Ruter kjører deg fra dør til dør: Bestill en Hent

Med Hent kan du bli plukket opp der du er og kjørt dit du skal – sammen med andre som skal samme vei. Tjenesten gjør det enklere å reise kollektivt i Oslo, og alt du trenger er Ruter-appen.
Kvinne foran en rød bil
ThyThy Vanem (50) håper Hent vil bidra til færre bytter og kortere reisetid i Hovinbyen og omegn.

Hovedstaden er en by i bevegelse, og folk beveger seg på ulike vis. Noen tar T-banen til jobb, andre sykler, og mange kombinerer buss, trikk og beina for å få hverdagen til å gå opp.

I fjor høst lanserte Ruter et nytt alternativ – som henter deg der du er, og kjører deg dit du skal. Tjenesten heter Hent, og den gjør det enklere å komme seg rundt i byen, spesielt for reiser som ikke har direkteforbindelser.

Hent er i første omgang tilgjengelig i områder øst for Akerselva, fra Nydalen til Rødtvet og Kjelsås til Etterstad. Vil du reise fra Ensjø til Teknisk museum, eller komme deg fra Alna til Tøyenbadet uten bytter? Da kan du bruke Hent.

En person holder en mobil og sjekker Hent i Ruter-appen
Hent gjør det enklere å reise kollektivt i Hovinbyen og omegn, og alt du trenger er Ruter-appen.

Slik bestiller du henting

Alt du trenger for å bestille en reise med Hent, er Ruter-appen. Følg disse stegene:

  1. Søk opp destinasjonen din i reiseplanleggeren.
  2. Du får opp forslag om å bestille henting øverst blant reiseforslagene dersom reisen starter og ender innenfor området hvor Hent er tilgjengelig.
  3. Første gang du bruker tjenesten, blir du tatt gjennom en enkel forklaring av Hent – steg for steg.
  4. Velg antall reisende. Prisen er 55 kr for voksne, og 27 kr for barn (over 135 cm), ungdom og honnør. Foreløpig er det plass til fire passasjerer, i tillegg til én rullestol, i hver bil.
  5. Du får opp et reiseforslag med hentetidspunkt og estimert ankomst, og bestiller reisen.
  6. Appen viser vei til hentestedet. Dette er ikke en fysisk holdeplass, men en virtuell holdeplass som befinner seg rett i nærheten av deg. Hentestedet ligger aldri mer enn 600 meter unna.
  7. En rød bil med Ruter-logo henter deg. Om flere har bestilt reise i samme retning, kan bilen plukke opp flere passasjerer på veien – men du kommer fremdeles frem til estimert tid. Bilen slipper deg av på nærmeste virtuell – rett i nærheten av destinasjonen din.

Steg for steg-veiledning for å bestille Hent i Ruter-appen

Praktisk info om Hent

  • Hent er i første omgang tilgjengelig i området rundt Hovinbyen, som for eksempel Alna, Løren, Tøyen, Bjerke og Rødtvet.
  • Du kan bestille Hent i hverdager kl. 15–22 og helg og helligdager kl. 10–20.
  • Prisen for voksne er 55 kr, og 27 kr for barn/ung/honnør.
  • Det er plass til fire passasjerer + én rullestolbruker i hver bil.
  • Alle over 15 år kan bestille en reise med Hent. Barn under 15 år må reise med voksen og kan ikke være avhengig av barnesete (lavere enn 135 cm).

– Et godt tilbud for de som bor her

En av dem som setter stor pris på lanseringen av Hent i Hovinbyen, er ThyThy Vanem (50). Hun bor på Bjerke og jobber som overlege ved Oslo universitetssykehus. Hun bruker kollektivtransport hver dag – både til jobb og når hun skal inn til sentrum. Likevel er det ikke alle reiser som passer like godt inn i rutenettet:

– Jeg tar bussen stort sett over alt. Men noen strekninger, som når jeg skal på trening på Løren, blir litt kronglete. Det tar opp mot en halvtime å reise kollektivt, selv om det ikke er så veldig langt i luftlinje.

ThyThy og mannen har bil, som ofte blir løsningen de gangene reiseruten ikke er enkel nok. Spesielt etter lange arbeidsdager, eller når det er dårlig vær.

– Jeg har lyst til å reise kollektivt så mye som mulig, men det må også passe inn i hverdagen. Derfor er det veldig fint med en tjeneste som Hent, som gjør det lettere å komme seg til steder det er vanskelig å nå med buss eller bane.

En person går ombord i en rød Hent-bil
ThyThy går om bord i Hent-bilen, klar til å teste bestillingstjenesten for første gang.

Hun mener Hent er et godt tilbud for de som bor i Hovinbyen og omegn: – Det er ikke alltid det handler om lange avstander, men om hvor effektivt du kommer deg frem. Hvis Hent kan bidra til færre bytter og kortere reisetid, så tror jeg mange vil bruke det. Det føles som en slags mellomting mellom buss og drosje – bare billigere og mer miljøvennlig. Og så er det veldig digg å slippe å tenke på parkering.

– Gir meg fleksibilitet

Marit Helle (61) bor i Lilletøyen hageby, og har alltid vært glad i å bruke kollektivtransport – både til jobb og i fritiden. Likevel hender det at reisene ikke alltid er så praktiske som hun skulle ønske.

– I morgen skal jeg til fysioterapeuten. Det går ikke noe direkte dit fra meg, så jeg må ta både bane og buss. Da tar det fort lang tid, sier hun. De siste månedene har Marit brukt krykker, og da blir slike turer ekstra krevende. Da er det ekstra viktig med løsninger som gjør hverdagen lettere.

– Jeg har ikke bil, og jeg liker å kunne komme meg rundt på egen hånd. Det fine med Hent er at det gir meg den fleksibiliteten jeg trenger – særlig på dager der vanlige kollektivruter ikke dekker behovet mitt. Det er en styrke for kollektivtilbudet at dette alternativet finnes, sier hun.

En person med krykke på vei inn i red Hent-bil
Marit Helle (61) setter pris på at Hent gjør det enklere å komme seg akkurat dit man skal.
Gjør reisen enklere  – last ned appen!

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: Om våre informasjonskapsler

  • Nødvendige informasjonskapsler

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere, og derfor ikke kan velges bort.

  • Statistikk og analyse

    Disse informasjonskapslene samler inn anonymisert statistikk. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker ruter.no, slik at vi kan gjøre nettsidene bedre.