Avtalevilkår for Bolt i Ruter-appen

Her finner du vilkår og betingelser for reiser med Bolt elsparkesykler og elsykler i Ruter-appen – Ruters nye reisetjeneste.

Definisjoner

I denne Avtalen skal følgende ord og begreper forstås slik:

Forbudssoner betyr områdene som er definert og utpekt i Ruter-appen der kjøretøyene ikke kan deaktiveres. Ettersom du ikke kan reaktivere et kjøretøy når det har blitt deaktivert i et slikt område bør du så langt det lar seg gjøre unngå et slikt område fordi manglende overholdelse kan resultere i ekstra kostnader.

Operativ Sone betyr områdene definert og utpekt i Ruter-appen der kjøretøyene kan aktiveres, brukes, midlertidig parkeres og deaktiveres.

Personvernerklæring betyr personvernerklæringen om Ruters behandling av personopplysninger, tilgjengelig på våre nettsider. Se personvernerklæring for bruk av elsparkesykkel i Ruter-appen

Kjøretøy betyr Bolts elektriske kjøretøy, for eksempel el-sparkesykler eller el-sykler.

Kontaktinformasjon betyr fornavn, etternavn, e-post adresse, mobilnummer, og gyldig betalingsinformasjon

Vilkårene til Bolt gjelder altså i tillegg til vilkårene på denne siden.

For å leie et Bolt-kjøretøy i Ruter-appen må du først opprette en Ruter-profil. Det er kun korrekt registrerte kunder som kan bruke Bolts tilbud i Ruter-appen.

Det er kun når registreringsprosessen – som krever at kunden legger inn kontaktinformasjon (fornavn, etternavn, e-post adresse, mobilnummer, og gyldig betalingsinformasjon) og dessuten aksepterer avtalevilkårene, at det foreligger en brukeravtale for kjøring av elsparkesykkel og elsykkel mellom deg som kunde og Ruter.

Profilen du har opprettet i Ruter-appen gjelder kun for Ruters egen app. Profilen er ikke gyldig i Bolts app og kan heller ikke overføres. Turer som gjøres i Ruter-appen kan administreres av Bolts kundeservice (for eksempel avsluttes ved tekniske feil). Bolt har ikke tilgang til kundeopplysninger utover påkrevde situasjoner der Ruter gir spesifikk tilgang til dem.

Generelt

Med Ruter-appen kan du bruke Bolts tilbud i Oslo. Det betyr at du kan finne en elsparkesykkel eller elsykkel, starte en tur, pause turen, avslutte turen og betale for leien.

For behandling av personopplysninger, se personvernerklæring for bruk av elsparkesykkel i Ruter-appen

Betingelser for bruk av appen

Ruters reisevilkår gjelder for avtalen mellom deg og Ruter så langt de passer. Kunden må ha en Ruter-profil for å kunne ta i bruk tjenesten I tillegg gjelder blant annet følgende vilkår:

  • Det er ikke tillatt å endre eller manipulere fast innhold på applikasjonen
  • Ethvert forsøk på å gjenskape den opprinnelige kildekoden til programvare (kjent som reverse engineering) er strengt forbudt
  • Ruters billetter og/eller data som Ruter gjør tilgjengelig, skal ikke kopieres, overføres, omsettes og/eller distribueres på noen måte
  • Det er nødvendig for Ruter å dele telefonnummeret tilknyttet din Ruterprofil med Bolt for å kunne levere denne tjenesten til deg.
  • Elsparkesykkeltjenester har aldersgrense for bruk. Det er nødvendig for Ruter å verifisere at du er gammel nok til å ta i bruk denne tjenesten.

Se avtalevilkår for bruk av Ruter-appen

Se personvernerklæring for Ruter-profil

Betaling av elsparkesykkel og elsykkel

Dersom du skal leie elsparkesykkel eller elsykkel i Ruter-appen må du

  • ha en godkjent betalingsmetode tilknyttet profilen (bankkort/kredittkort)
  • ha tilstrekkelig dekning under kjøpsprosessen, slik at du får reservert beløpet vi krever for turen
  • betale leie

Leien består av et beløp som skal betales for å låse opp Bolts kjøretøy, og et beløp som skal betales for hver kilometer, eller deler av en kilometer, som Bolts kjøretøy er i bruk. Forutfor inngåelse av leiekontrakten vil Ruters App vise beløpet for å låse opp Bolts kjøretøy, og beløpet som påløper per kilometer. Beløpene inkluderer lovpålagt merverdiavgift.

Ruter vil reservere et beløp direkte fra ditt bankkort/kredittkort i forbindelse med din bruk av kjøretøyet. Leien forfaller til betaling når leieavtalen avsluttes. Da beregnes turens faktiske pris og det reserverte beløpet justeres til beregnet kostnad. Hvis det fulle reserverte beløpet ikke brukes i løpet av din neste tur, vil det reserverte beløpet bli utlevert etter turen. Du er innerforstått med at utleveringen av det reserverte beløpet kan ta noen virkedager grunnet banker og/eller andre tredjeparters behandling av beløpet. Ved start av leie vil Ruter-appen reservere et beløp opp til 200 kroner.

Dersom bruk av Bolts kjøretøy i samsvar med leieavtalen ikke er mulig, selv om Bolts kjøretøy er merket som tilgjengelig i Ruter-appen, vil du ikke bli belastet for leien.

