplysninger. I skadesaker behandler vi i tillegg opplysninger du har sendt inn om skaden via vårt kontaktskjema.

Tilgang og bruk

Det er et begrenset antall brukere som har tilgang til personopplysningene du gir oss på telefon, kontaktskjema eller e-post.

Vi utleverer ikke personopplysningene dine i forbindelse med kundeservicehenvendelser så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter. Unntaket er henvendelser om skadesaker, som blir videreformidlet til Sporveien eller busselskapet og/eller deres forsikringsselskap som behandler saken videre.

Lagring og sletting

Opplysningene blir behandlet så lenge du som kunde har adgang til å klage til Transportklagenemnda. Kundeopplysningene og beskrivelsen av henvendelsen din lagres i kundeoppfølgingssystemet vårt i inntil 365 dager etter siste aktivitet i saken. Etter 365 dager anonymiseres henvendelsen din.

Reiseopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller 365 dager etter at du har fremmet skriftlig reklamasjon til Ruter om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller 365 dager etter at du har fremmet skriftlig reklamasjon til Ruter om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

Se forskrift om transportklagenemda § 5-2

Sosiale medier

Vi lagrer ikke informasjon om deg dersom du tar kontakt med oss via Facebook, X (Twitter), Instagram eller LinkedIn.

Husk å ikke oppgi personopplysninger i sosiale medier, verken om deg selv eller andre, da dette er tilgjengelig for alle. Personopplysninger er for eksempel informasjon som app-ID, reisekortnummer, saksnummer eller bilder av andre som ikke har samtykket til publisering.

Dine rettigheter

Du har rett til innsyn i, retting og sletting av dine personopplysninger. Du har også rett til å protestere på enkelte måter dine personopplysninger blir behandlet på, få utlevert dine personopplysninger, og be oss om å overføre opplysningene til ny tjenesteleverandør.

Les mer om dine rettigheter under Personvern i Ruters tjenester

Vil du utøve dine rettigheter som nevnt over, må du sende en skriftlig henvendelse, enten i  posten eller via kontaktskjemaet.