Kongelig besøk på T-banen
Publisert 02.12.2025
Foto: Killian Munch
H.K.H. Kronprins Haakon tilbrakte en formiddag med å markere kollektivtrafikkens 150-årsjubileum.
Reiser videre inn i fremtiden
Siden den første hestesporvogn rullet ut i Kristianias gater i 1875, har kollektivtrafikken vært en del av hverdagen til millioner av mennesker. I dag reiser over 1,15 million mennesker med kollektivtrafikken hver eneste dag – folk fra alle samfunnslag og deler av regionen.
T-banen har sveiset sammen øst og vest i Oslo, og lagt grunnlaget for en mer samlet hovedstad. Nå fornyes T-banens 60 år gamle signalsystem. Med Fornebubanen kobles en helt ny bydel på T-banenettet. Fornebubanen vil gi innbyggerne en direkte og miljøvennlig forbindelse mellom Fornebu og Oslo sentrum, og knytter Oslo og Akershus enda tettere sammen.
Kongelig selskap om bord
I anledning kollektivtrafikkens 150-årsjubileum satte H.K.H. Kronprins Haakon av flere timer tirsdag 2. desember for å vie tid til kollektivtransporten. Han ble kjent med ansatte på Ryen T-baneverksted, tok T-banen til Majorstuen, og markerte det siste gjennomslaget i tunnelen til Fornebubanen.
Med på reisen var Ordfører Anne Lindboe, Fylkesordfører i Akershus Thomas Sjøvold, Fylkesrådsleder Akershus Annette Marie Solli, direktør for Fornebubanen Irene Måsøval, byråd for Miljø og samferdsel Marit Vea, Oslos ordfører Anne Lindboe, miljø og samferdselsbyråd Marit Vea, administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen, og konsernsjef i Sporveien Birte Sjule.
Følget tok imot H.K.H. Kronprins Haakon på Ryen T- baneverksted. Der fikk han snakke med ansatte og høre om hvordan T-banevognene vedlikeholdes. Deretter gikk reisen videre med T-banes linje 4 fra Ryen til Majorstuen.
Fikk gjenfortalt historien på vei til ny teknologi
På T-baneturen fra Ryen til Majorstuen fortalte Marina Heyerdahl H.K.H. kronprinsen om kollektivtrafikkens historie. Heyerdahl jobber i Ruter og ble i år kåret til kollektivtransportens ildsjel. Hun har jobbet med å forvalte og sy sammen kollektivhistorien, og er en solid formidler på feltet.
Interessert i historie? Her får du hele historien til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
Etter at reisefølget hadde ankommet Majorstuen T-banestasjon, ble de kjørt videre til Madserud. Der bar det 55 meter under bakken for å markere det siste gjennomslaget for Fornebubanens lengste tunnel. Et gjennomslag betyr at sprengningen av et tunnelprosjekt er fullført. Det var en stor milepæl for arbeidet med den 7,7 kilometer lange tunnelen.
Moderne teknologi + langsiktig planlegging = sant
Direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, viste H.K.H Kronprinsen hvordan moderne teknologi og langsiktig planlegging gjør det mulig å utvide kollektivnettet – og binde Oslo og Akershus enda tettere sammen.
– Vi er stolte over og takknemlige for at Kronprinsen ønsker å markere disse milepælene sammen med oss. Kollektivtrafikken har formet hvordan folk lever og beveger seg siden 1875. Siden da har vi reist sammen, og det er vi glade for at Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon også ønsker å gjøre denne dagen, sier Bernt Reitan Jenssen administrerende direktør i Ruter, konsernsjef i Sporveien Birte Sjule, og direktør for Fornebubanen Irene Måsøval.
Fakta om kollektivtilbudets fortid og fremtid
- Kollektivtrafikken i Oslo fyller 150 år i 2025, nærmere bestemt 6. oktober.
- Over 1,15 millioner passasjerer reiser med kollektivtrafikken daglig.
- Fornebubanen: 7,7 kilometer lang tunnel som kobles på resten av T-banesystemet i 2029. Da er det 110 år siden arbeidet med Fornebubanen først startet i 1919.
- T-banens signalsystem er 60 år gammelt. Det fornyes i 2025 og 2026. Noe som vil forbedre kapasiteten til T-banenettverket på alle byens linjer.