Kollektivhistorien
Kollektivtrafikkhistorien i Oslo og Akershus startet med jernbanen mellom Kristiania og Eidsvoll i 1854 og går videre til dannelsen av Ruter og kollektivtrafikken slik du kjenner det i dag.

I ord og bilder: Majorstuen
Majorstuen er et sentralt knutepunkt for kollektivtrafikken i Oslo. Majorstuen T-banestasjon åpnet i 1898 som endestasjonen for Holmenkollbanen, som den gangen ble kjørt med trikk.
Majorstuen 
I ord og bilder: Middelalderparken
Middelalderparken er, som navnet tilsier, et område i bydel Gamle Oslo med flere ruiner fra middelalderen. Parken ble åpnet i år 2000 for å gi bedre tilgang til ruinene.
Middelalderparken 
I ord og bilder: Lambertseter
Lambertseter anses å være Norges første drabantby. Navnet Lambertseter kommer fra et gammelt gårdsnavn, og het opprinnelig bare Sæter/Seter.
Lambertseter 
I ord og bilder: Stortorvet
Stortorvet har en lang historie. Etter bybrannen i 1624 skal kong Christian IV av Danmark-Norge ha pekt på området og sagt: «Her skal byen ligge!».
Stortorvet 
I ord og bilder: Holmenkollen
Holmenkollen er en ås som ligger 371 meter over havet. Utbyggingen av Holmenkollen startet rundt samme tid som ferdigstillingen av Holmenkollveien i 1887.
Holmenkollen 
I ord og bilder: Ekeberg
Ekeberg ligger på en høyde over Oslo, i bydelene Gamle Oslo og Nordstrand. I middelalderen ble dette stedet kalt for Eikaberg som er sammensatt av «eik» og «berg».
Ekeberg 
I ord og bilder: Grorud
Grorud er en drabantby nordøst i Oslo, bygd ut på 1950-tallet. Navnet Grorud er satt sammen av «Gro» – som kan være et kvinnenavn eller bety å spire – og «rud», fra det norrøne ordet ruð, som betyr rydning.
Grorud 
I ord og bilder: Kjelsås
Kjelsås ligger i bydelen Nordre Aker og har navn etter «Kjell» og «ås» – en høyde i terrenget.
Kjelsås 
I ord og bilder: Røa
Røa er en forstad til Oslo, omtrent 7 kilometer fra sentrum. Navnet Røa kommer fra de gamle Rød-gårdene.
Røa