Nå gjør vi endringer i billettkontrollen
Publisert 03.11.2025
Vi har ansatt støttekontrollører
Årsaken til at flere går fra kontroll skyldes en høyesterettsdom fra 2020. Den slo fast at innleide billettkontrollører ikke kan holde tilbake passasjerer som ikke vil samarbeide, med mindre en Ruter-ansatt er til stede. For Ruter gjelder dette for kontrollørene på buss og båt, som er innleid fra vekterselskaper.
Nær 1 av 3 som ikke har gyldig billett i en kontrollsituasjon, går forbi billettkontrollen.
Inntil loven eventuelt endres, har vi valgt å ansette en ny type kontrollører som skal styrke og støtte de andre billettkontrollørene. Disse nye kontrollørene jobber ute på busser og båter sammen med billettkontrollører som gjennomfører kontrollene. Støttekontrollørene vil legitimere seg når det er behov for å gjennomføre tilbakehold.
Tiltaket med støttekontrollører ansatt i Ruter gjelder på buss og båt. På T-banen og trikk er kontrollørene ansatt i Sporveien og har dermed rett til å holde tilbake.
Økte billettinntekter går tilbake til kollektivtilbudet
Når flere av oss betaler for billetten, bidrar vi sammen til bedre kollektivtilbud. Bare 1 % økning i antallet som betaler, gir 50 millioner kroner mer til kollektivtilbudet.
-At folk ignorerer kontrollen, vil altså til syvende og sist gå utover kollektivtilbudet og billettprisene til de som betaler for reisen. Dette tiltaket vil gjøre at flere betaler for seg – som betyr mer penger tilbake til kollektivtilbudet, sier Eivind Graff Christiansen, direktør for marked og forretningsutvikling i Ruter.