Reis med Hent i flere områder i Oslo
Publisert 08.12.2025
Utvider til tre nye områder
Et drøyt år har gått siden Ruter lanserte bestillingstjenesten Hent. Hent er en form for bestillingstransport hvor flere kan reise sammen. Hvis andre i området har bestilt tur samme vei, blir de plukket opp underveis.
Ved oppstart var tjenesten tilgjengelig i et mindre avgrenset område, men nå blir det mulig for enda flere kunder å bruke Hent.
Utvidelsen dekker et større område i Oslo, i første omgang Kværnerbyen i sør. Videre planlegger Ruter å utvide tjenesten til Korsvoll og Tåsen i vest, samt Alfaset og Trosterud i øst.
– Vi ønsker å gjøre kollektivtilbudet vårt mer tilgjengelig for alle, og denne utvidelsen er et viktig steg for å nå flere av innbyggerne i Oslo, sier Bjørn Oscar Unander, leder for forretningsutvikling.
Treffer på kundebehovet
Tjenesten vil fortsette å utvikle seg basert på brukernes behov, og for at Hent skal kunne erstatte flere bilturer, vet vi for eksempel at kunder må kunne ha med seg det de ønsker. Dagens bagasjeregler er derfor blant tjenestekvalitetene som er under endring. Det samme gjelder muligheten for å reise med mindre barn som har behov for barnesete.
Siden lansering høsten 2024 har Hent hatt mer enn 37.000 påstigende kunder. 44% av disse har reist med Hent to ganger eller mer. Etterspørselsmønsteret bekrefter at Hent primært brukes til fritidsreiser og sosiale aktiviteter, med særlig høy bruk i helger.
Kundetilfredsheten ligger på heler 84%, som indikerer at Hent har truffet på et kundebehov og oppleves attraktivt blant de som har testet og benyttet seg av tjenesten.
Hvorfor tilbyr Ruter en tjeneste som Hent?
Vi vil gjøre det enklere for alle å reise kollektivt, også for de som har vært avhengige av bil. Det som skiller Hent fra en vanlig taxitjeneste er at bilen plukker opp andre som skal samme vei. Dermed blir Hent et supplement til kollektivtilbudet.