Personvern og tilrettelagt transport (TT)

Dersom du har søkt og har fått innvilget tilrettelagt transport trenger vi noen opplysninger om deg for å få levert tjenesten til deg og følge opp/administrere tjenesten som blir levert.

Bydelene behandler personopplysninger om deg i forbindelse med vedtak om tilrettelagt transport (TT), og Ruter får tilgang til personopplysninger derfra. Ruter behandler dine personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven og EUs personvernforordning General Data Protection Regulation (GDPR).

I tillegg til det, behandler Ruter opplysninger om deg knyttet til TT, som du velger å oppgi ved kontakt med Ruter, som:

  • Skole/Aktivitetsskolen/Barnehage
  • Dagsenter
  • Arbeid/voksenopplæring
  • Bolig/avlastning
  • Pårørende eller andre på vegne av kunde

Som en del av oppfølging, og for å sikre at vi gir deg den tjenesten du har krav på, kan vi bruke en databehandler for å gjennomføre en frivillig spørreundersøkelse. Dine svar vil bli behandlet anonymt.

I forbindelse med kontrolltiltak for Oslo kommune vil Ruter kunne benytte automatiserte prosesser som forarbeid for kontrollen. Men selve kontrollen av TT-brukers utførte reiser utføres manuelt.

Informasjonen om bydelens behandling av personopplysninger vil fremgå av vedtaksbrevet.

Dette behandler vi

Kundeopplysninger: Dette er kontaktdata som navn, adresse og fødselsnummer, som brukes sammen med navn for å kunne identifisere deg slik at du får ønsket transport. I tillegg behandles opplysninger om tilretteleggingsbehov og nødvendige helseopplysninger for å kunne gi deg den transporttjeneste du ha fått innvilget.

Reiseopplysninger: Dette er informasjon om tid og sted for transporten, samt informasjon om hentested og leveringssted.

Rettslig grunnlag

Behandlingen er nødvendig for å kunne gjennomføre og følge opp vedtak om tilrettelagt transport etter forskrift om tilrettelagt transport for personer med forflytningsvansker, Oslo kommune, Oslo, jf. §§ 3-4 og 15.

Formål

Ruter behandler personopplysningene for å kunne planlegge, gjennomføre og følge opp vedtak om TT-transport. Ruter bistår også Oslo kommune med kontroll for å hindre misbruk av TT-ordningen, og i den forbindelse behandles nødvendige personopplysninger.

Tilgang og bruk

Tilgang til personopplysningene er begrenset, og brukes bare i samsvar med formålet. Ruter kan i tillegg ta kontakt med deg som bruker for å evaluere tjenesten, og kan i den forbindelse bruke en leverandør til å gjennomføre evalueringen. I tillegg får transportøren tilgang til nødvendige personopplysninger for å gjennomføre oppdraget.

Opplysningene dine blir ikke utlevert, men vil inngå i anonymisert statistikk. Disse dataene vil ikke kunne knyttes til deg. Opplysningene dine vil kunne bli brukt i forbindelse med en eventuell klage.

Du har rett til innsyn i, retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

Les mer om dine rettigheter under Personvern i Ruters tjenester

Statistikk og diagnostikk

Vi ønsker å gjøre våre løsninger bedre, og bruker Amplitude for å samle anonym brukerstatistikk til analyseformål. I den forbindelse behandler Ruter IP-adresse, som ikke blir lagret og slettes umiddelbart etter bruk. Informasjon om din bruk av våre løsninger vil ikke kunne knyttes til deg.

Behandlingen er nødvendig for å ivareta en berettiget interesse for å forbedre og videreutvikle våre tjenester.

Lagring og sletting

Opplysningene om deg blir lagret så lengde du er aktiv TT-bruker. Etter at du har avsluttet kundeforholdet blir opplysningene lagret i 3 år, på grunn av rapporteringsplikten til Oslo kommune.

Personvernkonsekvenser

Det er derfor iverksatt en rekke tiltak for å ivareta ditt personvern. All kommunikasjon med helseopplysninger skjer over sikrede kanaler. Det er begrenset tilgang til opplysningene, og rutiner for hvordan behandlingen skal foregå følges jevnlig opp. I tillegg oppfordrer Ruter alle som sender inn personopplysninger om ikke å sende inn mer opplysninger om helse enn nødvendig for sakens opplysning. Personvernkonsekvensene for den registrerte vurderes derfor som akseptable.

Be om innsyn eller sletting av opplysninger

Vil du ha innsyn i eller slette opplysningene som er lagret om deg må du sende dette skriftlig, enten som post eller via e-post til tt@ruter.no. Du kan også ta kontakt med Ruter på telefon 22 05 70 70.

Av hensyn til personvernet får du tilsendt opplysninger som kan identifisere deg til postadressen din.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her: cookies-erklæring

  • Nødvendige informasjonskapsler (ikke valgfritt)

    Vi bruker noen cookies som er nødvendige for at nettsiden skal kunne fungere som tiltenkt.

  • Webanalyse

    Vi bruker analyseverktøy for å samle anonym statistikk om hvordan nettsidene brukes, slik at vi kan forbedre tjenesten vår.