Billetthjelp på regionbusser
Publisert 24.09.2025

Billetthjelperen står på utsiden av bussen og bistår kundene med å klargjøre visning av billett før ombordstigning. Sjåføren fritas ikke fra å sjekke billett, men fordeler heller oppfølgingen i samarbeid med billetthjelperen. I tillegg skal billetthjelperen passe på at alle kunder benytter fremre dør ved påstigning.
Tiltaket er et prøveprosjekt denne høsten.

– En bussjåfør skal ta deg trygt fram med et smil, i tillegg til å sjekke reisendes billetter og samtidig håndtere eventuelle konfliktsituasjoner. Derfor gir vi nå ekstra støtte til bussjåførene for å gjøre billettsjekk enklere. Tiltaket er vinn-vinn: vi støtter sjåførene, vi gjør billettkontrollen enklere og vi sikrer inntekter til kollektivtilbudet, sier direktør for marked og forretningsutvikling i Ruter, Eivind Graff Christiansen.
Ringvirkninger etter pandemien
Betalingsandelen på regionbussene har falt betydelig de siste årene, fra over 97 til 90 prosent. Dette medfører et årlig inntektstap på mellom 30 og 40 millioner kroner for Ruter.
Under koronapandemien ble det innført midlertidige endringer som ingen billettkontroll og stenging av fremre dør på bussene. Disse tiltakene kan ha hatt langtidseffekt på både passasjerers betalingsvaner og sjåførenes rutiner.
Regionbussene står for cirka 13 prosent av passasjerene i Ruters kollektivtilbud.
Billetthjelper er ett av flere tiltak Ruter er i gang med for å sikre større inntekter til kollektivtransporten.