Rushtidpriser er ikke et forslag fra Ruter
Publisert 24.11.2025
De siste ukene har flere medier skrevet at Ruter foreslår å innføre rushtidsavgift på kollektivtransport. Rushtidsavgift er en form for dynamisk prising som gjør at kapasiteten i kollektivnettverket utnyttes best mulig.
Ruter har ikke foreslått eller anbefalt et slikt tiltak. Her kan du lese mer om hva som er Ruters rolle og mening i denne saken.
Oppdrag fra samferdelsdepartementet
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen å gjennomføre byutredninger i samarbeid med Jernbanedirektoratet, statsforvalterne og lokale myndigheter.
Ruter deltar i arbeidet og ble bedt om å utarbeide en oppsummering og vurdering av rushtidsprising for kollektivtransporten.
- Innspillet skulle baseres på tidligere analyser og vurderinger for Oslo-området.
- Det skulle baseres på erfaringer fra byområder hvor slik prising praktiseres, for eksempel Tromsø og London.
- Utredningene skal vise hvordan ulike tiltak kan innrettes, for å oppnå målet om nullvekst i personbiltrafikken fremover.
Opp til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
I byutredningene analyseres og vurderes en rekke virkemidler og tiltak som kan bidra til å nå nullvekstmålet. Nullvekstmålet går ut på å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy, gjennom at veksten i persontransporten skjer ved hjelp av kollektivtransport, sykling og gange.
I dette arbeidet ble rushtidsprising for kollektivtransporten diskutert som et relevant tiltak for nærmere analyse.
Notatet må ikke forstås som et forslag fra Ruter, men som en faglig oppsummering av eksisterende kunnskap til bruk i byutredningsarbeidet.
I denne saken har vi samlet fagkunnskap om temaet. Beslutninger rundt hvilke pristiltak som skal gjennomføres vil være opp til Akershus fylkeskommune og Oslo kommune.
Oppdraget vårt er å planlegge for dagens og fremtidens kollektivtransport. Dette gjør vi ved å bidra som fagorgan i utviklingen av samfunnet, slik at vi får mest mulig kollektivtrafikk tilbake for de ressursene vi har.