Reisepenger

Reiser du bare av og til kan det lønne seg å ha reisekort med reisepenger. Fyll et valgfritt beløp på reisekortet, og les av kortet hver gang du reiser. 

Slik skaffer du deg reisepenger

Du kan kjøpe nytt reisekort med reisepenger i kiosker, på vårt kundesenter eller servicepunkt, eller her på ruter.no (bare fra desktop). Bestiller du nytt reisekort på nett, blir reisekortet sendt til deg i posten.

Har du et reisekort fra før, kan du fylle reisepenger på kortet ditt i en billettautomat eller ved et betjent salgssted. Du kan dessverre ikke fylle på reisekortet på ruter.no.

Bestill nytt reisekort

Slik bruker du reisekort 

Se hvor du kan fylle på reisekortet ditt

Slik fungerer reisepenger 

Reisepenger fungerer som et klippekort, som du bruker til å betale for reisen din. Du betaler samme pris som enkeltbilletten.

Se pris og gyldighet for enkeltbillett

Legg først inn et valgfritt beløp på reisekortet ditt. Du kan legge inn maks 1000 kroner gangen, og kortet kan ikke inneholde mer enn 2000 kroner totalt. Har ikke reisekortet ditt har vært brukt de siste tre årene, vil verdien som er igjen på kortet bli slettet.

Slik bruker du kortet på de ulike transpormidlene våre: 

T-bane, trikk, buss og båt. Piktogram

På T-bane, trikk, buss og båt i Oslo

  • Les av reisekortet på en kortleser hver gang du reiser.
  • Prisen for en enkeltbillett for én sone blir trukket fra kortet. Du betaler ikke ombordtillegg.
  • Skal du ha barne- eller honnørpris, må den informasjonen være lagt inn i reisekortet. Det gjør du når du kjøper reisekortet eller ved et et betjent salgssted i etterkant.

Buss og båt. Piktogram

På buss og båt i Akershus

  • Fortell sjåføren hvor langt du skal reise, hvor mange du skal betale for og om du skal ha barne- eller honnørpris.
  • Sjåføren trekker billettprisen fra pengene i kortet. Du betaler ikke ombordtillegg.

Tog. Piktogram

På NSBs tog

  • Skal du reise i sone 1 leser du av reisekortet på en kortleser før du går om bord.
  • Skal du reise lenger eller i andre soner? Kjøp billett på billettautomaten på stasjonen, og velg reisepenger som betalingsmåte. Husk å lese av reisekortet på en kortleser før du går om bord slik at billetten aktiveres.
  • Betaler du med reisepenger om bord på toget må du betale et ombordtillegg.

Les om NSBs ombordtillegg på nsb.no

Automatisk påfylling 

Vil du være sikker på at du alltid har reisepenger på reisekortet, kan du få automatisk påfylling.

Du kan skaffe deg reisekort med automatisk påfylling på kundesenteret, et servicepunkt eller når du bestiller nytt reisekort her på ruter.no.

Bestill nytt reisekort med automatisk påfylling

Slik fungerer automatisk påfylling

  1. Les av reisekortet på en kortleser når du reiser.
  2. Går saldoen under 50 kroner fylles reisekortet opp med nye reisepenger.
  3. Du får faktura i posten eller nettbanken etter reisekortet er fyllt på. Velg e-faktura eller avtalegiro i nettbanken, så sparer du fakturagebyret på 50 kroner.
  4. Skal du å opprette automatisk påfylling for et barn mellom 15 og 18 år ved et kundesenter, må barnet være med for å gi sitt samtykke til behandling av personopplysninger.

Reisekort med automatisk påfylling blir registrert, og du kan opprette MinSide.

Opprett MinSide

Les mer om reisekort og personvern

Se vilkår og betingelser for Ruters tjenester

Spørsmål og svar

Saldo og innhold - hvordan ser jeg hva som er igjen på reisekortet?

Du kan sjekke reisepengesaldo og utløpsdato for billetten på reisekortet ditt her:

  • Billettautomater
  • Betjente salgssteder
  • Hos sjåførene på grønne regionbusser
  • På kortleseren (ny billett aktiveres om du ikke har en gyldig billett)
  • På MinSide (det kan ta noe tid før reisepengesaldoen oppdateres)

Si opp automatisk påfylling - hvordan gjør jeg det?

Ønsker du å si opp den automatiske påfyllingen permanent, må du oppsøke vårt kundesenter på Jernbanetorget, eller ett av servicepunktene våre på Aker brygge, Gardermoen eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Se adresser og åpningstider for kundesenteret og servicepunktene

Hvis du ikke har mulighet til å møte opp personlig, kan du sende reisekortet ditt til:

Ruters kundesenter
Jernbanetorget 1
0154 Oslo

Husk å gi oss beskjed om du ønsker reisekortet ditt i retur!

Endre soner eller påfyllingsbeløp - hvordan gjør jeg det?

Ønsker du å endre soner eller påfyllingsbeløp (reisepenger) i reisekortet ditt, må du gjøre dette i selve kortet. Ta med deg reisekortet ditt til Ruters kundesenter på Jernbanetorget, så hjelper vi deg! 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Jeg får ikke lastet ned ny billett - hva gjør jeg?

Hold reisekortet ditt rolig inntil kortleseren noen ekstra sekunder. Hjelper ikke det, prøver du en annen kortleser eller tar med reisekortet ditt til Ruters kundesenter på Jernbanetorget, så hjelper vi deg! 

Du kan også ta med reisekortet ditt til ett av våre servicepunkter på Aker brygge, eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua. 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Får jeg automatisk riktig billett (voksen) i kortet ved fylte 20 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din til voksenbillett. Gå til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, eller til servicepunktet på Aker brygge eller på T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua, så hjelper vi deg!  

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Får jeg automatisk riktig billett (honnør) i kortet ved fylte 67 år?

Nei, dessverre. Du må selv endre billetten din slik at du får honnørrabatt. Gå til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, servicepunktet vårt på Aker brygge eller T-banestasjonene Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstuen, så hjelper vi deg! 

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

Noen andre skal betale fakturaene mine - hvordan endrer jeg det?

Hvis noen andre skal betale fakturaene for abonnementet ditt, må du fylle ut skjemaet for «Endring av betalingsavtale». 

Last ned skjemaet for endring av betalingsavtale

Lever det ferdig utfylte skjemaet til kundesenteret vårt på Jernbanetorget, så hjelper vi deg. Kan du ikke komme innom selv, kan du sende skjemaet i posten til: 

Ruters kundesenter
Postboks 1030 Sentrum
0104 Oslo

Se adresser og åpningstider for kundesenteret eller servicepunkt

 

Fant du det du lette etter?

{{max-description.length}}

Vi svarer dessverre ikke på tilbakemeldingene. Pass på at du ikke legger ved personlig informasjon som navn, e-post eller mobilnummer. For å få svar på henvendelsen anbefaler vi at du bruker kontaktskjema.

Tusen takk for tilbakemeldingen din!