Refusjon av drosje

Blir du mer enn 20 minutter forsinket fordi vi ikke er i rute, refunderer vi dokumenterte utlegg med inntil 750 kroner dersom vilkårene nedenfor er oppfylt.

Refusjon av drosje eller alternativ transport

Du har rett til inntil 750 kroner i refusjon hvis du blir mer enn 20 minutter forsinket på grunn av forsinkelser, innstillinger eller andre uregelmessigheter og feil i tilbudet vårt, og du har:

  • beregnet nok overgangstid (minst 5 minutter)
  • beregnet nok gangtid
  • brukt riktig rutetabell

Garantien gjelder dersom avviket ikke er omfattet av unntak som beskrives nedenfor. Reisegarantien gjelder også dersom du ikke har kunne kommet om bord på transportmiddelet med rullestol eller annet hjelpemiddel, og du ikke har blitt tilbudt drosje på Ruters regning på stedet.

Hvis du vet at du kan komme fram med et annet rutetilbud, må du bruke dette – eventuelt i tillegg til drosje, bil eller annet fremkomstmiddel.

Søk refusjon for drosje Last ned skjema for å sende inn søknad om refusjon i posten

Bestillingstransport

Tjenestene under bestillingstransport har som hovedregel ikke faste holdeplasser eller rutetider. Disse tjenestene er derfor ikke underlagt de samme refusjonsreglene eller den samme reisegarantien som ordinær rutegående kollektivtrafikk.

Når du bestiller transport hos oss, henter vi deg mellom fem minutter før og ti minutter etter oppgitt tidspunkt. Transporten regnes kun som forsinket dersom den er mer enn 30 minutter forsinket fra det oppgitte tidspunktet, og refusjonsreglene trer da i kraft. Det samme gjelder dersom transporten kjører fra deg på avtalt sted fem minutter før det oppgitte tidspunktet.

Tilrettelagt transport (TT)

Dersom din TT-reise er forsinket og du må benytte deg av alternativ
transport, kan du få refundert dine utgifter i forbindelse med dette.

Refusjonsregler og reisegaranti for TT-reiser er de samme som for
bestillingstransport (beskrevet ovenfor).

For å få refusjon for en TT-reise, vennligst kontakt oss via kontaktskjema
for TT-tjenesten. Husk å legge ved kvittering for utgifter i forbindelse
med alternativ transport, og oppgi kontonummeret som refusjonen
ønskes utbetalt til.

Gå til kontaktskjema for TT-tjenesten
For faste TT-reiser refunderes hele beløpet. For fritidsreiser refunderes
hele beløpet minus egenandel, og en reise trekkes fra din gjenværende
kvote.
Når får jeg ikke refusjon?

Du får ikke refusjon hvis du visste om eller burde ha visst om problemet på forhånd, eller dersom det skyldes forhold som vi ikke rår over. Dette kan blant annet omfatte følgende forhold:

  • Ekstraordinære værforhold som kraftig vind, kraftig regn og
    kraftige snøfall.
  • Jordskjelv og ras.
  • Streik.
  • Kjente arrangementer eller andre forhold som påvirker
    trafikkavviklingen.
  • Flytting av holdeplasser som er forhåndsannonsert. Følgeskader av forsinkelsen. Det vil si at Ruter for eksempel ikke dekker utgifter til tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
  • Forhåndsannonsert redusert kapasitet eller innstillinger av
    avganger.

Vi legger ut informasjon på nettsiden vår om uforutsette forhold, og hvordan de påvirker vårt tilbud, så fort vi har tilstrekkelig informasjon.

Hva kan refunderes?

Reise med drosje eller annen kollektivtransport

Utgifter til drosje eller annen kollektivtransport innen vårt område refunderes dersom du har kvittering som angir pris, dato og tid, organisasjonsnummer og løyvenummer (for drosjer).

Reise med privatbil

Reiser du med bil, får du refundert kilometergodtgjørelse etter Statens satser dersom du kan dokumentere antall kilometer kjørt (dette kan dokumenteres ved for eksempel bilde av kilometerstand før/etter reisen eller bompasseringer i tidsperioden). Refusjon gjelder kun kilometergodtgjørelse. Refusjonen dekker ikke bompenger, parkering eller utgifter til leiebil. Dersom flere reiser sammen, er det kun sjåføren som kan sende inn krav om refusjon.

Reise med bysykkel, elsykkel eller elsparkesykkel

Vi refunderer også utgifter til bysykkel, elsykkel eller elsparkesykkel dersom du har en kvittering som viser beløp, dato og tidsrom for leie samt tjenestetilbyders organisasjonsnummer.

Hvis det også kreves refusjon for flere passasjerer, må det dokumenteres at passasjeren(e) hadde gyldig billett for reisen

Søk refusjon

Er disse vilkårene oppfylt kan du søke refusjon. Det må du gjøre skriftlig via kontaktskjemaet vårt.

Det er viktig for oss at du kommer deg dit du skal, når du skal. Derfor kan du ta drosje, bil (kilometergodtgjørelse) eller alternativ transport dersom vilkårene er oppfylt.

Slik søker du

  • Følg lenken under og fyll ut skjemaet. Kravet må sendes innen tre måneder etter du tok drosje, bil eller alternativ transport.
  • Husk at refusjonen for drosjer kun gjelder for drosjer med løyvenummer.
  • Blir refusjonen godkjent, får du normalt pengene på konto innen 14 dager.
Gå til kontaktskjemaet Kontakt Vy hvis du ble forsinket pga svikt i togtilbudet.

Se også:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: cookies-erklæring

  • Nødvendige informasjonskapsler (ikke valgfritt)

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere som tiltenkt.

  • Webanalyse

    Vi bruker analyseverktøy for å samle anonym statistikk om hvordan nettsidene brukes, slik at vi kan forbedre tjenesten vår.