Tilrettelagt transport i Oslo

Slik søker du om TT
Det er bydelen din som har ansvar for å behandle søknader om tilrettelagt transport. Du sender inn søknadsskjema til din bydel i Oslo kommune. Du må samtidig sende inn en legeerklæring som fastlegen din har fylt ut.
Søk om TT-kort (Oslo kommune)Bestill TT-reise
Bruk bestillingsskjemaet for å bestille TT-reiser med Ruter. Dette er reisene du kan bestille:
- Faste reiser med taxi
- Faste reiser og fritidsreiser med spesialbil
- Gruppereiser og skolereiser
Enkeltreiser må bestilles på telefon 04521.
Skal du bestille en fritidsreise med taxi kan du ringe taxiselskapet direkte (Norgestaxi, Oslo taxi, Follo taxi, Christiania taxi og Bytaxi).
Se hvor mange turer du har igjen
På «Min TT» kan du logge inn for å finne hvor mange reiser du har brukt og har igjen. Du kan også spørre sjåføren ved starten av din neste reise.
Sjåføren kan få opp denne informasjonen ved registrering av ny reise, eller du kan se det på kvitteringen etter å ha betalt reisen.
Logg inn på Min TTEndre og avbestille reise
Logg deg inn på din «Min TT» for å få oversikt over dine planlagte turer og for å få mulighet for å gjøre endringer eller avbestille turer. Du kan også legge til kontaktpersoner og se hvilken adresse som ligger inne.
Logg inn på Min TTMistet kortet ditt
Du trenger ikke å ha kortet ditt for å reise med TT. Oppgi kundenummeret ditt eller mobilnummeret knyttet til din profil til sjåføren, så blir reisen registrert på samme måte som om du viste kortet. Sjåføren kan også be om å få se ID-kortet ditt. Kundenummeret finner du på «Min TT».
Logg inn på Min TTHvor er bilen?
Hvis du venter på en spesialbil eller en drosje som kjører deg til vanlig, som er mer enn ti minutter forsinket, skal du bli varslet på telefon. Om du ikke har blitt varslet etter ti minutter, kan du ringe oss på telefon 04521.
Venter du på en drosje du har bestilt for en fritidsreiser, kan du ringe drosjeselskapet direkte for å høre hvor bilen er.
Kontakt, hjelp og klage
Finner du ikke svar på det du leter etter her, kan du kontakte oss for å få hjelp.
Bruk kontaktskjemaet vårtDu kan også ringe kundesenteret vårt på telefon 04521.
Ta kontakt med bydelen din (Oslo kommune) om du har spørsmål eller ønsker å klage på vedtaket om TT.
Brosjyre om tilrettelagt transport (pdf)Sånn fungerer TT-tjenesten
Dette må du gjøre:
- Vær klar når bilen kommer
- Bilen venter i fem minutter etter avtalt hentetidspunkt før den kjører videre
- Vis legitimasjon dersom sjåføren spør
- Du må være forberedt på å dele bil med andre
- Ved fritidsreiser med taxi må du vise kortet ditt eller oppgi kundenummeret.
Ved behov kan sjåføren hjelpe deg med:
- Følge deg til og fra bilen
- Ta av og på yttertøy
- Feste sikkerhetsbeltet/sikre deg i bilen
- Bære et begrenset antall poser og bager
- Legge rullator og sammenleggbar rullestol i bilen
- Sørge for at du kommer frem som bestilt
- Servicehunder og førerhunder er velkomne i bilen
- Trappeklatrer, hvis du har forhåndsbestilt
Hva koster det?
Oslo kommune har informasjon om priser og kvoter som de oppdaterer årlig.
Du betaler alltid egenandel når du bruker TT til fritidsreiser. Skal du bruke TT til aktiviteter som skole, barnehage, dagtilbud for eldre, avlastning og støttekontakt betales ikke egenandel.
Mer om priserEgenandelskuponger
Du kan kjøpe egenandelskuponger på forhånd hos kundesenteret vårt på Jernbanetorget 1 (under tårnet). Årets kuponger kan brukes eller byttes inn i nye kuponger senest innen utgangen av februar påfølgende år.