Reisekort er et plastkort du fyller med billetter eller reisepenger.
Slik kjøper du reisekort
Kjøp nytt reisekort i kiosk, på kundesenteret Ruter S eller servicepunktene våre.
Nytt reisekort koster 50 kroner. Ta vare på reisekortet ditt. Det kan gjenbrukes.
Slik bruker du reisekortet
Reisekort med billett
Du kan ha alle våre billetter på reisekortet ditt. Les av reisekortet på en kortleser første gang du reiser, slik at billetten blir aktivert og gyldig. Dette gjelder også engangskortet Impuls.
Husk at hvis du har en ny billett i reisekortet «på vent», så vil ikke den bli aktivert så lenge det er tid igjen på den gamle billetten. Sjekk derfor alltid utløpsdato og klokkslett for den gamle billetten, og aktiver den nye billetten etter dette. Leser du av reisekortet på hver reise vet du alltid om du har gyldig billett.
Billetter og priser
Reisekort med reisepenger
Les av reisekortet på en kortleser hver gang du reiser, og prisen for én reise (enkeltbillett) trekkes automatisk fra reisepengene dine.
Reisepenger
Rabatt på reisekort
Nå kan du få rabatt på enkeltbilletter med vår nye billettløsning Reis. Bruker du reisekort med reisepenger, vil det lønne seg å aktivere Reis der du fyller på ditt reisekort.
Enkeltbilletter med rabatt
Fyll på reisekortet
Fyll på reisekortet med nye billetter eller reisepenger når det er tomt. Du kan fylle på reisekortet i kiosker, kundesenteret Ruter S eller servicepunktene. Du kan ikke fylle på reisekortet her på ruter.no.
Salgssteder i kart
Registrer reisekortet ditt
Alle reisekort er i utgangspunktet uregistrerte, slik at du kan reise anonymt. Det betyr at vi dessverre ikke kan hjelpe deg hvis du mister reisekortet ditt. Da vil billettene eller reisepengene være tapt. Unntaket er hvis du kan vise til kvittering med reisekortnummer i tillegg til bankutskrift fra egen konto.
Registrerer du reisekortet ditt derimot, kan vi hjelpe deg hvis uhellet først er ute.
Fordeler med å registrere reisekortet
- Få innholdet på reisekortet du har mistet overført til et nytt reisekort
- Få MinSide hvor du kan se innholdet på reisekortet eller sperre det
- Få automatisk fornyelse av 30-dagersbillett eller automatisk påfylling av reisepenger
Automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten
Med automatisk fornyelse på reisekortet slipper du å tenke på å fornye billetten din.
Mer om automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten
Ofte stilte spørsmål
Registrert reisekort
- Sperr reisekortet ditt på MinSide eller ring oss på telefon 177, slik at ingen andre får brukt det.
- Besøk kundesenteret eller servicepunktene, så hjelper vi deg med å overføre innholdet på reisekortet ditt til et nytt kort.
Har du sperret kortet kan det ikke åpnes igjen, men vi kan overføre innholdet til et nytt kort.
Slik overfører du billett eller reisepenger til et nytt kort
Ikke registrert reisekort
Har du mistet et uregistrert reisekort er billettene eller reisepengene på kortet ditt i utgangspunktet tapt, med mindre du kan dokumentere at det er ditt eget reisekort du har mistet. Eksempler på slik dokumentasjon er at du kan dokumentere kjøpet med en kvittering med kortnummer, sammen med bankutskriften fra kontoen din.
Ta med dokumentasjon til kundesenteret eller et av servicepunktene, så hjelper vi deg!
Dersom du har kortnummeret kan vi også hjelpe deg med å sperre reisekortet, slik at ingen andre får brukt det.
Adresser og åpningstider for kundesenteret og servicepunktene
Vil du bytte soner i reisekortet ditt? Ta med reisekortet til ett av våre servicepunkter eller til kundesenteret vårt Ruter S på Jernbanetorget, så hjelper vi deg!
Adresser og åpningstider til kundeservice
Ja, du kan ha billetter som er kjøpt for Vys tog på Ruters reisekort.
På Ruters billettutstyr kan du ikke aktivere Vy-billett som gjelder reiser utenfor Oslo og Akershus. Det samme gjelder dersom du har billett fra Ruter på et Vy-kort.
Er det en feil på billetten i reisekortet ditt? Ta med deg reisekortet og kvitteringen for kjøpet til kundesenteret vårt Ruter S på Jernbanetorget eller ett av våre servicepunkt, så hjelper vi deg.
Adresser og åpningstider for kundeservice
Du kan sjekke reisepengesaldo og utløpsdato for billetten på reisekortet ditt her:
- Betjente salgssteder
- Hos sjåførene på grønne regionbusser
- På kortleseren (ny billett aktiveres om du ikke har en gyldig billett)
- På MinSide (det kan ta noe tid før reisepengesaldoen oppdateres)
Ja. Billetten må aktiveres på en kortleser for å være gyldig, ellers får du gebyr ved billettkontroll. Du finner kortlesere om bord på buss, trikk, båt og T-bane. På T-banestasjoner med kontrollsone må du lese av kortet før du går inn i kontrollsonen. Reiser du med tog, må du lese av kortet før du går om bord
Reisekortet
Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.
Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.
Ja, du vil få gebyr ved billettkontroll hvis billetten din ikke er aktivert eller du har glemt reisekortet. Billett din er upersonlig og kan brukes av andre selv om du har registrert reisekortet.
Du kan låne bort reisekortet ditt når du ikke bruker det selv så lenge det finnes en gyldig billett på kortet. Skal flere personer reise sammen og dere bare har ett reisekort, kan dere kjøpe gruppebillett for en enkelt reise.
Slik kjøper du billett til en gruppe
Du kan ha både reisepenger og flere typer billetter i reisekortet samtidig. Har du flere typer billetter i kortet prioriteres de i denne rekkefølgen når du leser av kortet:
- 30-dagersbillett med automatisk fornyelse
- Enkeltbillett
- Periodebilletter (du kan ha en aktiv og en på vent)
- Reisepenger
En billett som allerede er aktivert og gyldig vil alltid bli prioritert. Dette forutsetter at du leser av reisekortet i de sonene den aktuelle billetten er gyldig for.