Personvernerklæring for piloten Selvkjørende

Selvkjørende er navnet på Ruters pilottjeneste med delt, selvkjørende bestillingstransport i Groruddalen.

Pilottjenesten tilbys i samarbeid med Holo, som er Ruters forsknings- og utviklingspartner og operatør for kjøretøyene. Bestillinger håndteres via en app og flåtestyringssystem fra Moovit, selvkjøringsteknologien er fra Mobileye, og løsning for videokommunikasjon leveres av MobileThinking.

Hvorfor behandles personopplysninger og hvem er ansvarlig?

Personopplysninger behandles av følgende grunner (formål):

  1. Tilby og utvikle pilottjenesten: Ruter som behandlingsansvarlig og Holo som databehandler, behandler personopplysninger for å tilby, planlegge, gjennomføre og utvikle pilottjenesten, samt for å håndtere eventuelle skadesaker. I tilfelle skadesaker er Holo behandlingsansvarlig og følger opp saken med sitt forsikringsselskap.
  2. Trygghet for passasjerer: Ruter vil behandle personopplysninger i forbindelse med kundestøtte og uønskede hendelser i form av videokommunikasjon på innsiden av kjøretøyet for passasjerenes trygghet.
  3. Trafikksikkerhet: Vår partner i prosjektet Mobileye behandler også unntaksvis personopplysninger i forbindelse med nødvendig videomonitorering på utsiden av kjøretøyet for å sikre at kjøretøyet skal kunne kjøre på en trafikksikker måte. Du kan lese mer om dette på Mobileye sine nettsider.
  4. Bruk av personopplysninger til forskningsformål og for å lage anonym statistikk: Opplysningene vil også være grunnlag for forskning om tjenesten, og for å lage anonym statistikk.

Hvilket rettslig grunnlag har Ruter for å behandle personopplysningene?

Tilby og utvikle pilottjenesten

Behandling av kundeopplysninger, reiseopplysninger, bestillingsopplysninger, favorittsteder og tilbakemeldinger skjer på grunnlag av samtykke fra deg som benytter deg av tjenesten.

Trygghet for passasjerer

Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy §§ 12, jf. GDPR art 6, første ledd bokstav e.

Trafikksikkerhet

Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy §§ 11- 12, jf. GDPR art 6, første ledd, bokstav e.

Bruk av personopplysninger til å lage anonym statistikk og forskningsformål

Ruter baserer seg på berettiget interesse som behandlingsgrunnlag for å lage anonym statistikk og for å forske på bruk av pilottjenesten.

Hvilke personopplysninger behandles og hva brukes de til?

Vi behandler følgende personopplysninger om deg:

