Tilrettelagt transport i Oslo

En tjeneste for deg som har nedsatt funksjonsevne og ikke kan bruke vanlig kollektivtransport på egenhånd. Ruter står for selve transporten, mens Oslo kommune behandler søknaden og fastsetter reglene.

Innhold på siden

Slik søker du om TT

Det er bydelen din som har ansvar for å behandle søknader om tilrettelagt transport. Du sender inn søknadsskjema til din bydel i Oslo kommune. Du må samtidig sende inn en legeerklæring som fastlegen din har fylt ut.

Søk om TT-kort (Oslo kommune)

Bestill TT-reise

Bruk bestillingsskjemaet for å bestille TT-reiser med Ruter. Dette er reisene du kan bestille:

  • Faste reiser med taxi
  • Faste reiser og fritidsreiser med spesialbil
  • Gruppereiser og skolereiser
Bestill TT-reise

Enkeltreiser må bestilles på telefon 04521.

Skal du bestille en fritidsreise med taxi kan du ringe taxiselskapet direkte (Norgestaxi, Oslo taxi, Follo taxi, Christiania taxi og Bytaxi).

Se hvor mange turer du har igjen

På «Min TT» kan du logge inn for å finne hvor mange reiser du har brukt og har igjen. Du kan også spørre sjåføren ved starten av din neste reise.

Sjåføren kan få opp denne informasjonen ved registrering av ny reise, eller du kan se det på kvitteringen etter å ha betalt reisen.

Logg inn på Min TT

Endre og avbestille reise

Logg deg inn på din «Min TT» for å få oversikt over dine planlagte turer og for å få mulighet for å gjøre endringer eller avbestille turer. Du kan også legge til kontaktpersoner og se hvilken adresse som ligger inne.

Logg inn på Min TT

Mistet kortet ditt

Du trenger ikke å ha kortet ditt for å reise med TT. Oppgi kundenummeret ditt eller mobilnummeret knyttet til din profil til sjåføren, så blir reisen registrert på samme måte som om du viste kortet. Sjåføren kan også be om å få se ID-kortet ditt. Kundenummeret finner du på «Min TT».

Logg inn på Min TT

Hvor er bilen?

Hvis du venter på en spesialbil eller en drosje som kjører deg til vanlig, som er mer enn ti minutter forsinket, skal du bli varslet på telefon. Om du ikke har blitt varslet etter ti minutter, kan du ringe oss på telefon 04521.

Venter du på en drosje du har bestilt for en fritidsreiser, kan du ringe drosjeselskapet direkte for å høre hvor bilen er.

Kontakt, hjelp og klage

Finner du ikke svar på det du leter etter her, kan du kontakte oss for å få hjelp.

Bruk kontaktskjemaet vårt

Du kan også ringe kundesenteret vårt på telefon 04521.

Ta kontakt med bydelen din (Oslo kommune) om du har spørsmål eller ønsker å klage på vedtaket om TT.

Brosjyre om tilrettelagt transport (pdf)

Sånn fungerer TT-tjenesten

Dette må du gjøre:

  • Vær klar når bilen kommer
  • Bilen venter i fem minutter etter avtalt hentetidspunkt før den kjører videre
  • Vis legitimasjon dersom sjåføren spør
  • Du må være forberedt på å dele bil med andre
  • Ved fritidsreiser med taxi må du vise kortet ditt eller oppgi kundenummeret.

Ved behov kan sjåføren hjelpe deg med:

  • Følge deg til og fra bilen
  • Ta av og på yttertøy
  • Feste sikkerhetsbeltet/sikre deg i bilen
  • Bære et begrenset antall poser og bager
  • Legge rullator og sammenleggbar rullestol i bilen
  • Sørge for at du kommer frem som bestilt
  • Servicehunder og førerhunder er velkomne i bilen
  • Trappeklatrer, hvis du har forhåndsbestilt

Hva koster det?

Oslo kommune har informasjon om priser og kvoter som de oppdaterer årlig.

Du betaler alltid egenandel når du bruker TT til fritidsreiser. Skal du bruke TT til aktiviteter som skole, barnehage, dagtilbud for eldre, avlastning og støttekontakt betales ikke egenandel.

Mer om priser

Egenandelskuponger

Du kan kjøpe egenandelskuponger på forhånd hos kundesenteret vårt på Jernbanetorget 1 (under tårnet). Årets kuponger kan brukes eller byttes inn i nye kuponger senest innen utgangen av februar påfølgende år.

Mer om tilrettelagt transport

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: cookies-erklæring

  • Nødvendige informasjonskapsler (ikke valgfritt)

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere som tiltenkt.

  • Webanalyse

    Vi bruker analyseverktøy for å samle anonym statistikk om hvordan nettsidene brukes, slik at vi kan forbedre tjenesten vår.