Hopp til header
Hopp til navigasjonsmeny
Hopp til hovedinnhold
Hopp til footer
MinSide

Billettkontroll og gebyr

Baksiden av et reisekort. Reisekortet må medbringes på hver reise. Gyldig billett kan ikke vises frem i ettertid.

Du som reiser er selv ansvarlig for å ha gyldig billett. Passasjerer som ved kontroll ikke har gyldig billett, vil få et gebyr. Størrelsen på gebyret er fastsatt av Samferdselsdepartementet.

T-bane
Trikk
Bybuss
Regionbuss
Båt

Med Ruter i Oslo og Akershus

Har du ikke gyldig billett ved billettkontroll, vil du få en giro med et gebyr på kr 900,-. Velger du å betale på stedet, reduserer vi gebyret til kr 750,-.

Ved forfalskning er gebyret på kr 1500,-. Billettkontroll og -gebyr er hjemlet i transportvedtektene.

Mobilbillett – husk at:

Mobilbillett må være aktiv før du går om bord på transportmidlet. Skjermen må være leselig og du må ha nok batteri til hele reisen. Har du kjøpt mobilbillett til andre, må din mobil være tilgjengelig for ditt reisefølge ved billettkontroll.

Les mer om mobilbillett.

Reisekort – husk at:

Du aktiverer din nye periodebillett på det tidspunktet du ønsker at perioden skal starte.

Ny periodebillett kan ikke aktiveres før den gamle er utløpt. Vær derfor oppmerksom på utløpsdato og klokkeslett i skjermen på kortleseren. Leser du av reisekortet hver gang du reiser, vet du alltid om du har gyldig billett.

Er billettautomat eller kortlesere i ustand og det ikke er mulig å skaffe gyldig billett på annen måte, vil du ikke få gebyr. Billettkontrolløren og/eller Ruter har mulighet til å sjekke status på utstyret. Det er viktig at du har gjort det du selv kan for å skaffe gyldig billett.  

Alle billetter er upersonlige og kan lånes bort til andre når du selv ikke bruker dem. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll siden noen andre kan ha brukt den på det tidspunktet du ble kontrollert.

Les mer om reisekort.

Klagemulighet

Ønsker du å klage må den leveres skriftlig enten via vårt [gå til kontaktskjema], eller per post til "Ruters kundesenter, Postboks 1030 Sentrum, 0104 OSLO". Vi behandler ikke klager ved personlig oppmøte.

Er du student, lærling/lærlingekandidat, honnør eller ungdom med gyldig billett (student-, honnør eller ungdomsbillett), men mangler gyldig bevis på din rett til rabatt, vil du få gebyr ved en kontroll. Møter du opp på Ruters kundesenter på Jernbanetorget inne tre virkedager, med gyldig bevis på din rett til rabatt på kontrolltidspunktet, vil vi frafalle gebyret. Du kan også sende inn henvendelsen elektronisk via vårt kontaktskjema innen tre virkedager. Les mer om rabatter.

 

Tog

Togreiser med NSB

Gjelder klagen NSB finner du deres kontrollgebyrskjema på nsb.no.

 

Buss
Tog

Andre selskap

Ønsker du å klage på billettkontroll ut over Ruters og NSBs område, må du ta kontakt med selskapet du har reist med. Kontaktinformasjon finner du du på billettkontrollgebyret.

Publisert 22.06.2010 kl. 17:34. Sist oppdatert 26.08.2013 kl. 09:29

Ruter.no bruker cookies for trafikkmåling og optimalisering av innhold. Fortsett å bruke nettsiden som normalt hvis du godtar dette.

Lukk