Skoleskyss i Akershus

Innhold på siden

Elever på videregående skole i Akershus kan nå søke om skolebillett og gjøre endringer.
Gå til søknadsportalHvem kan få gratis skoleskyss?
Elever kan få gratis skoleskyss fra Ruter hvis de:
Grunnskole
- Går i 1. klasse og bor mer enn 2 km fra skolen.
- Går i 2.– 10. klasse og bor mer enn 4 km fra skolen.
- Har en skolevei som bostedskommunen har definert som farlig eller vanskelig.
- Har behov for skyss på grunn av nedsatt funksjonsevne eller sykdom.
Selv om avstanden er under 2 eller 4 km kan elever i grunnskolen ha rett til skoleskyss, hvis veien er særlig farlig eller vanskelig. Bostedskommunen avgjør dette og har ansvaret for skoleskyss når avstandskravet ikke er oppfylt. Søknad sendes til kommunen. Ta kontakt med skolen din for veiledning om dette.
Videregående skole
- Bor mer enn 6 km fra skolen.
- Har behov for skyss på grunn av nedsatt funksjonsevne eller sykdom.
Fra 1. august 2025 gjelder en ny forskrift for elever i Akershus som velger offentlig eller privat videregående skole i Oslo, eller privat videregående i Buskerud, Innlandet eller Østfold. I stedet for gratis skolebillett kan de kjøpe rabattert ungdomskort. Les mer om ungdomskort her.
Forskriften bygger på at det finnes kollektivtilbud mellom bosted og skolen. I noen tilfeller (hvor det ikke finnes kollektivtilbud) må Ruter derfor likevel stille med transport. Hvis det ikke finnes kollektivtilbud, kan du søke Ruter om gratis skoleskyss. Send søknad til post@ruter.no og merk e-posten «Søknad om skolebillett – unntatt fra forskrift».
Hvordan søker jeg om skoleskyss?
Grunnskole
- Skolen søker om skyss for alle sine elever. Ta kontakt med skolen hvis du trenger skyss.
- Medisinske søknader må ha vedlegg med uttalelse fra lege eller annen sakkyndig som beskriver behovet.
- Skolen søker om skyss for alle sine elever. Ta kontakt med skolen hvis du trenger skyss.
- Søknader med delt bosted må ha signert samværserklæring eller rettslig kjennelse som viser bostedsfordelingen.
Videregående
- Elever på videregående søker selv om skolebillett i søknadsportalen.
- Trenger du spesialskyss eller tilpasset transport, tar du kontakt med skolen. Skolen søker da for deg.
- Har du medisinsk behov eller bor i et område uten kollektivdekning, må du kontakte skolen for å sikre at du får transporten du trenger.
Svar på søknad
Svar på søknaden (vedtak) sendes til elvens digitale postkasse, eller hjem med vanlig post.
For elever med innvilget skyss
- Reisekort med skolebillett deles ut på skolen.
- Du får SMS med informasjon om skyssen og en elevkode som gir tilgang til Skoleskyss-appen, når du innvilget skyss med minibuss eller drosje.
- SMS-en sendes ut så fort skyssen er planlagt, til telefonnummeret som er oppgitt i søknaden.
I perioder med mange søknader (som ved skolestart) kan det ta litt ekstra tid før du får svar. Vårt mål er å svare deg innen fire uker. Du vil få beskjed hvis det tar lenger tid.
Hvordan fungerer skolereisen?
De aller fleste elevene i Akershus reiser med vanlig kollektivtrafikk: tog, T-bane, båt eller vanlige rute- og skolebusser. Skolebilletten gjelder for reiser mellom bosted og skole på skoledager. På grunnskolen er billetten gyldig til kl. 16.00, og på videregående til kl. 18.00.
Elever i 1. klasse kan ta med foresatte gratis på kollektivtransporten fra skolestart frem til 1. oktober, for å bli trygge på reisen.
Elever som på grunn av manglende kollektivtilbud eller særskilte behov ikke kan benytte kollektivtransport, får skyss med minibuss eller drosje hele eller deler av veien.
Dette må du sørge for om du har spesialskyss
For å unngå forsinkelser er det viktig å være oppmerksom på at:
- Eleven må være klar for henting i god tid før avtalt hentetidspunkt
- Avbestill turer du ikke skal bruke, for eksempel på grunn av sykdom. Bruk Skoleskyss-appen eller kontakt Ruters kundeservice.
- Dersom eleven ikke benytter oppsatt transport, uten å kansellere, blir returen automatisk avbestilt og kan ikke reaktiveres.
- Dersom du avbestiller en tur, men det viser seg senere at det likevel er ønskelig med transport, må reaktivering av turen gjøres innen kl. 12 dagen før henting.
- Det er ikke mulig å ta med ski, sykkel, akebrett o.l. av hensyn til plass og sikkerhet.
- Avvik kan oppstå i forbindelse med ulykker i trafikken eller ekstreme kjøreforhold. Vi håper på forståelse for at forsinkelser derfor kan oppstå.
Hold oversikt i Skoleskyss-appen
Med Skoleskyss-appen kan du som foresatt enkelt holde styr på skoleskyssen fra din egen telefon. Her kan du som foresatt få oversikt over alle reiser, se hvor bilen er på kartet, avbestille turer og sjekke status på søknaden.
Elever som reiser med vanlig kollektivtrafikk, finner informasjon om sine reiser i Ruters reiseplanlegger.
Trenger du hjelp?
Finner du ikke svar på det du leter etter her, eller trenger hjelp med avbestilling, etterlysning av transport eller elevkode kan du kontakte kundeservice på telefon 24 20 20 33 hverdager klokken 07.00-17.30.
Vil du klage på et vedtak?
Da kan du bruke kontaktskjemaet nederst.
- Klagefristen er tre uker fra du mottok vedtaket.
- Ruter vurderer saken på nytt. Hvis klagen ikke tas til følge, sendes den til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus for endelig avgjørelse.
- For elever ved private videregående skoler sendes klagen til Akershus fylkeskommunale klagenemnd.
- Hvis du opplever at skoleskyssen ikke fungerer som den skal, kan du også kontakte oss via kontaktskjemaet.