Skoleskyss i Akershus

Skoleskyss er gratis transport til og fra skolen for elever som bor langt fra skolen, har nedsatt funksjonsevne eller midlertidig skade eller sykdom. Dette gjelder for elever i grunnskole, ungdomsskole, videregående, privatskoler og voksenopplæring som oppfyller kriteriene under.

Innhold på siden

Person blir hentet av bil

Elever på videregående skole i Akershus kan nå søke om skolebillett og gjøre endringer.

Gå til søknadsportal

Hvem kan få gratis skoleskyss?

Elever kan få gratis skoleskyss hvis de:

Grunnskole

  • Går i 1. klasse og bor mer enn 2 km fra skolen.
  • Går i 2.– 10. klasse og bor mer enn 4 km fra skolen.
  • Har en skolevei som bostedskommunen har definert som farlig eller vanskelig.
  • Har særskilte behov på grunn av nedsatt funksjonsevne eller sykdom.

Videregående skole

  • Bor mer enn 6 km fra skolen.
  • Har særskilte behov på grunn av nedsatt funksjonsevne eller sykdom.

Ved akutt skade eller sykdom kan eleven ha behov for skyss på kort varsel. Slik skyss vil normalt iverksettes fra neste skoledag så lenge søknad og legeerklæring er registrert via skolen før klokken 12.

Hvordan søker jeg om skoleskyss?

For elever i grunnskolen er det skolene som søker om skoleskyss for elevene sine og sørger for å sende inn riktig dokumentasjon. Dokumentasjon er viktig for søknader på medisinsk grunnlag (erklæring fra sakkyndig), eller når eleven har delt bosted (signert bostedsavtale eller rettslig kjennelse over bostedsfordelingen).

Grunnskoleelever med skolevei definert som farlig eller vanskelig søker om skoleskyss via bostedskommunen/skolen. Snakk med skolen for å søke skyss i god tid før skolestart!

Elever på videregående skole må selv søke i søknadsportalen.

Skolen rapporterer inn til oss i Ruter, og svar på søknaden sendes til elevens digitale postkasse (eller bostedsadresse) før skolestart. Reisekort med skolebillett deles ut på skolen. Elever som får innvilget skyss med minibuss eller drosje vil få en SMS med informasjon om skyssen når den er klar.

Hvordan fungerer skolereisen?

Elever som får godkjent gratis skoleskyss reiser med vanlig kollektivtrafikk: tog, T-bane, båt eller vanlige rute- og skolebusser. Eleven får utdelt et reisekort med skolebillett ved skolestart. Billetten er gyldig for reiser mellom bosted og skole på skoledager.

Sjekk rutetider for kollektivtransport

Elever som ikke kan bruke kollektivtransport på grunn av manglende kollektivtilbud eller særskilte behov, får skyss med minibuss eller drosje hele eller deler av veien. For grunnskoleelever er billetten gyldig for påstigning fram til klokken 16.

Elever i 1. klasse kan ha med seg en ledsager fra skolens start til 1. oktober.

Dette må du sørge for om du har spesialskyss

For å unngå forsinkelser er det viktig å være oppmerksom på at:

  • Eleven må være klar for henting i god tid før avtalt hentetidspunkt
  • Turer du ikke ønsker å bruke, for eksempel i forbindelse med sykdom eller av andre grunner, må kanselleres.
  • Dersom eleven ikke benytter oppsatt transport, uten å kansellere, blir returen automatisk avbestilt og kan ikke reaktiveres.
  • Dersom du avbestiller en tur, men det viser seg senere at det likevel er ønskelig med transport, må reaktivering av turen gjøres innen kl. 12 dagen før henting.
  • Det er ikke mulig å ta med ski, sykkel, akebrett o.l. av hensyn til plass og sikkerhet.
  • Avvik kan oppstå i forbindelse med ulykker i trafikken eller ekstreme kjøreforhold. Vi håper på forståelse for at forsinkelser derfor kan oppstå.

Hold oversikt i Skoleskyss-appen

Med Skoleskyss-appen kan du som foresatt enkelt holde styr på skoleskyssen fra din egen telefon. Her kan du som foresatt få oversikt over alle reiser, se hvor bilen er på kartet, avbestille turer og sjekke status på søknaden.

Skoleskyss-appen finner du her

Trenger du hjelp?

Finner du ikke svar på det du leter etter her, eller trenger hjelp med avbestilling, etterlysning av transport eller elevkode kan du kontakte kundeservice på telefon 24 20 20 33 hverdager klokken 07:00-17:30.

Hvis du ønsker å klage på en avgjørelse kan du gjøre dette via kontaktskjemaet under. Da tar vi en ny vurdering i saken. Hvis vi ikke tar klagen til følge, blir den sendt videre til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus med tre ukers klagefrist.

Hvis du opplever at utførelsen av skoleskyssen ikke går som den skal, kan du også kontakte oss direkte på kontaktskjema.

Bruk kontaktskjemaet vårt


Mer om skoleskyss

Gjør reisen enklere  – last ned appen!

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: Om våre informasjonskapsler

  • Nødvendige informasjonskapsler

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere, og derfor ikke kan velges bort.

  • Statistikk og analyse

    Disse informasjonskapslene samler inn anonymisert statistikk. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker ruter.no, slik at vi kan gjøre nettsidene bedre.