Snart er vinteren her. Vi er klare til å få deg frem
I forkant av vinteren 2025 / 2026 har Ruter, operatører og alle samarbeidspartnere for å dele hvordan bransjen forbereder seg på vinteren.
– Det er viktig at bransjen står sammen i de utfordringene vi mest sannsynlig kommer til å møte i vinter, xxx.
De ulike partene i kollektivbransjen har jobbet lenge med å forberede seg på vinteren. Her er noen av tiltakene:
- Operatørene har gjennomført glattkjøringskurs og kjettingkurs, montert vinterdekk og ekstra varmere, kartlagt alternative ruter, og sikret ekstra materiell og bemanning
- Vegholderne har styrket kapasiteten med ekstra brøyteenheter og tett oppfølging av entreprenører
- Ruter har forbedret systemer og prosesser, utarbeidet detaljerte tiltakskort ned på gatenivå, og styrket kundeservice med økt kapasitet og kompetanse
Tiltak for å unngå uplanlagte innstillinger
En viktig forbedring i år for Ruter, er detaljerte tiltakskort helt ned på gatenivå. Det betyr at man har tiltak for problemområder på en linje, slik at man slipper å innstille hele linjen ved lokale utfordringer.
Ruter vil også denne vinteren ha operative møter med operatører og vegholdere allerede ved gult farevarsel.
Bedre informasjon til reisende
Ruter har styrket avdelingen for kundeservice gjennom økt bruk av selvhjelpsløsninger, KI og automatisering, og har trent opp andre Ruter-ansatte som kan bistå ved behov.
– Når det stormer der ute, stormer det også på telefonene. God forventningsstyring, reiseråd og tidsriktig avviksinformasjon til kundene blir viktig i vinter, sier xxxx.
Selv om alle parter er godt forberedt, er det unngåelig at vinteren byr på værmessige utfordringer.
- Vinteren vil medføre utfordringer så det er viktig å være realistiske og dermed forventingsstyre de som skal reise. Samtidig vil vi gjøre alt vi kan for å få folk fram. Vår hovedoppfordring er å sjekke appen eller reiseplanleggeren før du skal ut og reise denne vinteren.