En rød buss ses på avstand i det den kjører gjennom et vinterlandskap

Snart er vinteren her. Vi er klare for å få deg frem

Når snø og is legger seg over byen, blir det mer komplisert å få alle frem. Vi har gjort konkrete tiltak for å være best mulig forberedt på vinteren.

Publisert 10.11.2025

Alle ønsker at kollektivtrafikken skal gå så smidig som mulig – også om vinteren. Ruter, busselskapene og samarbeidspartnere har satt seg ned for å dele utfordringer og løsninger på tvers. Nå har vi en felles plan.

– Det er viktig at bransjen står sammen i de utfordringene vi mest sannsynlig kommer til å møte i vinter. Da øker vi sjansen betraktelig for å opprettholde et så godt tilbud som mulig, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

De viktigste forberedelsene

  1. Busselskapene har gjennomført oppfriskning av glattkjøringskurs, samt kjettingkurs. De har montert vinterdekk, samt kartlagt alternative ruter, og sikret ekstra materiell og bemanning.
  2. Brøytemannskapet har styrket kapasiteten med ekstra brøytemaskiner.
  3. Ruter har forbedret systemer og prosesser, utarbeidet detaljerte tiltak ned på gatenivå, og styrket kundeservice med økt kapasitet og kompetanse.

Spørsmål og svar om kollektivtrafikk på vinterføre

Hva gjør Ruter for å unngå forsinkelser når det er mye snø?

Informasjons og samordningssentralen (IOSS) følger trafikkbildet tett og har anledning til å omdisponere transportmiddel ved behov. Samtidig gjør vi det vi kan for å informere kundene våre gjennom reiseplanleggeren, sanntidsinformasjon, ruter.no og sosiale medier.

Vi dekker et stort område som har ulike utfordringer, derfor har vi forberedt ulike tiltak for ulike strekninger. Dette kan for eksempel være å sette inn kjettingbuss på en strekning hvor det erfaringsmessig er utfordrende, mens den vanlige bussen kjører rundt i en annen og lettere fremkommelig trasee.

Collapsed
Har bussene kjetting?

Ja, bussene er lovpålagt å være utstyrt med kjetting.

Om kjetting bør og kan benyttes er avhengig av situasjonen. Det tar tid å få lagt på kjetting, og fordi det er såpass tidkrevende blir bussen ofte innstilt før sjåføren har fått lagt på alle kjettingene.

Ved tungt snøfall og manglende brøyting hender det at andre kjøretøy blir stående og blokkere traseen til bussen, og i disse tilfellene løser ikke kjetting problemet alene.

Collapsed
Hvordan sørger vi for at elbussene fungerer godt på vinterstid?

Bussoperatørene har gjort mange tiltak her. Mange av bussene har fått montert tilleggsvarmere som går på biodiesel. Dette gir bussene betydelige lengre rekkevidde fordi de slipper å bruke batteri på oppvarming.

Det er gjort en stor oppgradering de siste årene på ladeinfrastruktur, slik at bussene har flere og bedre ladere tilgjengelig. Mange busser har også oppdatert programvare for forbedret antispinn-funksjon.

Collapsed
Hva er ansvarsfordelingen mellom Ruter og busselskapene?

Ruter administrerer kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Det vil si at vi blant annet planlegger rutene og selger billettene. Reisende kan ringe til Ruters kundeservice hvis de trenger hjelp.

De som kjører bussene er ansatt i busselskapene. Det er disse selskapene og til sist den enkelte sjåfør som har det avgjørende sikkerhetsansvaret for å vurdere om det er forsvarlig å kjøre.

Collapsed
Gjelder reisegarantien når forsinkelser skyldes vinterværet?

Reisegarantien gjelder dersom du blir mer enn 20 minutter forsinket fordi vi ikke er i rute, men ikke dersom forsinkelsen skyldes forhold som Ruter ikke rår over. For eksempel ekstraordinære værforhold som kraftig vind, kraftig regn og kraftige snøfall, eller avvik/forhold vi har informert om i forkant. Les mer om reisegarantien her.

Collapsed

Tiltak for å unngå uplanlagte innstillinger

Ruter vil ha detaljerte tiltak helt ned på gatenivå. Det betyr at vi har tiltak for problemområder på en bestemt linje, slik at vi slipper å innstille hele linjen ved lokale utfordringer.

Ruter vil også denne vinteren ha operative møter med operatører og brøytemannskap, allerede ved gult farevarsel.

En grønn regionbuss synes gjennom snødekte grener
Bussene er bedre rustet for vinteren som kommer.

Bedre informasjon til reisende

Ruter har styrket kapasiteten til kundeservice med flere selvhjelpsløsninger og bruk av kunstig intelligens og automatisering. Vi har også trent opp andre Ruter-ansatte som kan bistå ved behov.

– Når det stormer der ute, stormer det også på telefonene. God forventningsstyring, reiseråd og tidsriktig avviksinformasjon til kundene blir viktig i vinter, sier Møyfrid Aandstad som er direktør for drift i Ruter.

Selv om alle parter er godt forberedt, er det unngåelig at vinteren byr på værmessige utfordringer. 

– Vinteren vil medføre utfordringer, så det er viktig å være realistisk og dermed forventingsstyre de som skal reise. Samtidig vil vi gjøre alt vi kan for å få folk fram. Vår hovedoppfordring er å sjekke appen eller reiseplanleggeren før du skal ut og reise denne vinteren, avslutter Aandstad.

Gjør reisen enklere  – last ned appen!

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: Om våre informasjonskapsler

  • Nødvendige informasjonskapsler

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere, og derfor ikke kan velges bort.

  • Statistikk og analyse

    Disse informasjonskapslene samler inn anonymisert statistikk. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker ruter.no, slik at vi kan gjøre nettsidene bedre.