  • Kundeopplysninger: Når du oppretter en brukerprofil i Selvkjørende-appen lagres kundeopplysninger om deg for å tilby deg tjenesten og å kunne yte kundeservice også underveis på reisen, dersom du har behov for det. Siden dette er et Forsknings- og Utviklingsprosjekt har vi også behov for å kunne kontakte deg angående tjenesten. Følgende informasjon lagres:
    • Navn (fornavn og etternavn)
    • E-postadresse
    • Telefonnummer
    • Fødselsår
  • Reiseopplysninger: Når du gjennomfører et reisesøk lagres opplysninger om den planlagte reisen. Dette er for å gjøre det lettere for deg å finne dine tidligere reisesøk, samt for å planlegge og tilby tjenesten. Følgende reiseopplysninger lagres for den reisen du planlegger:
    • Posisjonen eller adressen du ønsker å reise fra og til.
    • Din GPS-posisjon dersom du velger å benytte din nåværende posisjon som ønsket avreise- eller ankomststed.
    • Lokasjonen til du får tilbud om å bli hentet og kjørt til.
    • Dato og tidspunktet du ønsker å reise, samt planlagt hente- og ankomsttidspunkt
  • Bestillingsopplysninger: Når du bestiller en reise lagrer vi reiseopplysningene nevnt over, i tillegg til opplysninger om bestillingen din. Opplysningene lagres for å gjennomføre reisen du bestiller. Følgende opplysninger om bestillingen lagres:
    • Antall passasjerer du bestiller reise for
    • Betalingsinformasjon:
      • Informasjon om hvilken pris du har betalt for reisen
      • Regnskapsdata som moms o.l.
      • Ruter har ikke tilgang til betalingsinformasjon om kortet som blir brukt, dette har betalingsformidler.
    • Oppdatert informasjon om estimert avreise- og ankomsttidspunkt
  • Favorittsteder: For at du raskt skal kunne bestille tur fra eller til favorittstedene dine kan du velge å lagre favorittsteder.Vi lagrer kun favorittstedene dine hvis du aktivt har lagret en favoritt. I så fall lagres posisjon/adresse for dine favorittsteder for at du skal kunne benytte deg av dem når du planlegger reisen.
  • Videokommunikasjon: Dersom du som kunde ønsker å snakke med en kundebehandler vil du kunne starte en videosamtale (inkl. video og lyd) mellom kjøretøyet og Ruters kundebehandlere. Av sikkerhetsmessige grunner kan også kundebehandleren i enkelte tilfeller starte en videosamtale med kjøretøyet dersom det skjer en uønsket hendelse.
  • Kundeservice: Hvis du kontakter kundeservice, lagrer vi og behandler følgende for å kunne gi deg den hjelpen du trenger:
    • Alle henvendelser, og dialogen som er knyttet til saken din.
    • Kontaktinfo
    • Dersom du ringer angående en spesifikk reise kan vi knytte henvendelsen opp mot opplysninger om reisen din.
    • Tar du kontakt pr. telefon, vil vi også ta opp telefonsamtalen for at din henvendelse skal kunne gjengis mest mulig korrekt. Les mer om Kundeservice og personvern i Ruter.
  • Tilbakemeldinger: For at Ruter skal kunne utvikle tjenesten videre vil du kunne bli spurt om å gi valgfrie tilbakemeldinger om tjenesten. I slike tilfeller vil vi behandle følgende informasjon om deg.
    • Kontaktinfo
    • Dine tilbakemeldinger
    • Denne informasjonen kan kobles til informasjon om reisen din, som for eksempel hvor ofte du bruker tjenesten eller hvor du har reist med tjenesten.
  • Statistikk og forskning: Vi benytter også opplysninger om dine kjøp, reisesøk og liknende for å lage statistikk om bruk av tjenesten, og som grunnlag for å forske på tjenesten, uten at vi knytter dette til kontaktopplysninger som navn og e-postadresse.

Hvilken tilgang har Ruter til dine opplysninger, og deles de med andre?

Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Det tildeles tilganger kun ut fra hva som er nødvendig utfra et tjenstlig behov for å oppnå formålet med behandlingen.

Kundestøtte og teknisk support

Vår partner Holo vil som databehandler få tilgang til personopplysninger om deg for å kunne bistå med god oppfølging av deg som kunde. Vår partner Moovit vil som databehandler få tilgang til personopplysninger om deg for å kunne bistå med teknisk support av app og kundestøttesystemer.

Forskning

Vi vil dele opplysninger om reisesøk og bruk av tjenesten med forskningsinstitusjoner, hvor resultatene fra forskningen vil være anonymisert.

Andre samarbeidspartnere

Vi vil dele anonymiserte data med våre samarbeidspartnere innenfor kollektivtrafikk/mobilitetstjenester.

Videokommunikasjon inne i kjøretøyet

Ruter og Holo har tilgang til personopplysningene fra videokommunikasjon fra innsiden av kjøretøyet. I tillegg vil leverandør av kommunikasjonsløsningen ha begrenset tilgang i forbindelse med nødvendig teknisk support av løsningen.

Videomonitorering på utsiden av kjøretøyet

Mobileye og Holo har enkeltvis tilgang til personopplysninger fra videomonitorering på utsiden av kjøretøyet ved behov for å analysere hendelser for å bedre kjøretøyets manøvrering av hensyn til trafikksikkerhet.

Skytjenester

Tjenesten benytter AWS skytjenester for lagring og aksessering av personopplysninger knyttet til de tjenester du benytter. Selv om tjenesten benytter en amerikansk leverandør, benyttes kun tjenester som er godkjent etter adferdsnorm CISPE, og på en slik måte at leverandøren forplikter seg til å ikke overføre personopplysninger ut av EØS. Moovit og Mobileye kunne aksessere personopplysninger fra Israel, som EU-kommisjonen har fastslått er et land med tilstrekkelig beskyttelsesnivå overfor GDPR artikkel 45.

