I ord og bilder: Grorud

Grorud er en drabantby nordøst i Oslo, bygd ut på 1950-tallet. Navnet Grorud er satt sammen av «Gro» – som kan være et kvinnenavn eller bety å spire – og «rud», fra det norrøne ordet ruð, som betyr rydning.

Etter Svartedauden: Grorud gård

Grorud gård ble bygd i 1595 og bestod opprinnelig av to like store gårdsbruk: Nedre Grorud og Øvre Grorud. Gården tilhørte domkapittelet i Oslo.

Det finnes tegn på at det har vært gårdsdrift før 1350 og drift sent i middelalderen. Etter Svartedauden var det få gårder som ble bygget opp igjen rett etter at sykdommen hadde herjet i Norge. Det tyder på at Grorud gård er enda eldre enn 1595.

På slutten av 1700-tallet ble Øvre Grorud gård drevet som avlsgård for å skaffe hester til kammerherre Bernt Anker, en kjent handelsmann, godseier, skipseier og skogseier med mer.

Tekstil, trevare og bergverk

Sort/hvitt bilde inni i en tekstilfabrikk
Tekstilfabrikk. Foto: Anders Beer Wilse / Nasjonalbiblioteket

Grorud har en lang historie som industriområde. Her har det vært sagbruk, høvleri og produksjon av jernvarer og tekstiler. Ullvarefabrikken ble grunnlagt i 1867, og flere spinnerier brukte kraft fra fossen i området. Denne industrien bidro til utviklingen av Grorud-området.

Det var også gruvedrift av kobbergruver og steinbrudd i området. Bergarten Groruditt har fått navnet sitt etter steinbruddet i Grorud.

Sort/hvit bilde av inngangen til en kobbergruve
Kobbergruve. Foto: Anders Beer Wilse / Norsk folkemuseum

Grorud kirke 

Før Grorud fikk egen kirke i 1902, måtte innbyggerne reise langt til Gamle Aker eller Østre Aker kirke. Mange var fattigfolk og hadde ikke hest eller vogn, og det ble etter hvert klart at området trengte en egen kirke.

Etter pengeinnsamling ble Grorud kirke bygd med stein fra det lokale steinbruddet (Grorudgranitt) og reist av lokale arbeidere.

Kollektivtransporten kommer til Grorud

Svart/hvit bilde av Grorud stasjon
Grorud stasjon. Foto: Ukjent / Nasjonalbiblioteket.

Jernbane

Grorud fikk jernbanestasjon i 1854. I dag går det lokaltog her til både Lillestrøm og Spikkestad.

T-bane

Grorudbanen åpnet i 1966 med Grorud som endestasjon. Senere ble den forlenget flere ganger:

  • 1966: Tøyen–Grorud
  • 1974: Grorud–Rommen, senere Rommen–Stovner
  • 1975: Stovner–Vestli

Dagens kollektivtilbud

T-banelinje 4 og 5 er nå de viktigste linjene i området. Linje 4 går mellom Vestli og Bergkrystallen, mens linje 5 går mellom Vestli og Sognsvann. Begge linjene betjener de fleste større boligområdene i bydelen.

Flere busser går langs Trondheimsveien og forbinder bydelen med sentrum. Det finnes også tverrgående bussruter som knytter bydelene sammen.

Bilder og kilder på andre nettsteder

Kilder

Gjør reisen enklere  – last ned appen!

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: Om våre informasjonskapsler

  • Nødvendige informasjonskapsler

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere, og derfor ikke kan velges bort.

  • Statistikk og analyse

    Disse informasjonskapslene samler inn anonymisert statistikk. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker ruter.no, slik at vi kan gjøre nettsidene bedre.