Betaling for bruk av Bolts kjøretøy vil bli håndtert i samsvar med behandling av det betalingsalternativet (kortbetaling) du har valgt i registrering av Ruter-profil. Ved å inngå en leieavtale bekrefter du at han/hun har rett til å autorisere overføring av den spesifiserte kontoen ved direkte belastning.

Dersom du ikke har tilstrekkelig dekning utover det reserverte beløpet ved leiens slutt, vil det reserverte beløpet bli utlevert etter turen og hele det totale beløpet for reisen settes som ubetalt. Det skyldige beløpet må gjøres opp før du kan kjøre elsparkesykkel i Ruter-appen igjen. Du kan heller ikke slette brukerprofilen i Ruter-appen før utestående beløp er betalt.

Reservasjon og inngåelse av leieavtaler

Bruk av Bolts kjøretøy er kun mulig hvis den er markert i Ruter-appen som ledig. Det kan ikke utelukkes at et unøyaktig GPS-signal i enkelttilfeller kan være årsak til et avvik mellom Bolt-kjøretøyet sin faktiske lokasjon og lokasjonen vist i appen.

Ruter og Bolt kan ringe til kunden på mobiltelefonnummeret lagret på brukerkontoen hvis det forekommer betydelige driftsforstyrrelser knyttet til din bruk av et kjøretøy.

Avslutning av leie

Kunder som ønsker å avslutte leieavtalen må parkere Bolts kjøretøy på riktig måte, i samsvar med Bolts vilkår. Du må deretter følge prosedyren som beskrives i Ruter-appen for å avslutte leien.

Kundene skal selv finne informasjon om soner for parkering, grensene for forretningsområdet, og sonene der parkering er forbudt, i Ruter-appen. Du skal ta et bilde av elsparkesykkelen du brukte i forbindelse med parkering på slutten av turen din. Bildet skal tydelig vise at du har parkert kjøretøyet i samsvar med beskrivelsen for avslutning av leie. Bildet skal tydelig vise hele kjøretøyet og skal ikke være uskarpt eller på annen måte uklart. Vi forbeholder oss retten til å lagre dette bildet for den hensikt å forsikre oss om at du har parkert i samsvar med beskrivelsen under avslutning av leie.

Les mer om bilde ved parkering i Personvernerklæring for leie av mikromobilitet.

Når leieperioden er avsluttet vil den totale leieperioden og den totale kostnaden påløpt vises for deg. Du vil da kunne lese kvittering for leieperioden, og kostnaden gjennom profilsidene sine i Ruters app. Du kan også sende kvitteringen til deg selv fra grensesnittet.

Kundens ansvar

Du er selv ansvarlig for skade som skyldes uaktsom eller grov uaktsom bruk av kjøretøyene og/eller brudd på norsk lov.

For mer om ditt ansvar se Bolts vilkår om erstatningsansvar.

Bolts ansvar

Bolt’s forsikringsvilkår for bruk av elsparkesykler og elsykler i Oslo inkluderer:

  • Generell tredjeparts ansvarsforsikring: Dekker skader påført tredjeparter eller deres eiendom under bruk av enheten.
  • Personskadeforsikring: Dekker alvorlige skader påført brukeren.

Unntak gjelder ved brudd på Bolts vilkår, som for eksempel kjøring under påvirkning av alkohol eller andre rusmidler. For mer informasjon, besøk Bolts forsikringsvilkår.

Prosedyrer som skal følges ved ulykker

Du bekrefter at du vil behandle ethvert kjøretøy aktsomt og med sunn fornuft (som beskrevet i Bolts vilkår) og forstå at skader, byrder eller kostnader mot Bolt som følge av at du ikke gjør det, kan føre til at vi krever full refusjon fra deg.

Ved ulykke må du politianmelde umiddelbart og kontakt ambulansepersonell om nødvendig. Ta rimelige forholdsregler for å forhindre og minimere tap eller skade. Du må også fremlegge bevis til støtte for kravet. Av denne grunn må du alltid sikre deg passende bevis på skaden (f.eks. skadebekreftelse, attest) og omfanget av skaden. Meld fra om skaden din raskt gjennom på e-post til Bolt. Bolt vil videresende kravet til forsikringsselskapet, inkludert relevante leiedata, og Bolt vil kontakte deg for ytterligere instruksjoner. Vær oppmerksom på at alle krav og all korrespondanse vil foregå på engelsk.

Hva er dine forpliktelser?

  • Du må overholde forsikringsvilkårene.
  • I tilfelle en forsikret hendelse, må du,
    • informere oss om skaden, uten forsinkelse
    • ta rimelige forholdsregler for å forhindre og minimere ethvert økonomisk tap som kan være forårsaket som følge av ulykken;
    • ikke starte noen forhandlinger, og ikke gi noen erkjennelse av skyld
  • Bolt forsikrer deg om at de behandler slike rapporter med høyeste prioritet.

Mislighold

Dersom vilkårene for bruk av Ruter-appen ikke overholdes kan Ruter sperre appen for videre bruk. Ruter vil i den forbindelse refundere eventuelle utestående rettmessige krav.
Ved bruk av appen i strid med vilkårene her, eller annet misbruk av appen er du ansvarlig for økonomisk tap som Ruter påføres i den forbindelse.

I tillegg gjelder Bolt sine avtalevilkår, særlig «rules of acceptable use».

For mer informasjon, se Bolts vilkår.

Trekke avtale

Avtalen for kjøring av el-sparkel trekkes fra profilsiden i appen. Det tar 14 dager før avtalen sies opp. For å kunne kjøre sparkesykkel på nytt, må ny avtale inngås.

Sist oppdatert: 09.09.2024, kl. 16:55