USA og EU har dessuten inngått en avtale, som i henhold til EU kommisjonens adekvansbeslutning, sikrer et tilstrekkelig nivå av personvernbeskyttelse, slik angitt i GDPR. Du kan lese mer om avtalen på Datatilsynets nettsider.

Som et ledd i vårt kontinuerlige arbeid med informasjonssikkerhet, arbeider Ruter alltid med forbedringer av tjenestene.

Andre tredjeparter

Personopplysningene dine blir ikke utlevert til andre tredjeparter så lenge man ikke er rettslig forpliktet til å gjøre det overfor offentlige myndigheter.

Hvordan lagres og slettes personopplysningene?

Personopplysningene dine blir behandlet som beskrevet under.

For den behandlingen av personopplysninger som du har samtykket til kan du når som helst trekke dette samtykket ved å slette profilen din.

  • Kundeopplysninger: Kundeopplysningene dine blir lagret så lenge du velger å ha en profil. Når du har slettet profilen din, er det ingen måte for Ruter å gjenfinne informasjon om deg.
    • Hvis du kun sletter appen, uten å slette profilen først, vil opplysningene fremdeles være lagret hos oss.
  • Reise- og bestillingsopplysninger: Når du har bestilt en reise lagres salgs- og reiseopplysninger i inntil 400 dager for å håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda. Se forskrift om transportklagenemnda § 5-2. Etter dette vil opplysningene bli anonymisert og ikke lenger knyttes til deg som kunde.
    • Opplysninger knyttet til et reisesøk for en reise som ikke bestilles vil anonymiseres etter 90 dager. Etter dette vil reisesøket ikke knyttes til deg som kunde.
  • Favorittsteder: Opplysninger om et favorittsted kan til enhver tid slettes i appen.
  • Videokommunikasjon: Video og lyd fra videokommunikasjon mellom kjøretøyet og våre kundebehandlere vil ikke bli lagret, og er kun tilgjengelig for kundebehandleren underveis i samtalen..
  • Kundeservice: Inntil videre må du si fra til Ruters kundeservice dersom du vil slette informasjon du har gitt til oss ved eventuelle henvendelser til kunderservice. Vi jobber med en enklere løsning for dette.
  • Tilbakemeldinger: Frivillige tilbakemeldinger du gir om tjenesten anonymiseres etter 45 dager.

Ruter kan likevel ikke slette personopplysninger hvis annen lovgivning, som for eksempel regnskapslovgivningen, pålegger Ruter å behandle opplysningene videre. Vi vil i tilfelle begrense tilgangen ytterligere og loggføre tilgang til slike opplysninger.

Hva er dine rettigheter?

Du har rett til innsyn, retting, dataportabilitet og sletting av personopplysningene dine.

Du har rett til å protestere mot behandling av personopplysninger som blir tatt opp i forbindelse med innvendig videokommunikasjon i kjøretøyet. Den behandlingsansvarlige vil i tilfelle ikke lenger behandle personopplysningene, med mindre vedkommende påviser at det foreligger tvingende berettigede grunner for behandlingen som går foran den registrertes interesser, rettigheter og friheter, eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav. Et eksempel er at det har vært en uønsket hendelse ombord i kjøretøyet.

Du har rett til å klage på det du mener er uriktig behandling av personopplysninger til Datatilsynet, men ta gjerne kontakt med oss først via vårt personvernombud.

Kontakt Ruters personvernombud dersom du har spørsmål, eller les mer om personvern i Ruters tjenester.

Hvordan kan jeg be om innsyn eller sletting av opplysninger?

Enkelte av dine personopplysninger kan du gjøre innsyn i, endre eller slette i Selvkjørende-appen:

  • Dersom du sletter profilen din, vil informasjonen være lagret hos oss i 2 dager og deretter bli slettet.
  • Dersom du sletter appen uten å slette profilen din først, vil informasjonen fortsatt være lagret hos oss.

Vil du ha innsyn i alle personopplysningene om deg, må du sende dette skriftlig, enten som post eller via kontaktskjema.

Be om innsyn via kontaktskjema

Kontakt oss

Kan jeg fortsatt bruke Ruters tilbud uten å være innlogget?

Du kan ikke bruke pilottjenesten Selvkjørende uten å logge inn, men du kan reise anonymt med Ruters øvrige kollektivtilbud i området som buss, t-bane, trikk og tog.

Sist oppdatert: 10.09.2024, kl. 13.00