Nyhet
Slutt på autopåfyll og autofornyelse av reisekort
Fra 1. juli 2025 må du selv kjøpe 30-dagers billett og fylle på reisekortet. Dette gjelder deg som er privatkunde eller bedriftskunde. Her ser du hva du kan gjøre.
Du kan fortsatt bruke reisepenger, reisekort og 30-dagersbillett som før. Det er funksjonen med automatiske påfyll av reisekort og automatisk fornyelse av 30-dagersbillett som avvikles.
Ruter slutter med disse automatiske tjenestene fordi løsningen er basert på gammel teknologi som utfases, og som dermed ikke leverer den kvaliteten vi ønsker for våre kunder. Vi jobber med å tilby en bedre løsning for abonnementsbrukere av 30-dagersbillett og reisekort.
Dette kan du gjøre fra 1. juli
For deg som er privatkunde
- Last ned Ruter-appen og kjøp 30-dagersbillett med abonnementsfunksjon. Hvis du skrur på varslinger i appen, vil du få automatiske varslinger når 30-dagersbilletten er i ferd med å løpe ut.
- Eller kjøp nytt reisekort med billett eller reisepenger i kioskene Narvesen, 7-Eleven og Mix, i tillegg til servicepunktene på T-banestasjonene i Oslo sentrum og på kundesenteret vårt på Jernbanetorget.
For deg som er bedriftskunde
- En ny billettløsning vil snart kunne tilbys.
- Du kan kjøpe enkelt- og periodebilletter direkte via Billettluka i bedriftsportalen RuterBedrift. Billettene blir lagt inn i reisekortet umiddelbart etter kjøp.
- Det blir mulighet for å kjøpe tomme reisekort for selvbetjent påfyll av billetter.
- Reisekortet som brukes i dag kan fortsatt brukes når ny løsning er klar.
- Ny billettløsning gjør det enklere å administrere egne billetter, og forbedrer oversikten over dine billetter.
- Send oss en e-post på bedrift@ruter.no for hjelp og veiledning.
Vanlige spørsmål
Hva slags tjenester avsluttes?
- Automatisk fornyelse av 30-dagersbillett på reisekortet
- Automatisk påfyll av reisepenger på reisekortet
Hvorfor slutter Ruter med dette?
- Relativt få kunder bruker tjenestene
- Systemet er gammelt og lite effektivt
- Teknologien skal fases ut
- Kvaliteten er ikke god nok for våre kunder
Hva gjør jeg som privatkunde?
- Bruk Ruter-appen med abonnementsfunksjon (anbefalt).
- Eller kjøp reisepenger og månedsbilletter på salgssteder om du ikke vil ha digital billett.
Hva gjør jeg som bedriftskunde?
- Kjøp enkelt- og periodebilletter via Billettluka i bedriftsportalen RuterBedrift
- Reisekortet ditt fungerer som før - billettene blir lagt inn i reisekortet umiddelbart etter kjøp.
- Du kan også kjøpe tomme reisekort for selvbetjent påfyll av billetter.
Trenger du hjelp?
Ta gjerne kontakt hvis du trenger veiledning.
Kontakt kundesenteret på telefon 22 05 70 70
Skriv til oss via kontaktskjemaet vårt Send en e-post til bedrift@ruter.no