-
Fakta om prosjektet
- Utvidelse av Oslo S med ny bussterminal over jernbaneperrongene. Ruter har fremmet to alternative løsninger.
- Kostnad: Alternativ 1 (Uten kommersielle tilleggsarealer): 3,3 milliarder kroner. Alternativ 2 (Med kommersielle tilleggsarealer): 6,1 milliarder kroner.
- Utvidelse av Oslo S tilrettelegger for en dobling av antall besøkende, fra dagens 50 millioner til 100 millioner årlig.
- Forventet byggestart: Ubestemt.
- Ferdigstillelse: Ubestemt. Plan- og bygningsetaten (PBE) anbefaler at ferdigstillelse innen 2024.
- Status: Forslag til detaljregulering (med konsekvensutredning) ble lagt ut til offentlig ettersyn 20. desember 2017, med høringsfrist 14. februar 2018.
Bakgrunn
Mange ulike utredninger har pekt på sporområdet ved Oslo S som en ønsket lokalisering for en ny og mer kapasitetssterk bussterminal. Målet med dette er oppnå et mer integrert knutepunkt, men også hensynet til byutviklingen har vært en viktig faktor. Forslaget til regulering er basert på føringer fra Oslo kommune og anbefalinger fra Plansamarbeidet for kollektivknutepunktet Oslo S.
Ruter foreslår å etablere ny bussterminal over jernbaneperrongene på Oslo S. Ny terminal vil doble stasjonens kapasitet fra 50 millioner til 100 millioner besøkende i året, og skal smidiggjøre overgangen mellom tog og buss for de reisende.
Den nye stasjonen skal være åpen og innbydende fra alle sider, slik at det blir lettere å ta seg frem på kryss og tvers av stasjonsområdet. På denne måten skal Oslo S forandres fra å være en barriere midt i byen til å bli et oversiktlig nytt forbindelsespunkt som åpner de omkringliggende bydelene mot hverandre.
Planprogram med detaljregulering og konsekvensutredning er utarbeidet felles for hele kollektivknutepunktet. I dette inngår Ruters nye bussterminal, Bane NORs nye Oslo S og KLP Eiendoms høybygg «Krystallklar».

To alternativer
Reguleringsplanen fremmer to ulike alternativer til hvordan stasjonen kan utformes. Begge innebærer etablering av et 29.200 kvadratmeter stort stasjonstorg over jernbaneperrongene, med bussterminal på toppen. Alternativ 2 har i tillegg 30.000 kvadratmeter med næringslokaler øverst, tiltenkt kontorer og hotell.
Uansett alternativ er den foreslåtte omreguleringen av Oslo S vurdert å løse alle definerte behov og være av høy samfunnsøkonomisk nytte. Den største ulempen ved prosjektet er utfordringer under byggefasen, hvor togtrafikken på Oslo S vil utsettes for betydelige forstyrrelser. Stasjonen er ikke planlagt totalstengt, men enkelte spor og plattformer vil måtte tas ut av drift i perioder.
Høring og åpent møte
Ruters forslag til detaljregulering med konsekvensutredning ble lagt ut til offentlig ettersyn 20. desember 2017, med innspillsfrist 14. februar 2018.
I forbindelse med offentlig ettersyn av planforslaget arrangerte Plan- og bygningsetaten et åpent folkemøte 16. januar 2018. Her ble planforslaget presentert av PBE og Ruter, og fremmøtte fikk stille spørsmål om planforslaget. Etter planens høringsperiode vil innkomne bemerkninger bli referert og kommentert.
Les Ruters forslag til detaljregulering med konsekvensutredning
Utredninger og dokumenter
Vil du vite mer om hva som er gjort så langt? Alle dokumentene til høringene er samlet på nettsiden til Plan- og bygningsetaten.
Ta kontakt
Har du spørsmål, innspill eller andre henvendelser? Send gjerne en e-post til post@ruter.no.
Pressevakt
Pressevakten håndterer alle mediehenvendelser og er kun ment for journalister.